האם תקנסו על מיחזור לא נכון?

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר

קנס על מיחזור לא נכוןלחברה הצרכנית של ימינו, המכונה גם חברת השפע, יש יתרונות רבים. צריכה ברמה גבוהה מניעה את הכלכלה קדימה, מביאה ליצירת מקומות עבודה, מעלה את התוצר הלאומי הגולמי ואת רווחת הצרכנים.

מאידך, לצריכה במימדים כאלה יש גם חסרונות לא מעטים כגון הגברת זיהום האוויר, הידלדלות מהירה של משאבי טבע ופגיעה במקורות מים.

הגברת השימוש במוצרים שונים, כולל מזונות מעובדים ומוצרי צריכה יומיומיים לצד מוצרים שעשויים מחומרים שאינם מתכלים (כגון מיכלי פלסטיק וצעצועים לילדים) מביא בין היתר לעליה משמעותית בכמויות האשפה בכל רחבי העולם.

על רקע זה, אין פלא שהאינטרס של כולם הוא להשתתף באופן פעיל במיחזור מוצרים ואריזות.

מתחילים למחזר ברצינות

בישראל לא קל למחזר. המודעות בקרב הציבור לחשיבות המיחזור איננה גבוה יחסית לעולם המערבי, אבל ישנה גם אוזלת רב רבת שנים של הרשויות.

עד לשנים האחרונות לא הייתה כלל היערכות מבחינת מוסדות השלטון לפיזור מיכלים מיוחדים למיחזור אך כיום יש בהחלט התחלה של הערכות מתאימה.

ניצנים ראשונים החלו עם הקמת תאגיד המחזור שאחראי על מיחזור מיכלי משקה קטנים, יוזמה שהיו לגביה מבקרים רבים אך זו המריאה, למרות הכל. לאחר מכן בוצעו צעדים נוספים, רבים מהם מקומיים, של פיזור מיכלי מיחזור שונים.

נכון להיום ניתן למצוא במקומות שונים מיכלי מחזור לתרופות, לבטריות ולפסולת אלקטרונית. לעיתים ישנם גם יוזמות של חברות עסקיות שעיקרן תרומה לתהליכי מיחזור באופן שמשלב יעדים עסקיים עם מודעות חברתית. אבל למרות הכל, בתחום המיחזור ישראל עדיין נמצאת מאחור.

מיחזור יבש, מיחזור רטוב

צעדים חשובים שמבוצעים מעבר לים מוכיחים שאפשר לסייע לציבור כולו להשתתף באופן פעיל במיחזור יום יומי. כך, במדינות רבות באירופה נהוג לבצע פעולות של הפרדת הפסולת הביתית בכדי שניתן יהיה להפוך את הפסולת הזאת לחומר גלם בתעשיות שונות.

בין היתר נעשה שימוש בפסולת שמקורה בשאריות מזון להפקה של אנרגיה ירוקה. פסולת יבשה הופכת לחומר גלם ביצירת מוצרים שונים כגון נייר ממוחזר. בתקופה האחרונה נעשים ניסיונות דומים גם בתל אביב, בינתיים בהצלחה מועטה.

קנס טוב למיחזור?

ניסיון חיובי שבוצע לאחרונה בתל אביב, מראה על רצון אמיתי לקחת את המיחזור בישראל צעד אחד קדימה. מדובר בפיזור מיכלים שנועדו לאפשר לתושבים להשליך את האשפה הביתית באופן שיסייע למיחזור טוב יותר. כך ניתן למצוא לצד מיכלים להשלכת פסולת נייר והמיכלים המוכרים להשלכת אריזות ובקבוקי פלסטיק, גם מיכלים שנועדו להשלכת אשפה רטובה ויבשה.

לאור הצלחה חלקית בלבד, ניסתה עריית תל אביב לקדם חקיקה שתאפשר לה לגבות קנס כספי מאנשים שישליכו פסולת במיכל שאינו מיועד לה.

לאחרונה אישרה כנסת ישראל את החקיקה שתאפשר לקנוס תושבים שאינם משליכים אשפה כנדרש, למרות שבקרבת מקום מגוריהם הוצבו מיכלים מתאימים. השאלה הגדולה היא האם אכן הקנס יוכל להביא להגברת היענות הציבור בתחום של הפרדת האשפה הביתית.

עוד על הקנס

בעת האחרונה אישרה וועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת את החוק שיאפשר לעריית תל אביב להטיל קנס כספי בגובה של 105 ש"ח. הקנס יוטל על התושבים רק בתנאי שהם השליכו פסולת למיכל שאיננו מיועד לה ורק בתנאי שמיכל מיחזור מתאים מוצב במרחק של לא יותר מ-100 מטרים ממקום מגוריו. אגב, הכנסת התנגדה להעמיד את גובה הקנס על סכום גבוה יותר, של 245 ש"ח.

לא ברור עדיין כיצד תתבצע האכיפה והאם היא תהיה יעילה, אבל אם עקב כך יחל תהליך מקיף של חינוך למחזור, יתכן שנראה בעתיד את ישראל הופכת למעצמה אזורית בתחום זה.