אנרגיה גיאו-תרמית

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


המציאות הסביבתית בה כדור הארץ נמצא גרמה לאנושות, גם אם מאוחר מהרצוי, להבין כי על מנת לענות על צרכי האנרגיה ההולכים וגדלים של העולם אך לא לכלות את המשאבים ולהרוס לחלוטין את הסביבה יש חובה מהותית למצוא מקורות אנרגיה חלופיים ומתחדשים.

מקורות אנרגיה אלו רלבנטיים בעיקר לצרכי ייצור חשמל ונעשים מאמצים נוספים בזירה המדעית למציאת פתרונות תחבורתיים שיחליפו את הנפט שמהווה את המקור העיקרי של אנרגיה לתחבורה. אנרגיה גיאו-תרמית הוא תחום משמעותי בעולם האנרגיות המתחדשות וזוהי דרך טובה מאוד לייצור חשמל – אך האם זהו פיתרון סביבתי אמיתי ותחליף לדלקי מאובנים הנפוצים כל כך כיום?

מהי אנרגיה גיאו-תרמית

אנרגיה גיאו-תרמית היא למעשה אנרגיית חום המגיעה ממעבה האדמה. אזורים מסוימים של כדור הארץ מאופיינים בפעילות וולקנית רבה וכתוצאה מכך מתאפשרת גישה למאגרי אנרגיה תת קרקעיים שהם בפועל קיטור טבעי מבטן כדור הארץ. ניתן להגיע למקורות אנרגיה אלו גם במקומות שאינם פעילים מאוד וולקנית. לאחר ביצוע קידוח ו"התחברות" למקור הקיטור הטבעי הזה, מזרימים אותו במערכות מורכבות של צינורות אל מתקני ייצור חשמל שממירים את אנרגיית החום והקיטור הזו לחשמל באמצעות סיבוב טורבינות – כפי שנעשה בתחנת כוח פחמית או המופעלת בגז אלא שמבקרה של אנרגיה גיאו-תרמית מקור הדלק הוא טבעי, מתחדש ובחינם.

תהליך ייצור חשמל באמצעות אנרגיה גיאו-תרמית הוא ללא ספק נקי לעומת שימוש בגז, פחם וכמובן נפט (מזוט) מבחינת פליטת גזי חממה וחלקיקים מזהמים לאוויר. בנוסף, מעבר לעלויות ההקמה של תחנת כוח גיאו-תרמית ועלויות התפעול השוטפות, מדובר על חשמל זול מאוד לעומת מקורות של דלקי מאובנים – בדומה לאנרגיה הידרו-אלקטרית שמפיקה חשמל מתנועת מים, אנרגיית רוח ואנרגיה סולארית.

פיתרון סביבתי או אותה גברת בשינוי אדרת?

השאלה האם אנרגיה גיאו-תרמית היא פיתרון סביבתי אמיתי וטהור או שמא זהו מצג שווא שמספק אנרגיה על פניו נקייה אך בפועל בעייתית בדרכים שונות מאשר הדלקים הנפוצים כיום לייצור חשמל עולה בקרב ארגונים סביבתיים ובקרב גורמים המעורים בשוק האנרגיה העולמי. אלו שטוענים כי אנרגיה גיאו-תרמית אינה באמת טובה לסביבה מסתמכים על כך שעל מנת להגיע אל האנרגיה הזו יש במקרים רבים לבצע קידוחים עמוקים באדמה, ישנה השתלטות על שטחים פתוחים ופגיעה במערכות אקולוגיות שונות.

אך מצד שני המצדדים בטכנולוגיה של אנרגיה גיאו-תרמית מראים כי ייצור החשמל באמצעות חום טבעי ממעבה כדור הארץ אינו פולט כלל גזי חממה או מזהמים אחרים לסביבה הקרובה או הרחוקה וכי הפגיעה בסביבה עקב קידוחים היא מינימאלית.

מחקרים והמציאות בשטח כי אנרגיה גיאו-תרמית היא אכן פיתרון סביבתי ביותר לעומת שימוש בדלקי מאובנים. כך שהמתנגדים נסמכים על נתונים שגויים או מונעים על ידי אינטרסים נסתרים. אנרגיה גיאו-תרמית מנצלת מאגרי אנרגיה תת קרקעיים שלרוב מאוד קל להגיע אליהם ואין צורך בקידוחי עומק דוגמת קידוחי נפט או אפילו אלו בתגליות הגז לחופי ישראל. הסביבות בהן מוצאים מקורות אנרגיה גיאו-תרמית הן לרוב סביבות שמקשות על התקיימות מערכות אקולוגיות מורכבות ולכן הפגיעה בבעלי חיים ובצומח היא קטנה עד לא קיימת.

תחליף ריאלי לשימוש בנפט?

מבחינת השאלה האם אנרגיה גיאו-תרמית מהווה תחליף לנפט – במקרה זה התשובה מורכבת יותר. נפט כמעט ולא משמש לייצור חשמל בעולם ולכן בחינת שני סוגי ה"דלקים" זה מול זה בהקשר הזה היא שגויה מעט. כמובן שאנרגיה גיאו-טרמית לא יכולה להוות תחליף לדלקים מבוססי נפט בתחבורה.

כמו כן, מבחינת ייצור חשמל אנרגיה גיאו-תרמית אינה תחליף לדלקי מאובנים אחרים כמו גז ופחם מהסיבה הפשוטה שהמקומות בהם ניתן לנצל אנרגיה זו מוגבלים מאוד ונמצאים במספר מדינות קטן מאוד. כך שבקנה מידה גלובלי יש צורך במקורות אנרגיה משמעותיים הרבה יותר ואפילו משמעותיים יותר מאשר מים, רוח ושמש כדי להפסיק כליל את השימוש בדלקי מאובנים. מדינות כמו איסלנד, ניו זילנד, נורבגיה ומדינת נוספות מייצרות היקפים גדולים יחסית של החשמל שלהן על בסיס אנרגיה גיאו-תרמית.