תחום איכות הסביבה וניצול מקורות אנרגיה פחות מזהמים נמצא בראש השיח הציבורי והעולמי ומתוך תחום זה הדלק הביולוגי, שנקרא לעיתים גם ביו-דיזל או אתנול, תופס מקום מכובד הן מבחינת פעילות בו, מבחינה כלכלית ומעשית בשטח. דלק ביולוגי סומן כמקור מרכזי של האנושות לדלק לתחבורה וכתחליף המרכזי לנפט,לאחר נסיקה בפופולאריות של מחקר ופיתוח בתחום הוא סבל מחולשה מסוימת, אך כעת – החל משנת 2010 – ישנה עלייה ניכרת בייצור דלק ביולוגי בעולם. עליה המוסברת בעיקר בגלל מחירי נפט מאמירים וכדאיות כלכלית טובה יותר לייצור ביו-דיזל.
תחליף צמחי לנפט
כבר שנים יחסית רבות שהשימוש בדלק ביולוגי מוכר לעולם, התחום התפתח בעיקר בארה”ב ובעשור האחרון נמצא בתנופה משמעותית של מחקר ופיתוח והיקפי ייצור הולכים וגדלים, בעיקר בגלל עלויות הנפט וחוסר היציבות שבאספקתו. דלק ביולוגי הוא מקור דלק לתחבורה בעיקר, דלק הרבה פחות מזהם מאשר דלקי מאובנים (נפט) שמהם מפיקים את הדלקים המרכזיים, הדלק הביולוגי מיוצר מגידולים חקלאיים שונים ואינו כולל ניצול מחצבים מהאדמה.
עלייה בייצור הדלק הביולוגי
משנת 2008 לערך נראתה ירידה בהיקפי הייצור של דלק ביולוגי בקנה מידה עולמי, בעיקר מסיבות של חוסר כדאיות כלכלית ובעייתיות סביבתית משמעותית משימוש בשטחים חקלאיים לצורך ייצור דלק ולא מזון. על פי דו”ח של המכון לנושאי סביבה של ארה”ב ייצור הדלק הביולוגי חזר למגמת עלייה החל בשנת 2010, מגמה שממשיכה כיום – העלייה ב-2010 הייתה של 17% בהיקפי הייצור, כך שדלק ביולוגי מהווה כ-2.7% מהדלק לתחבורה בעולם.
דלק ביולוגי מהווה מרכיב משמעותי בכלכלת ברזיל ומכוניות רבות במדינה נוסעות בעזרת אתנול או תערובות למיניהן, המדינה שואפת להגדיל את היקפי הייצור בכ-66% בעשור – תוך הרס כמעט וודאי של שטחי יערות גשם. בגרמניה למשל החוק מחייב שימוש בתמהיל דלקים שבו דלק ביולוגי מהווה 5.75% מהדלק במשק. כמו כן, ניתן לראות עלייה ניכרת בייצור דלק ביולוגי במדינות שונות באסיה – עלייה שיש לה משמעותיות כלכליות מהותיות לצד השפעות סביבתיות לא פשוטות ואף קשות לעיתים.