שווה להיות ירוק – שיטת המיסוי הירוק

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר

ממשלת ישראל עושה בימים אלו סדרת צעדים חשובה למען עידוד התושבים להשתמש בטכנולוגיות ירוקות, חסכוניות באנרגיה. עיקר השיטה מתבסס על מיסוי ירוק של מוצרים ירוקים. מוצרים ירוקים מוגדרים כמוצרים חסכוניים באנרגיה, שאופן ייצורם ופעולתם גורמים לזיהומים של הסביבה ברמה מינימאלית. למעשה, שיטת המיסוי הירוקה מעודדת רכישת מוצרים ירוקים אשר מזהמים פחות את הסביבה וחוסכים יותר באנרגיה.

מיסוי ירוק על רכבים

ראשיתה של מהפכת המיסוי הירוק הוא בהטלת מס מופחת על רכישת מכוניות ירוקות, אמצעי תחבורה ידידותיים לסביבה.

הממשלה קבעה "מדד ירוק" על פיו ניתן להבדיל בין רכב ירוק לבין רכב מזהם. המדד מחשב בתוכו את רמת המזהמים הנפלטים ברכב ומדרג את הרכב בהתאם. המס שישולם עבור מכוניות מזהמות יהיה גבוה יותר מהמס שישולם על מכוניות ירוקות וישתנה לפי מידת הזיהום.

כיום קיימים בשוק הרכב רכבים שונים אשר נחשבים לירוקים וגם הם זוכים להטבות כלכליות שונות:

מכונית היברידית- מכילה שני מנועים מנוע בנזין או סולר בעל נפח מוקטן וכן מנוע חשמלי. בהספקים נמוכים המכונית מונעת על מנוע חשמלי ואילו בהספקים גבוהים המנוע המופעל על דלק מצטרף או מחליף את פעולת המנוע החשמלי. במכונית זו ישנה הפחתה של זיהום אוויר, רעש וכן חיסכון בדלק.

מכוניות היברידיות זוכות כיום להנחה של 500 שקלים אשר מנוכים מגובה שווי השימוש של הרכב. שווי שימוש הינו תשלום מס שנתי שמשלם עובד בחברה בעל רכב צמוד שניתן לו על ידי החברה. גודל התשלום תלוי בעלות הרכב, ככל שהרכב יקר יותר, כך המס המשולם גבוה יותר.

מכונית חשמלית- מכילה מנוע חשמלי בלבד ללא צורך בשימוש בדלק. מתבססת על טעינה ונסיעה ללא זיהום אוויר כלל. על המכוניות החשמליות מוטל מס קנייה של 10% אחוזים בלבד, לעומת 92% מס על מכוניות רגילות.

מיסוי ירוק על מוצרים ודירות

השלב השני של תוכנית המיסוי הירוק הינה לעודד רכישה של מוצרים ירוקים ודירות ירוקות. זאת באמצעות הטלת מס גבוה על מוצרי מזהמים ומבזבזי אנרגיה והוזלת העלויות של מוצרים חסכוניים באנרגיה.

לדוגמא:

  1. מיסוי מוגבר של נורות להט (ליבון): יוביל אנשים לרכוש נורות חסכנויות בחשמל, מה שעשוי להביא לחיסכון אנרגטי שיביא לחיסכון כלכלי של מאות מיליוני שקלים בשנה.
  2. מקררים מבזבזי אנרגיה, שעלותם כיום עומדת על כ-9000 ₪, צפויים לעלות כ-550 ₪ יותר לעומת מקררים חוסכי אנרגיה.
  3. מזגנים מבזבזי אנרגיה, שעלותם כיום עומדת על כ-8000 ₪, צפויים לעלות כ-1200 ₪ יותר לעומת מזגנים חוסכי אנרגיה.

שיטת עידוד זו עשויה להביא לחיסכון רב באנרגיה וכתוצאה מכך לתועלת רבה מאוד לסביבה.

בנוסף, עושה המשרד להגנת הסביבה מאמצים לעודד את פעילותן של חברות אשר עוסקות בייעול אנרגטי של עסקים שונים באמצעות שיטות טכנולוגיות חדשניות וכן באמצעות הנהגת נהלי חיסכון. חברות אלה מבצעות ארגון מחדש של תשתית האנרגיה בעסק ונהנות בתמורה מאחוזים מסוימים מן הכסף שנחסך כתוצאה מן הייעול. עידוד הפעילות יעשה בדמות הפחתת מסים על מוצרים טכנולוגיים המשמשים עסקים לחיסכון אנרגטי.

שיטת המיסוי הירוק נפוצה כיום במדינות רבות בעולם. אחת הטבות המס הפופולאריות והיעילות כיום באוסטרליה הינה הטבת מס על חומרי בידוד. חומרי בידוד אלה עשויים מחומרי גלם ממוחזרים, כגון מכלי פלסטיק שונים, ומסייעים בשמירה על חום, קור ורעש. כתוצאה מכך נחסכת אנרגיה רבה שמושקעת בחימום או קירור של מקומות מגורים ועבודה. הרווח הוא של התושבים, המדינה ובעיקר של הסביבה.