כל מה שצריך לדעת על רכב חשמלי

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


הרכבים החשמליים הולכים ומתרבים בקרב יצרניות הרכב בעולם, זו עדיין אינה מגמה שניתן לראות בהיקפים גדולים על כבישי העולם – ובישראל התחום בפועל עדיין אינו קיים מעבר להיברידיות – אך אין ספק כי זהו אחד הכיוונים המרכזיים אליהם פונה שוק הרכב וחשוב להבין את התמונה בכללותה.

הם באמת חוסכים דלק

מבחינת כל מה שצריך לדעת על רכב חשמלי, הדבר המרכזי הוא שרכבים אלו באמת חוסכים בשימוש בדלק, חלק מהפתרונות שקיימים כעת או שמפותחים ברגעים אלו ממש אפילו מייתרים לחלוטין את השימוש בדלק על מנת לנסוע בהם. מכוניות וכלי רכב בעלי מנוע חשמלי, כאשר כיום הפיתרון הקיים בישראל הוא רכבים היברידיים עם מנועים משולבים בין דלק לחשמל, חוסכים למשתמש ליטרים רבים של דלק בכל נסיעה ולכן רכבים חשמליים גם חוסכים זיהום אוויר שנובע מפליטות הגזים של שריפת הדלקים.

מבחינת שימוש בדלק, הפחתת זיהום אוויר כתוצאה משריפת דלקים והפחתת התלות העולמית בנפט – רכבים חשמליים הם אכן פיתרון ראוי ויעיל. יחד עם זאת, עדיין לא מדובר על פיתרון יעיל מספיק מבחינה טכנולוגית ועוד רחוק מאוד היום שבו יוכלו מכוניות חשמליות להחליף לגמרי, או בהיקפים גדולים, את השימוש במכוניות מונעות בדלק.

אפשרויות הטעינה של רכבים חשמליים

על פניו טעינת רכב חשמלי נשמעת כמו משימה פשוטה למדי, אך בפועל מדובר על נושא שנוי במחלוקת שעבור השוק הישראלי הוא מוקד עניין רב שמושך אליו גורמים רבים בעלי אינטרסים. השם המוביל בישראל בכל מה שנוגע לרכבים חשמליים היא כמובן חברת בטר פלייס שהקים היזם שי אגסי. חברה זו מקדמת מודל פעולה שבו המכוניות יוטענו בעמדות טעינה מיוחדות וכו כן יינתן שירות החלפת סוללות באופן מיידי בדומה לשירות של תחנת תדלוק. מצד שני, יצרניות רכב בעולם וכמו כן גורמים בשוק הישראלי מבקשים פיתרון נוסף שיאפשר גם טעינה משקע חשמל ביתי – פשוט לחבר לשקע, להטעין ולצאת לדרך בבוקר שלמחרת.

ניתן היה לחשוב שאין בעיה להפעיל את שני המודלים ולאפשר לכל לקוח איזה סוג טעינה שהוא רוצה, אך כאן נכנסים למשחק אינטרסים וגורמים שונים. בטר פלייס וגורמים במשרד התשתיות דוחפים לפיתרון של טעינה מנוהלת בעמדות מיוחדות בלבד – זאת כדי לאפשר לבטר פלייס סוג של שליטה בשוק ולמדינה שליטה בשימוש בחשמל. זהו גם כלי יעיל לגבות מס על שימוש בחשמל – מה שלא ניתן לעשות בהטענה ביתית. יש שטוענים כי בכך המדינה מנסה להפחית את השימוש במכוניות החשמליות כדי להמשיך ליהנות מהכנסות עצומות ממיסוי על הדלק. עבור הצרכן פיתרון של טעינה ביתית לצד מודל של טעינה מנוהלת יהיה הפיתרון הטוב ביותר שיאפשר גם תחרות גדולה יותר שתוזיל את עלויות השימוש והטעינה.

מידע נוסף על מיסוי ירוק לרכבים

אי אפשר לנסוע מרחקים גדולים רק על חשמל

נקודה נוספת וחשובה מאוד מבחינת כל מה שצריך לדעת על רכב חשמלי היא מרחק הנסיעה האפשרי ברכבים חשמליים מלאים. רכבים היברידיים דוגמת טויוטה פריוס והונדה סיוויק הייבריד מאפשרים מרחק נסיעה גדול תוך שימוש במעט דלק, אך לעומת זאת, רכבים של חברת בטר פלייס מציעים כיום מרחק נסיעה של כ-160 ק"מ בלבד לכל טעינה – מספיק בהחלט כדי להגיע לעבודה אבל לא לטיול משפחתי בסופ"ש. גם יצרנים בינלאומיים אחרים שפיתחו מכוניות חשמליות מלאות לא הגיעו למרחקי נסיעה גדולים בהרבה על מנוע חשמלי בלבד.

פיתרון של החלפת סוללות מיידית בתחנות שירות לאורך הכבישים יהיה תשובה מסוימת לבעיה זו, אך עדיין זהו לא יישום מושלם שמאפשר מעבר המוני לסוג נסיעה זה.

שימוש בסוללות מזהמות

נקודה למחשבה לגבי כל מה שצריך לדעת על רכב חשמלי היא השימוש בסוללות ענקיות שמכילות חומרים מזהמים במיוחד ויוצרות זיהום הן בתהליך הייצור שלהן ובעיקר כאשר נפטרים מהן בצורה לא נאותה. הסוללות הגדולות של רכבים חשמליים מכילים מתכות וחומרים רעילים למיניהם, לכן אם כאשר הן מסיימות את חייהן המשתמשים או חברות הרכב פשוט זורקים אותן למטמנות או נפטרים מהן בצורה לא אחראית, המתכות והחומרים הללו מחלחלים למי התהום, פוגעים בסביבה הקרובה ובמערכות אקולוגיות כגון אוקיאנוסים וסביבות טבע אחרות.

מידע על מיחזור סוללות

יעלו את הדרישה לחשמל

נכון שרכבים חשמליים יחסכו דלק רב כאשר יהפכו לנפוצים על כבישי ישראל והעולם, אך אין לשכוח כי כל אותן מכוניות חשמליות יצטרכו טעינות חוזרות ונשנות לפי הטכנולוגיה הקיימת כיום. כך שהדרישה לחשמל תגדל משמעותית וברוב המקרים בימינו החשמל עדיין מיוצר מפחם או מקורות מזהמים אחרים (גז מזהם פחות אך עדיין מדובר על דלק מאובנים שיש לשרוף כדי להפיק אנרגיה).

בכל זאת פיתרון טוב ועתיד מבטיח

 

בסקירה של כל מה שצריך לדעת על רכב חשמלי עולות כמה נקודות בעייתיות לתחום מתפתח זה, אך השורה התחתונה היא שאכן מדובר על פיתרון הרבה פחות מזהם, יותר כלכלי בטווח הארוך וכזה שמראה על עתיד מבטיח לתעשיית הרכב ולציבור הנהגים. הטכנולוגיה רק תלך ותשתפר ובסופו של דבר יימצא תחליף ראוי לנפט ולמנוע הבעירה הפנימית שהומצא כבר לפני שנים כה רבות.

לקריאה נוספת:

קלנועיות ורכב חשמלי

רכישת רכב היברידי משומש