מהו מיחזור בקבוקים גדולים?

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


מיחזור בקבוקים גדוליםישראל נחשבת למדינה צרכנית ממדרגה ראשונה. כחלק מכך, הצריכה של מוצרי מזון ומשקה גדולה מאוד ואף נמצאת בעליה.

מבחינת רמת החיים של התושבים מדובר על נקודה חיובית אולם מבחינה אחרת – יש לכך גם השלכות שליליות. ההשלכות שאנו מדברים עליהן הן בתחום הצטברות הפסולת ובפרט של מכלי המשקה.

כדי להתמודד עם הכמויות הגדולות של מכלי משקה כגון בקבוקי זכוכית, בקבוקי פלסטיק ופחיות, נחקק לפני למעלה מעשר שנים חוק הפיקדון. במקביל הוקם תאגיד המחזור אל"ה שמטרתו לקדם את איסופם של אותם המכלים והבקבוקים כדי שניתן יהיה להפיק מהם חומרי גלם ולמנוע זיהום סביבתי מיותר.

מדובר על צעד חשוב לזמנו, אפילו מהפכני. עם הזמן החברה הצליחה להגיע לשיעורי איסוף גבוהים הרבה יותר ויותר אולם לא הכל ורוד. בתחום מחזור הבקבוקים הגדולים המצב טוב הרבה פחות מאשר במקרה של מכלי משקה קטנים.

קבלנים ומיחזוריות

תאגיד המיחזור אל"ה נוסד כארגון שפעילותו איננה למטרות רווח. הארגון, מיסודן של חברות הגדולות במשק בתחום הייצור ושווק המשקאות, פועל בשני ממדים –

  • קבלני איסוף – הממד הראשון הינו פעילות משותפת עם קבלני איסוף שמשמשים כקבלני משנה של התאגיד. קבלנים אלה מקבלים מהתאגיד תשלום עבור איסוף מכלי המשקה הקטנים (אלה הכלולים בחוק הפיקדון).
  • איסוף באמצעות מחזוריות – הממד השני של פעילות התאגיד הינו איסוף מכלי משקה גדולים באמצעות כלובי מיחזור גדולים שפרוסים בכל הארץ. פעילות זאת נעשית בשיתוף הרשויות המקומיות והיא איננה מתבססת על תמריץ כלכלי. במילים אחרות, עבור מכלי משקה גדולים, כגון בקבוקי פלסטיק של ליטר וחצי למשל, לא נגבים דמי פיקדון מהצרכנים.

הקרב על דמי הפיקדון

כבר לא מעט זמן מתנהל ויכוח עיקש בין המתנגדים לבין המצדדים בהכללת מכלי המשקה הגדולים בחוק הפיקדון, בצורה כזאת שניתן יהיה לגבות עבורם דמי פיקדון.

לכאורה, קל מאוד להאשים את הציבור הדתי ואת נציגיו בכנסת בטרפוד הניסיונות להטיל תשלום פיקדון על בקבוקים גדולים על בסיס אותו רעיון שקיים במכלי המשקה הקטנים. עם זאת, מבדיקה של הנתונים עולה תמונה מורכבת יותר.

חברות המשקאות הגדולות בישראל ואפילו תאגיד המיחזור מנהלים פעילות ערה כנגד הכללת בקבוקי המשקה הגדולים בחוק הפיקדון. לטענתם של גופים אלה, אין צורך בהטלת פיקדון על מנת להשיג תוצאות טובות במיחזור.

החינוך למיחזור

המהלך המשולב של פיזור מכלי המיחזור ברחבי הארץ ביחד עם השקעה בחינוך למחזור אכן מצליח להשיג תוצאות. עם העובדה שאזרחים רבים טורחים לאסוף את בקבוקי המשקה הגדולים ומכלים נוספים ומשליכים אותם למכלי המיחזור אין כל וויכוח.

המצב כיום טוב לאין שיעור מהמצב שהיה קיים בארץ בשנים הראשונות לאחר חקיקת חוק הפיקדון. באותם שנים ראשונות אפילו מיחזור של מכלים קטנים לא היה מוצלח ועל מיחזור בקבוקים גדולים לא היה בכלל על מה לדבר. עם השנים, בזכות השקעה בחינוך ובפרסום, גדלה מאוד המודעות הציבורית לעניין. על פי נתוני תאגיד אל"ה נאספים מידי חודש למעלה מחמישים אחוז ממכלי המשקה הגדולים בישראל. הבעיה – יש מי שחולקים על נתונים אלה.

