מיחזור מי גשם

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


מיחזור מי גשם, או איסוף מי גשם, היא משימה פשוטה מאוד שטומנת בחובה שפע של יתרונות, זוהי פעולה שנעשתה בכל העולם במשך מיליוני שנים ובמדינות רבות היא עדיין נעשית באופן נרחב בכל עונה גשומה.

למרות שישראל היא המדינה הקלאסית לתשתית מקיפה של מיחזור מים, הנושא של מי גשם מאוד לא נפוץ ואין כלל עידוד או כיוון ממשלתי בעניין. באמצעות איסוף של מי גשמים ניתן למעשה לקבל מים איכותיים ונקיים לצרכים שונים בבית או בתעשייה, החל מהשקיית גינות ועד הדחת מיכלי אסלות ועוד שלל שימושים. אלו מים בחינם שאיסופם אינו מצריך כמעט אנרגיה או הולכה מכאנית, התהליך חוסך שימוש במים שפירים יקרים שמגיעים מרחוק והוא סביבתי באופן מובהק.

אפילו במדינות שבהן כמות משקעים עצומה של פי 10 ויותר מישראל נהוג מיחזור ואיסוף ביתי של מי גשם. למשל בניו זילנד שבה ניתן לראות ליד בתים רבים מרזבים מיוחדים ומיכלי אגירה ייעודיים למטרה זו.

שיטות למיחזור מי גשמים

באופן בסיסי מדובר על תורה מאוד פשוטה – המים יורדים מהשמיים בתור גשם, לפני או לאחר שהם מגיעים לקרקע אוספים אותם אל תוך מיכלים מתאימים ואז פשוט משתמשים בהם לצרכים שונים, או באמצעות כוח הכבידה וחוקים פיזיקליים פשוטים כמו חוק הכלים השלובים או באמצעות משאבות.

  • ניתן לאגור מי גשם במיכלים שמוצבים על הגג ופשוט קולטים לתוכם את מי הגשם, אך שיטה זו פחות יעילה מכיוון שהיא רק אוספת את המים הנופלים לתוכה.
  • אפשר לבנות מערכת פשוטה מאוד של מרזבים שבמקום להזרים את המים לאדמה פשוט מזרימים אותם למיכלי אגירה שנמצאים לצד הבית או טמונים בתוך האדמה. בשיטה זו נאגרים מים רבים מאוד ואז ניתן בעזרת משאבה להעבירם להשקיה, להדחת אסלות וכן הלאה.
  • שיטה נוספת היא ליצור מערך ניקוז וזרימה טבעית של מים למאגר מים קטן שבו יאגרו המים ושממנו ניתן להעביר אותם לשימושים השונים.

כמובן שחלק מהמערכות הללו צריך להיות מסננים כלשהם שישאירו בחוץ חלקיקים ולכלוך פיזי וישאירו רק מים. אפשר להעביר את המים שנאגרו למיכל אגירה גדול, לרוב מפלסטיק של כמה מ"ק בודדים או ליצור בריכת מים קטנה שמשמשת לצרכי נוי ואגירה – אפשר לשלב עם אדן מים של מיחזור מים אפורים למשל.

יתרונות של מיחזור מי גשם

התקנת מערכת של מיחזור מי גשם או ניצול מאפיינים טבעיים של הגשם והטבע לצרכי אגירת המים כוללים שפע של יתרונות.

  • חיסכון כלכלי: מיחזור מי גשם מביא לבית פרטי או למפעל חיסכון כלכלי לא מבוטל בכך שניתן לאגור מאות ואף אלפי ליטרים של מים ובכך לבטל את הצורך לצרוך עוד מים שפירים מצנרת המים הרגילה.
  • פיתרון אקולוגי: מיחזור מי גשם חוסך משאבים מבחינת הובלת מים וצריכתם, שימוש במי גשמים חוסך מים שפירים שעל מנת להביאם לצרכנים מושקעת אנרגיה, זהו משאב חיוני וכן הלאה.
  • עם מערכת מיחזור מי גשם יעילה אפשר לאגור בישראל כ-500 ליטר מים לכל מ"ר של גג במרכז או צפון הארץ – כמות משמעותית ביותר. מדובר על 50-100 מ"ק מים שנאספים במשך חורף אחד.
  • שימוש במי גשם בדוד החימום הביתי שומר על תקינות הדוד לאורך זמן רב יותר.
  • שילוב עם מערכת מיחזור מים אפורים מוסיפה מים טהורים למערכת ויוצרת מים נקיים וקלים יותר לטיהור.

כיום התחום של מיחזור מי גשם הולך וצובר תאוצה עם אנשים רבים שמבקשים להתקין פיתרון כזה בביתם וישנם גם מערכות תעשייתיות. ניתן לראות מיכלי אגירה רבים בכפרים ערביים ולאט לאט המגמה תופסת ומיכלי אגירה או בריכות צצות בכל רחבי הארץ.

למידע נוסף: תהליך מיחזור המים