קלינטק והשקעות ירוקות

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


רוב חברות הסטארט-אפ בישראל הן מתחומי המחשוב, מערכות מידע, ציוד רפואי ושאר תחומים רגילים ומוכרים של תעשיית ההיי-טק, אך לאחרונה ניתן לראות יותר ויותר חברות שעוסקות בתחום החדשני והחם ביותר של קלינטק ושאר פיתוחים "ירוקים". בנוסף, אם בעבר קרנות הון סיכון ומשקיעים אחרים השקיעו בעיקר באותם אפיקי היי-טק שהוזכרו, אז כיום ניתן בהחלט לראות גידול משמעותי של השקעות ירוקות בחברות קלין-טק. מומחים צופים שהתחום של קלינטק והשקעות ירוקות יהיה התחום העיקרי והחם של עתיד התעשייה עתירת הידע בישראל וזה שאמור לדחוף את המשק לצמיחה ורווחים משמעותיים.

מה הן חברות קלינטק והשקעות ירוקות

המונח קלינטק מתייחס לתעשייה שמקדמת פתרונות טכנולוגיים בעלי היבט אקולוגי, למשל פתרונות שקשורים בתהליכי ייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים ולא מזהמים, תחום המים, חקלאות, מזון ועוד מגוון רחב של נושאים כאשר הגישה היא "ירוקה" ותוך מחשבה סביבתית לצד היישום הטכני והכלכלי.

השקעות קטנות אך רואים צמיחה באופק

בישראל התחום של קלינטק והשקעות ירוקות גדל אך צומח בקצב איטי. אם בשנת 2006 שלוש חברות קלינטק גייסו הון של כמה מיליוני דולרים אז בשנים האחרונות רואים כבר עשרות חברות קלינטק שגייסו כספים. רוב הגיוסים האלו היו בסכומים קטנים מאוד של כמה מאות אלפי דולרים לחברה, אך אין ספק, גם מבחינת כלכלנים וגם מבחינת קרנות הון הסיכון עצמן כי זהו התחום העתידי שיש להשקיע בו ושאנו רק בתחילת הדרך, כמו כן, תעשיית ההון סיכון מכירה ביכולות של המשק הישראלי לספק הצלחות ופיתוחים בתחום של קלינטק והשקעות ירוקות.

הקרנות מתחילות להשקיע וגם קמות קרנות קלינטק בלעדיות

הקרנות הישראליות והבינלאומיות שפעילות בשוק המקומי מתחילות כאמור להשקיע ויש גם קרנות שיוזמות השקעות רחבות היקף בקלינטק והשקעות ירוקות. קרן מרקסטון למשל משקיעה בכמה חברות קלינטק, חברת גאון אגרו מתמחה בהשקעות בתחום מיחזור המים ומתכוונת להקים קרן של 100 מיליון דולר, קרן טנא מושקעת בכמה חברות בוגרות מתחום הקלינטק ועוד.

קמות גם קרנות שהוקמו על מנת לפעול בלעדית כקרנות קלינטק והשקעות ירוקות. קרן Israel CleanTech Ventures גייסה כ-30 מיליון דולר להשקעות ירוקות שונות. כמו כן ישנן קרן Terra שגייסה 15 מיליון דולר מתוך 50 מיליון מתוכננים וקרן H2Tech שפועלת בתחום של תעשיית המים.

חברות סטארט-אפ ירוקות ששווה לעקוב אחריהן

  • אטלנטיום: חברת קלינטק שעוסקת בטיהור מים בטכנולוגיה ייחודית וחסכונית. החברה גייסה השקעה של 17 מיליון דולר מחברת אלרון מקבוצת דנקנר ומקרן ההשקעות של מוריס קאהן. החברה מנהלת ניסוי משותף במתקני מקורות.
  • אקוויז: מפתחת ומייצרת טכנולוגיות טיהור ביולוגי של שפכים, מחזיקה מתקנים בישראל ובחו"ל. אלרון השקיעה גם בחברה זו.
  • מטרולייט: חברה וותיקה, מאז 1996, מפתחת מוצרי תאורה חסכוניים מאוד באנרגיה.
  • קוונטום ווינד: מייעלת תהליכי ייצור חשמל מטורבינות רוח, קרן Terra השקיעה בחברה.
  • לוז 2: מפתחת ומתקינה תחנות כוח גדולות להפקת חשמל סולארי, על בסיס הטכנולוגיה של חברת לוז המקורית עם שיפורים רבים.

תחום עם צמיחה כמעט וודאית

קלינטק והשקעות ירוקות הוא תחום רחב שכמעט בוודאות יראה צמיחה אדירה בקרוב. כל העולם מבין את המשמעות של איכות סביבה ומציאת פתרונות אקולוגיים לכמעט כל תהליך, שירות ומוצר. חברות קלינטק פעילות בכל העולם והממשלות גם מעודדות השקעות ירוקות, אמנם כעת קשה למצוא חברות כדאיות להשקעה מבחינה טכנולוגית וכלכלית כאחד, אך אין ספק כי זהו העתיד ונראה רק יותר השקעות ירוקות בתחום בכל שנה.