הכדור שלנו מתחמם ומתחמם

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר

התחממות גלובאלית הוא מושג השגור בפינו מזה זמן מה. אך מה הוא אומר? מה מתחמם? סיכמנו עבורכם את המשמעויות של ההתחממות העולמית.

במהלך מאה השנים החולפות חלה עלייה של הטמפרטורה הממוצעת הקיימת באטמוספירה שלנו. העלייה שנצפתה היא של פחות ממעלה אחת – נשמע זניח? כלל וכלל לא. הנזקים שגורמת התחממות זו מורגשים בחיי היום יום של מליוני אנשים על פני כדור הארץ – הוריקנים וסופות קטלניות ברחבי אמריקה, גשמי "אל ניניו", בצורות ביבשת אסיה או שטפונות ברחבי דרום אפריקה ועוד.

ההתחממות הישראלית

גם על ישראל לא פוסחים הנזקים – הביטוי להתחממות הגלובאלית באזור שלנו הוא עלייתו של מפלס המים, המלחה של האקוויפר (שכבת סלע המכילה מים ונחשבת לאוגרת של מי תהום ובארצנו שלושה כאלו – אקוויפר החוף, ההר והחרמון), פחות ימים של גשם יחד עם עוצמות גשמים חזקות יותר בימים אלו וכן הצפנתו של קו המדבר (המדבר הולך ומתפשט צפונה).

אנחנו מרגישים את זה מדי שנה – הקיץ הולך ונהיה חם יותר, החורף קצר יותר וגשום פחות ועוד.

מה מחמם את הכדור?

כיום אין ויכוח לגבי ההתחממות – האם היא מתרחשת או לאו. הסוגיה המרכזית היא כמה מתחמם הכדור וכמה מהר הוא עושה זאת.

ממחקרים ותצפיות רבים נמצאה התאמה בין ההתחממות ובין העלייה בכמות גזי החממה שבאטמוספירה הגורמים להקצנת אפקט החממה.

מהם גזי חממה?

כדור הארץ קולט את אנרגיית השמש וחומה ופולט קרינה הנקראת אינפרא-אדום. קרינה זו שואפת "לברוח" לחלל, הרחק מהאטמוספירה שלנו וגזי החממה הם אלו אשר מונעים מהם לעשות כן ובעצם הם כולאים את החום המופק מאנרגיית השמש ומהקרינה האינפרא-אדומה קרוב מאוד לפני כדור הארץ. פעולה זו מעלה את הטמפרטורה העולמית הממוצעת.

מאיפה באים גזי החממה?

אחת הפעולות היותר משמעותיות המייצרות גזי חממה היא שרפה של דלקים, הנקראים דלקים פוסיליים. דלקים פוסיליים לדוגמא הם הבנזין עימו אנו מניעים מכוניות, נפט, פחם להפקת חשמל ועוד.

פירוט הגזים:

  1. גז מתאן – גז המופק מתהליכים המתרחשים בעת פירוק פסולת (המצויה באתרי הטמנה מסורתיים) בתנאים אנאירוביים (מחסור בחמצן). תהליכים אשר נמצאים היום במגמת צמצום בשל העלייה במודעות למיחזור. מקור משמעותי נוסף של גז זה הוא גידול של צאן ובקר – חיות אלו פולטות מקיבותיהן כמות מכובדת של גז מתאן
  2. פחמן דו חמצני – גז המופק מתהליכים הקשורים בניצול אנרגיה כמו שרפת דלקים, כריתה של יערות ועוד גורמים אשר משבשים את האיזון של כמות הפחמן הדו חמצני בעולם.
  3. חנקן תת חמצני – גז הנוצר כתוצאה משריפה של דלקים וכן מפעולות של דישון בחומרים המכילים חנקן.
  4. כלורופלורופחמימנים והידרופלורופחמימנים – גזים הנוצרים בענף התעשייה, כתוצאה מקירור או שימוש בתרסיסים.

עכשיו, משאנו יודעים מהי ההתחממות העולמית, ממה היא נגרמת ומהם נזקיה, נוכל להבין סופסוף את המשמעות של בלימת תהליך ההתחממות ואף הסטתו לכיוון ההפוך. כל אחד מאיתנו, כפרט וכחלק מהחברה בה הוא חי, יכול לתרום למאמץ העולמי החשוב הזה. כי אין לנו עולם אחר (בינתיים…)