מיחזור פסולת בנייה

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


מיחזור כבר מזמן אינו שגעון חולף אלא הפך להיות מוטמע בקרב החברה והתרבות באופנים רבים. המשרד לאיכות הסביבה פועל רבות בתחומי הסברה בנושא זה, רשויות מקומיות רבות הרימו את הכפפה והבינו כי עיר איכותית היא קודם כל עיר נקיה ועיר בה המיחזור הינו חלק מחיי היום יום של התושבים.

אזרחים רבים כבר התרגלו לקחת שקיות בד לקניות, לזרוק בקבוקי פלסטיק למתקני מיחזור, להפריד אשפה וגםהחלו בהכנת קומפוסט ביתי – להפריד את הפסולת של האוכל משאר הפסולת על מנת להפוך אותה לדשן אורגני טבעי.

תחום נוסף שמתחיל לתפוס תאומה בעולם המיחזור לאחרונה הוא מיחזור פסולת בנייה. החלטת ממשלה משנת 2003 קובעת שני עניינים חשובים מאד: הראשון מתייחס לכך שכל מי שעוסק בפרויקטים של בנייה, ואין זה משנה אם מדובר בבנייה או בהריסה, מחויב למחזר לפחות 50% מהפסולת המצטברת בפרויקט. השני מתייחס לכך שחברות ממשלתיות מחויבות להשתמש בלפחות 20% חומרי גלם ממוחזרים בכל הנוגע לעבודתם.

הם ההחלטה מיושמת? בקושי רב. נראה כי רוב משרדי הממשלה לא מתייחסים לנושא זה ולא לוקחים אחריות וכך נוצר מצב בו בישראל של סוף שנת 2010 מיוצרים שבע וחצי מליון טון של פסולת בניין בשנה במסגרת של בנייה והריסה של מבנים בכל רחבי הארץ. מדובר בכמות שגדולה ב-12.5% מכמות הפסולת המיוצרת בבית באופן פרטי במהלך השנה.

מתוך שבעה וחצי מליון טון פסולת בניין בשנה, רק 20% מוצאים דרכם לאתרי פסולת חוקיים. שאר הפסולת מושלכת ברחבי הארץ בשטחים פתוחים ובאתרים לא מסודרים.  מדובר בכמות בלתי נתפשת והשאלה היא היכן היא נזרקת ונטמנת? את מרבית הפסולת ניתן למחזר אך ניכר כי מרבית הקבלנים בתחום הבניין מעדיפים להיפטר מפסולת הבניין באתרים-לא-אתרים ולמנוע כך הוצאות רבות של הובלה והוצאות רבות של אגרות שיש לשלם כגון היטל הטמנה. ככל הנראה אין גורם חד משמעי שאוכף ולוקח אחריות בנושא הטמנת פסולת באתרים לא חוקיים, על אף שהדבר נמצא באחריות המשטרה הירוקה וגופים ממשלתיים נוספים.

הדבר פוגע באופן קשה באיכות החיים של האזרחים, במקורות מים תת קרקעיים, הקרקע מזדהמת, גוברת הסכנה לשריפות, אלמנט זיהום האוויר גם כן תופש מקום נרחב בנושא זה, וכמובן שהטבע נהרס ונפגע.

תמיכה כספית של המשרד להגנת הסביבה

בהודעה שנמסרה מדובר המשרד להגנת הסביבה בתחילת חודש אוקטובר 2010 נאמר כי המשרד להגנת הסביבה יעניק תמיכה כספית לרשויות מקומיות על מנת לשפר ולטפל כראוי בנושא פסולת בניין ומחזורה. התמיכה עומדת על גובה של חמישה מליון ₪. הסיוע ייעשה בנושאים העוסקים ברישוי פסולת בניין, בשיקום אתרים לא חוקיים שנפגעו כתוצאה מהשלכת פסולת בניין, בהקמת תשתיות נאותות לטיפול בנושא, וגם בתחום האכיפה יינתן תקציב מתאים לטיפול בנושא.

אתר מיחזור בהרצליה

ניתן לקחת דוגמא למיחזור ראוי של פסולת בניין מחברת בני וצביקה אשר הקימה בהרצליה אתר פסולת בניין ובו מתבצע מיחזור. הלקוחות שלהם הינם קבלני בניין, קבלני כבישים, חברות הובלה של פסולת וכל מי שמחפש מקום מורשה להטמין בו פסולת בניין. באתר זה מתבצע מיחזור בשיעור של 95% מהפסולת המגיעה אתר, מהפסולת הזו מייצרים מצע לכבישים ועוד חומרים נוספים.

מסתבר שחברת בני וצביקה לקחו צעד אחד קדימה את החלטת הממשלה בשנת 2003 והקימו אתר שמאפשר מיחזור פסולת בניין לפי התקנים, אך לא לקחו בחשבון כי מרבית משרדי הממשלה יתעכבו ביישום ובפיתוח, הם מקווים כי בעתיד כל הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה יקחו אחריות מלאה על מיחזור פסולת בניין, וכי לא נראה ברחבי הארץ והסביבות הטבעיות פסולת בניין.