איך מתקינים בבית מערכת חשמל סולארית?

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


הצורך במעבר לייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשים ולא מזהמים הוא מהותי בעידן הזה של זיהום אוויר, התחממות גלובלית והתלות הבעייתית בנפט ודלקי מאובנים אחרים. במדינת ישראל הציבו יעד ממשלתי של ייצור 10% מהחשמל ממקורות של אנרגיה מתחדשת עד שנת 2020, עם יעד ביניים של 5% עד 2015.

על מנת לעמוד ביעד זה המדינה גם פועלת באופן ישיר להתפתחות בתחום אך כיום בעיקר מעודדת את הציבור ויזמים פרטיים להקים מתקני ייצור חשמל – בעיקר בתחום הסולארי מטעמים מובנים של היות ארצנו שטופת שמש.

התמריצים להקמת מערכות חשמל סולאריות הם תעריפים מיוחדים וגבוהים יותר מתעריפי הצריכה הרגילים, התעריפים משתנים בהתאם לגודל המערכת מבחינת תפוקת חשמל  – כאשר התעריף הגבוה ביותר ניתן למערכות חשמל סולארי ביתיות, כ-2 ש"ח לקילוואט חשמל מיוצר. מערכת חשמל סולארית ביתית מוגדרת ככזו שתפוקת הייצור המקסימאלית שלה היא 15 קילוואט, רוב המערכות הביתיות הן עד גודל של 4 קילוואט בגלל הפטור ממס על הכנסות שמוענק למערכת עד לגודל זה. המערכות הסולאריות הביתיות הן כמובן רק מערכות פוטו-וולטאיות.

תחילת התהליך הבירוקרטי מול הרשויות

עוד לפני התחלת התקנת הפאנלים הסולאריים על גג הבית יש לבצע כמה הליכים רשמיים ובירוקרטיות מול גורמים שונים. בעיקר יש להשיג אישורים שונים ולקבל אישור לכניסה להסדר ייצור חשמל עצמי מחברת החשמל. בפועל תהליך זה מלווה לתהליך הצעות המחיר וההתקשרות עם החברות הסולאריות הרבות שקמו בישראל שמציעות שירותי מכירת ציוד והתקנתו בבית הלקוח.

  • יש להשיג אישור בנייה להקמת מערכת סולארית ביתית – מהרשות המקומית, אישור זה  לרוב אינו אישור בניה בדומה לבניית בית אלא פשוט יותר להשגה, לחלופין ניתן לקבל אישור רשמי שאין צורך בהיתר להקמת המערכת.
  • יש לבצע בירור מקדים עם חברת החשמל לגבי התאמה לחיבור מתקן פוטו-וולטאי ביתי – ניתן לוותר על שלב זה אך הוא חינם ונותן תמונת מצב לגבי ההתאמה לתכנית לקראת המשך הצעדים.
  • על הבית שעליו מותקנת המערכת הסולארית להיות בעל טופס 4 שאותו יש להציג לחברה המתקינה.
  • להגיש בקשה רשמית לחברת החשמל לגבי התקנת מערכת חשמל סולארית: כולל פרטים אישיים מלאים, דגם המתקן, הספק מתוכנן, זהות החברה המתקינה, מועד ההתקנה הרלבנטי.
  • יש להשיג חוזה רשמי מאושר מחברת החשמל המתחייב לתעריפי רכישת החשמל המיוצר למשך 20 שנה.
  • הצגת תכנית לחיבור המערכת לרשת החשמל הארצית – כולל מיקום של מוני החשמל, החיבור בפועל מתבצע ע"י חברת החשמל אך עליו להיות מתוכנן מראש.

חשוב לציין כי רוב החברות הסולאריות מציעות במסגרת חוזה ההתקשרות מולן גם את רוב ההתנהלות הבירוקרטית מול חברתה חשמל והרשויות, הן מיומנות בכך וזה מונע מהאזרח להתרוצץ ולהשיג את כל האישורים והמסמכים.

התקנת המערכת הסולארית בפועל

כאשר כל האישורים קיימים מחברת החשמל, יש התקשרות מסודרת עם חברה סולארית לרכישת הציוד והתקנתו – ניתן לצאת לדרך עם התקנת המערכת בפועל ותחילת ייצור החשמל העצמי. באופן כללי כל קילוואט מיוצר אחד של חשמל סולארי מצריך שטח פנוי של כ-10 מ"ר גג – אין חובה כיום שהגג יהיה שטוח או בשיפוע. המערכת כוללת בעיקר פאנלים סולאריים שהם גם היקרים ביותר, אלו מותקנים או ישירות על גג רעפים בעל שיפוע או על גבי קונסטרוקציה בהתאם לכיוון השמש (פונים דרומה כמובן).

מעבר לפאנלים עצמם ומבחינת איך מתקינים בבית מערכת חשמל סולארית – מרכיבים נוספים הם כל החווטים השונים בין הפאנלים ואל המרכיבים האחרים, התקנת ממיר מתח וזרם ההופך את הזרם הישר מהפאנלים לזרם חילופין והתאמת המתח לרשת הארצית, מונה לייצור החשמל ומונה של צריכת החשמל. במקרים נדירים מתקינים גם מצברים לאגירת החשמל לשימוש עצמי.

יש בעלי בתים שמבקשים להתקין לבדם מערכת סולארית ביתית, זה אפשרי וניתן לרכוש את הציוד בנפרד, אך תהליך ההתקנה עצמו מחייב ידע מקצועי בחשמל וכדומה ולכן אפשרות זו אינה עבור כל אחד.

מעוניינים בפרטים נוספים? אתר אנרגיה סולארית הוא הבית של האנרגיה הירוקה בישראל