האינטרס הכלכלי

בעיני התומכים בהטלת דמי פיקדון גם על בקבוקים גדולים, אין תחליף לאינטרס הכלכלי של הציבור כאשר עוסקים במיחזור.

למרות שאין חולק על כך שלא מעט אנשים משתתפים במיחזור בקבוקים גדולים גם כיום, מנתונים שנאספו ברחבי העולם מסתבר שאפשר להעלות את אחוזי ההצלחה באופן ניכר. ישנים מומחים שמצביעים על כך שהנתונים אותם מציג תאגיד אל"ה בדבר אחוזי האיסוף של בקבוקים גדולים מוטים כלפי מעלה והמצב בפועל טוב פחות.

לכן, קיימת הצדקה לגבות פיקדון גם כאן, כדי להביא לשיפור משמעותי נוסף, במיוחד בתחום איסוף הבקבוקים הגדולים.

המודעות למצב הסביבתי הקשה שנוצר בשנים האחרונות הולך וגדל משנה לשנה. פלסטיק, היא אחת מהסיבות הרציניות ביותר כרגע בישראל ובעולם כולו למשבר אשר נוצר מעודף של פסולת בעולם, במיוחד כאשר מדובר על פסולת אשר לא מתקלה ונשארת למשך שנים רבות בעולם. תעשיית הפלסטיק היא אחת הגדולות והמזהמות בעולם, פלסטיק הוא חלק משמעותי בייצור של כמעט כל דבר בעולם, וניכר כי על אף מאמצים רבים שנעשים בידי מדינות רבות בעולם להקטין את צריכת הפלסטיק, להגדיל את המיחזור והשימוש החוזר במוצרי פלסטיק רבים, ועוד, המאבק כנגד ייצור פסולת רבה מפלסטיק הוא מאבק שהולך ומתגבר משנה לשנה. מה זה פלסטיק בכלל, מה היא החשיבות של פלסטיק בעולם הייצור בימינו, וכיצד מיחזור בקבוק גדולים מפלסטיק עובד כיום במדינת ישראל. במידה ואחת מהשאלות האלה נמצאת אצלכם בראש, הכתבה הבאה תעזור לכם מאוד ותעשה סדר בסוגיות הכל כך חשובות הללו.

מיחזור בקבוקים גדוליםמיחזור בקבוק גדולים בתור התחלה, מה זה פלסטיק, וכיצד מדובר על רכיב אשר תופס נפח כל כך משמעותי בחיים שלנו

לפני שאנחנו מתחילים להסביר ולהבין על הפלסטיק, על תעשיית הפלסטיק העולמית, ועל משבר פסולת הפלסטיק בעולם בואו ננסה לרגע להרים את המבט שלנו, לסרוק את החלל בו אנחנו נמצאים, ולנסות למצוא דבר מה העומד לנגד עינינו, שאינו מכיל פלסטיק ואפילו לא במעט. ממבט חטוף בסביבה שלכם, כנראה מצאת כמות בלתי נגמרת של מוצרים כאלה ואחרים אשר מכילים פלסטיק, שאפילו לא ידעתם כי מדובר על מוצרים אשר מכילים פלסטיק לפני כן. ובאמת, פלסטיק כיום נמצא כמעט בכל דבר החל מבקבוקי שתייה, שקיות ניילון, ייצור רהיטים וכלי בית, ועוד רבים פלסטיק הוא חלק משמעותי מהכל.

אילו שאלתם את עצמכם לפחות פעם אחת בחייכם מה זה בכלל פלסטיק, אזי שהתשובה לכך היא שפלסטיק הוא בעצם חומר סינטטי (לא טבעי) אשר נוצר בכלל כתוצר לוואי של תהליך אחרי לגמרי. הפלסטיק נוצר בתופעת לוואי אשר מתרחשת, לאחר שבני אדם מפרקים נפט, והחומר אשר מופרש בתהליך הזה הוא בעצם פלסטיק. כיום, נהוג לחלק את סוגי הפלסטיק השונים לקבוצות שונות, זאת כאשר כיום ישנם 7 סוגים שונים של פלסטיק בעולם. המיון של פלסטיק לסוגים הללו ולקבוצות השונות, נועד על מנת לעזור לתהליך המיחזור של הפלסטיק כיום בעולם תהליך אשר קם בשנים האחרונות, ומיום ליום המודעות לנושא זה עולה בצורה משמעותית. הסוגים השונים של הפלסטיק מתארים תכונות שונות של החומר כגון רמת גמישות, רמת חוזק, עמידות לטמפרטורות שונות כגון חום, עמידות למים, ועוד. כך בעצם ניתן לבצע הפרדה בפסולת פלסטיק אשר מגיעה לאתרי מיחזור, זאת על מנת לייעל את תהליך מיחזור הפלסטיק כיום.

