משפחה ירוקה בבית ירוק

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


עם הרבה מוטיבציה ומעט השקעה כל בית יכול להפוך ל"בית ירוק". אבל השינוי האמיתי מתחיל בעיקר בראש, כאשר חושבים ירוק פועלים ירוק. בתי הספר והגנים ומערכת החינוך כולה שילבה בשנים האחרונות בתוכניות הלימוד הממלכתיות את נושא איכות הסביבה וכן דרכי מעבר לחיים "ירוקים".

חינוך ירוק משמעותו חשיבה מתמדת ופעילות רציפה ההופכת את הדאגה ושמירת הסביבה לחלק בלתי נפרד משגרת היום יום של כל אחד מהתלמידים ומשפחותיהם. העלאת המודעות בנושאים סביבתיים בקרב הילדים מגבירה את המודעות גם בקרב המבוגרים. בוחרים להפוך לבית ירוק, משנים הרגלים, עובדים בשיתוף פעולה והופכים למשפחה ירוקה לתפארת.

לחיות בבית ירוק

בית ירוק מתנהל כמעט אותו דבר כמו כל בית רגיל, הייחוד שבו הוא הדרך בה נעשים הדברים ותשומת הלב לפרטים כמו צרכנות ירוקה, אהבת הטבע, מיחזור, חסכון בחשמל ובמים ועוד. כשמחליטים להפוך את התנהלות הבית לירוקה כדאי לשתף את כל בני הבית, את הילדים וגם את בני הנוער. שיתוף פעולה יביא להצלחה גדולה יותר ויכול להפוך לחוויה משותפת ומשפחתית נהדרת.

במה מתחילים?

זבל

אפשר להתחיל בזבל. בדרך כלל כשנצברים שאירות או לכלוך אנחנו פשוט ניגשים אל הפח ומשליכים אליו את הזבל, בלי לחשוב ולהתלבט יותר מדי. מחשבה ירוקה הופכת את הזבל הביתי שלנו למשהו הרבה יותר מורכב. לפני הכל מחלקים את הזבל לקטגוריות, מפרידים בין קרטון ונייר, בקבוקים מסוגים שונים ושאריות אוכל.

ההפרדה תעזור לנו למחזר בהמשך. את שאריות האוכל אפשר להעביר לבור קומפוסט בחצר, זה אמנם שלב למתקדמים אך גם אליו נגיע. יתר האשפה המחולקת מופרדת גם אל פחי האשפה הציבוריים, פח הנייר יקבל בשמחה את כל שאריות העיתונים שלכם, מיכל למחזור בקבוקים יקבל את בקבוקי הפלסטיק השונים וכך הלאה. בחלוקה הזו וגם במחזור הבקבוקים יכולים הילדים לקחת חלק בקלות.

מים

מדינת ישראל אינה שופעת מים, להיפך, אין ילד שלא מכיר את מצוקת המים וכולנו משתדלים לעשות מאמץ למען הכינרת ההולכת ומצטמקת. שימוש נכון במים יכול לעזור מאד לחיסכון הלאומי וגם לחשבון המים הפרטי שלכם. שגרת מקלחות קצרות, בעיקר בחורף תחסוך מים רבים. התקנת חסכמים וגם שימוש במים שנאגרים באמבטיה (מיחזור מים אפורים) אלו יכולים לשמש להשקיה. גם מים של שטיפת כלים ישמחו מאד את העציצים, שאריות האוכל שבמים אף יזינו אותם היטב, כמובן שצריך להקפיד על מים ללא סבון.

מי שהפרוטה מצויה בידו יכול להתקין מערכת מים אפורים המתעלת את המים בכל הבית אל מאגר מים לשימוש נוסף כמו השקיית הדשא, רחיצת המכונים וכדומה.

חשמל

חשמל הוא מצרך יקר מכל הבחינות. תחנות החשמל משתמשות בפחם וידועות בזיהום שהן מפיקות. חשמל המופק באנרגית השמש, בדיוק כמו בדוד המים החמים הסולרי שלכם יכול להיות פתרון מצוין. כיום מותקנות מערכות שכאלה גם בבתים פרטיים המבקשים לחסוך בחשמל ולנצל את קרני השמש החמות במקום לסייע לזיהום. חינוך ביתי לחסכון בחשמל יביא לשינוי משמעותי, לכבות אורות בחדרים, לשמור על טמפרטורת המזגנים ואפילו להרתיח מים על הגז ולא בקומקום חשמלי.

למידע נוסף: ייעול צריכת החשמל הביתית

קניות

אין ספק שמדובר בדור של שפע, עם זאת אי אפשר לנתק את הילדים גם מהאספקטים השליליים של תרבות הצריכה. הילדים הם חלק מהבית ולכן חשוב שיעריכו את מה שיש בו. כיום יש נטייה לרכוש עוד ועוד ולהחליף בקצב מסחרר אפילו ריהוט.

נוצר מצב ובו בכל בית יש הרבה יותר ציוד ממה שבאמת צריך, ובכן האלטרנטיבות הירוקות רבות, מכירת חצר, או רכישה בחנויות יד שנייה, גם החלפה של משחקים בין הילדים ואפילו בגדים יכולה להיות מבורכת. משפחות רבות מקיימות מפגשים ובהם הם מחליפים ביניהם ציוד, משחקים ופריטים רבים, כך לא נרכשים נוספים והשימוש ב"חדשים" מסב גם לילדים עונג רב. החיסכון הכספי הוא כמובן, בונוס נהדר.

עוד בנושא:

בנייה ירוקה – בנייה אקולוגית