ניצול משאבי הטבע

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


ארגון אקולוגי בשם "טביעת הרגל האקולוגית" מעריך כי האנושות מנצלת את המשאבים שמעניק הטבע בקצב מהיר יותר מיכולתו של הטבע לייצר אותם מחדש. הארגון מעריך כי החל מהשבוע הבא רמת הצריכה של משאבי הטבע, בשנת 2011, תגיע לשיעור גבוה בהרבה מהיכולת של הטבע ליצור מחדש את אותם המשאבים.

הערכות הארגון "טביעת הרגל האקולוגית"

הארגון הנו בינלאומי המנתח אחת לשנה את שיעור הניצול של משאבי הטבע על ידי האנושות ומשווה אותו ליכולתו של הטבע (כדור הארץ) לייצר מחדש משאבים כגון צומח טבעי, או לספוג גזים אותם פולטים בני האדם בדרכים שונות, כגון גזי חממה.

הארגון מעריך כי כבר כמה עשורים אחורנית האנושות מקיימת משיכות של משאבי הטבע יותר ממה שהטבע מסוגל לתת, ומנצלת אותם מעל ומעבר ליכולת התחדשותם. משמעות הדבר היא שהאדם נזקק למשאבים של 1.5 כדורי ארץ, בכל שנה. כדור הארץ יש רק אחד. בפני האנושות כולה לא עומדים משאבי טבע אחרים, פרט לאלה שמעניק הטבע על פני כדור הארץ. אי לכך האדם מנצל את המשאבים שאינם מתחדשים, באמצעות כריתת יערות או דיג בקנה מידה גדול. הארגון האקולוגי מעריך כי יותר ממחצית השטחים הנדרשים כדי לספק את צורכי האדם, לספוג ולפרק פסולת וגזים שהיא עצמה יוצרת, נוצרה כתוצאה מפליטה גדולה של פחמן דו- חמצני שגורם לשינוי האקלים.

עוד הערכה של הארגון האקולוגי היא כי משיכת היתר של משאבי הטבע מוקדמת בכל שנה בשלושה ימים מהשנה שלפניה, וכך קורה כל הזמן. בארגון מתארים את המצב כאנלוגיה למשכורתו החודשית של האדם. משיכת היתר של משאבי הטבע היא כמו בזבוז המשכורת שלושה חודשים לפני תום השנה, ולאחר מכן משיכת כל החסכונות.

אופן התבטאות משיכת היתר של המשאבים

השפעת משיכת היתר של משאבי הטבע באה לידי ביטוי במשברים כגון שינויים באקלים כדור הארץ או בעליית מחירי המזון. תופעות אלה גורמות להחרפה של המשבר הכלכלי בעולם כולו. למרות שהמשבר הכלכלי העולמי נמצא בשיאו, הולכת וגדלה צריכת המשאבים, אם כי חלה האטה מסוימת בגללו. בארגון  "טביעת הרגל האקולוגית" מעריכים כי ניתן להגיע להתאוששות כלכלית לטווח ארוך, במידה והאנושות תמצא דרכים להקטנת התלות שלה בצריכת משאבי הטבע.

חילוקי דעות

ישנם מומחים שטוענים כי הערכותיו של ארגון "טביעת הרגל האקולוגית" לא מבוססות בהכרח על נתונים מדויקים וצריך להתייחס אליהן כאל כלי מחשבתי שבא לנסות ולהצביע על מגמה שלגבי קיומה אין עוררין. הארגון האקולוגי טוען אל מול טענות המומחים כי הדבר החשוב באמת הוא לא מתי מתבצעים הדברים אלא מה מתבצע. עוד טוענים בארגון כי שיטות ההערכה שלהם רק הולכות ומשתכללות עם הזמן וכי הם מנסים לאסוף כמה שיותר מידע, אך בכל זאת זה נשאר עדיין בגדר הערכה.

המצב בישראל

מזה שנים רבות, מזהירים מומחים בארץ מפני ההגברה של ניצול משאבי הטבע, על ידי בני האדם, לעומת מה שקיים במשאבי הטבע בישראל. בשנים האחרונות חלה ירידה באופן משמעותי בהיקף הדיג בים התיכון ובכנרת, בעקבות פגיעה ביכולת התרבותם של הדגים, אשר נובעת מדיג יתר. כמו כן, בשנים האחרונות ישנה תופעה של שאיבת יתר מהמאגרים של מי התהום. תופעה זו גורמת לכך שהמילוי החוזר שלהם ממימי הגשמים לא מפצה על כמות המים שנשאבו. מפלס מי התהום רק הולך ויורד, וכך תיתכן חדירת מי הים אל הבורות והמלחה של המים המתוקים בתהום.

לקריאה נוספת:

האנושות צורכת יותר משאבי טבע