מיחזור בקבוקים גדולים על חוק פיקדון הבקבוקים אשר קיים כיום בישראל

על פי החוק אשר כתוב במדינת ישראל לפיקדון מיכלי שתייה, ניתן לקבל ממדינת ישראל תשלום על החזרה של מיכלי שתייה אשר נרכשו, בחזרה למקום ממנו הם נרכשו. ניתן כיום לקבל את המענק הכספי מהמדינה על מיכלי שתייה אשר מיוצרים מפח, מזכוכית, וכמובן גולת הכותרת מיכלי שתייה אשר עשויים פלסטיק. ניתן להחזיר מיכלי שתייה בגדלים שונים, זאת כאשר על מיכל השתייה להיות לפחות בגודל של חצי ליטר, והוא יכול להגיד במקסימום להיקף של חמישה ליטרים של שתייה סך הכל. על כל מוצר אשר מהווה מיכל שתייה, יש לרשום כיום במדינת ישראל את הסכום שהוא שווה בפיקדון, זאת על מנת לעודד ולתמוך מיחזור של אותם מיכלי השתייה על ידי אזרחי מדינת ישראל. מחיר הפיקדון של מיכלי שתייה כיום מתחיל מסכום של 30 אגורות, והוא נע ומשתנה בהתאם לסוג החומר, גודל המוצר, ועוד. חוק הפיקדון של מיכלי השתייה ועל מיחזור בקבוקים גדולים, נועד על מנת לעורר את המודעות בקרב הציבור הישראל כיום על מיחזור בקבוקים גדולים, מיחזור פלסטיק בישראל, ומיחזור כערך מרכזי בחיים שלנו, והוא בא במטרה לפתור את סוגיית זיהום הפלסטיק אשר קיימת כיום במדינת ישראל סוגייה אשר מהווה מטרד לאומי והוא בעל חשיבות עליונה כיום.

אילו בקבוקים ניתן למחזר?

למעשה, ניתן למחזר מגוון רחב של מכלי משקה בבתי עסק אשר מוכרים אותם. למשל, סופרמרקטים עירוניים, מכולות, מינימרקטים, חנויות נוחות בתחנות דלק ועוד. כל בית עסק שמוכר לקהל הלקוחות שלו בקבוקי פלסטיק המסומנים עם סימון פיקדון 30 אג‘, מחוייב לפי חוק לקבל מהצרכנים מכלים עם פיקדון ריקים, גם ואותם מיכלים לא נרכשו אצלו כלל וכלל. בנוסף, ברוב בתי עסק אפשר להחזיר מכלים ריקים מיצרנים או יבואנים שהמשקאות שלהם נמכרים באותם בתי עסק. במידה והשטח של בית העסק קטן מ28 מטר מרובע, הוא יכול להחליט שהוא מקבל בחזרה, אך ורק מיכלים שנרכשו אצלו, וההחלטה נתונה לשיקול דעתו

יש לכם בבית ילדים? כל הסיבות לחנך אותך למחזר

כאמור, הפלסטיק מזהם את הסביבה ואת מי התהום שלנו. אמנם זו הסיבה העיקרית שבגללה כדאי למחזר, אך היא לא הסיבה היחידה. כדאי למחזר גם משום שאנחנו מלמדים את הילדים שלנו המון דברים דרך המחזור. אנחנו מלמדים אותם כמה הסביבה שלנו חשובה, אנחנו מלמדים אותם לגלות אחריות, שכן הם גם צריכים לשים את כל מוצרי הפלסטיק בשקית או פח נפרד וגם צריכים להשליך את המוצרים השונים לפח המחזור. לכן, כדאי מאוד להשקיע ולשים בבית שלכם פח שמיועד אך ורק למוצרים העשויים מפלסטיק

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר

לוגו המרכז למיחזור

המרכז למיחזור

מחפשים חברה אמינה ומקצועית לטיפול בפסולת וגרוטאות מתכת שלכם? הגעתם למקום הנכון! אנו החברה המובילה בישראל לפינוי מתכות, פירוק ומחזור. השירותים שלנו כוללים קניית גרוטאות ברזל, גרוטאות אלומיניום, גרוטאות נחושת ומתכות נלוות אחרות במחיר הטוב ביותר.

אז מה היה לנו בכתבה:

מיחזור בקבוקים גדולים

מדוע מיחזור הוא חיוני לקיימות ושימור מאגרי מים

מים הם משאב נדיר, ושימורם הפך בראש סדר העדיפויות ברחבי העולם. בישראל, מדינה הידועה באקלים הצחיח שלה, יש חשיבות עליונה לשמירה על מאגרי המים. מיחזור מים הופיע כאסטרטגיה חיונית לשמירה על אספקת מים בת קיימא לאומה. באמצעות יישום טכנולוגיות חדשניות ושיטות ניהול אפקטיביות, למיחזור תפקיד חיוני בהבטחת אורך החיים והיעילות של מאגרי המים.

לקריאת המאמר »

נוהלי הריסה וניהול פסולת

בעולם של היום, שבו הדאגות הסביבתיות עומדות בראש דיונים רבים, חיוני לתת עדיפות לשיטות קיימא בכל התעשיות. להריסת מבנים ולניהול הפסולת הנוצרת במהלך התהליך יכולה להיות השפעה משמעותית על הסביבה. על ידי יישום נוהלי הריסה וניהול פסולת בר קיימא, נוכל להפחית את טביעת הרגל הסביבתית שלנו ולתרום לעתיד ירוק יותר.

לקריאת המאמר »

המדריך האולטימטיבי לבחירת חברת ניקיון משרדים הטובה ביותר

בכל הנוגע לשמירה על שטח משרד נקי ומאורגן, שכירת חברת ניקיון משרדים מקצועית היא חיונית. זה לא רק מבטיח סביבת עבודה בריאה ופרודוקטיבית, אלא גם חוסך זמן ומאמץ לעובדים שיכולים להתמקד במשימות שלהם מבלי לדאוג לניקיון. עם זאת, עם מספר רב של חברות ניקיון בשוק, כיצד תבחרו את הטוב ביותר עבור המשרד שלכם? מדריך מקיף זה ידריך אותך דרך הגורמים המכריעים שיש לקחת בחשבון לפני קבלת החלטה.

לקריאת המאמר »

10 טיפים לשמירה על המשרד שלך נקי – חברת ניקיון משרדים פרמייר בפתח תקווה חושפת הכל

בכל הנוגע לשמירה על משרד נקי ומאורגן, אין למי לפנות יותר מאשר חברת ניקיון משרדים המובילה של פתח תקווה. עם שנים של ניסיון וצוות של אנשי מקצוע מסור, יש לנו את המומחיות להבטיח שסביבת העבודה שלך תהיה תמיד נקייה ונוצצת. במאמר זה, נשתף אתכם ב-10 טיפים חיוניים שיעזרו לכם לשמור על המשרד שלכם במצב 

לקריאת המאמר »

הכירו מקרוב את קסמם של מטבחי הגינה

הגינה היא חלק בלתי נפרד מהבית שלכם ואתם נהנים ממנה מאוד? רוצים להפוך כל ארוחה שלכם בגינה לעוד יותר נוחה? אם כך, כדאי שתדעו: הדרך הנכונה לעשות זאת היא לקנות ולהתקין מטבח גינה שימושי. מטבחי גינה זוכים להצלחה רבה לא במקרה, שכן הם נוחים מאוד לשימוש. אפשר לשלב בהם כיריים, מטבח ואפילו ברביקיו, כך שאין ספק שהשימוש בהם יכול להקל על הכנת כל ארוחה שתבקשו. זו הסיבה שבגללה היום בהרבה מאוד בתים אנחנו רואים מטבחי חוץ וגינה, אז למה שלא תזמינו גם אתם מטבח גינה איכותי?

לקריאת המאמר »

צפון -שרון

מרכז-דרום

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!