מיחזור אשפה יבשה

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


מיחזור אשפה יבשהבישראל מיוצרים מדי שנה חמישה מיליון טונות של אשפה ביתית שכוללת אשפה יבשה ואשפה רטובה. מדי שנה כמויות האשפה הביתית רק הולכות וגדלות והערכה היא שבעוד חמש שנים מהיום, בשנת 2020 האשפה הביתית תגיע ל- 10 מיליון טונות.

הפרדת הפסולת לסוגים – פסולת יבשה ופסולת רטובה נובעת מהצורך בצמצום הכמויות האדירות של האשפה אשר מגיעות בסופו של דבר לאתרי הטמנה ובכך אפשר למחזר את הפסולת היבשה והפסולת הרטובה ולהביא אותה למצב שאפשר לנצלה שוב, אפשר לצמצם בעלויות כספיות של אנשים שזורקים את האשפה לפח ואפשר לחסוך בנפח ההטמנה כך שיהיו שטחי הטמנה נוספים לאשפה עתידית.

סוגי פסולת של אשפה יבשה

בתהליך ההפרדה הראשוני הפסולת הביתית מופרדת לשני סוגים: אשפה יבשה ואשפה רטובה. במאמר זה נדבר על האשפה היבשה, אשר מופרדת גם היא למרכיביה השונים – נייר, פלסטיק, זכוכית (לבנה, שקופה וצבעונית), מתכת, קרטון, חיתולים חד פעמיים, ניילון, בדים מסוגים שונים, כלים חד פעמיים, מוצרי היגיינה, מוצרי אלקטרוניקה, דיסקים, בדלי סיגריות, סוללות, מוצרי קוסמטיקה ועוד.

למעשה, אשפה יבשה היא כל אשפה מוצקה שלא מכילה רכיבים אורגניים אשר נרקבים עם הזמן כמו צמיגים, עץ מעובד או גרוטאות והיא לא מכילה גם רכיבים עם חומרים מסוכנים או חומרי בניין.

יתרונות של מיחזור אשפה יבשה

  • חיסכון כלכלי לפרט ולמשק בכלל העלות הכספית של חומרי גלם ממוחזרים נמוכה באופן משמעותי מהעלות הכספית של חומרי הגלם המקוריים.
  • חיסכון בחומרי גלם מתכלים – הייצור של מוצרים שונים מחומרים ממוחזרים מקטין באופן משמעותי את צריכת המשאבים הטבעיים אשר ממילא מתמעטים ככל שחולף הזמן.
  • הפחתת נפח הפסולת הנטמנת – ככל שממחזרים יותר כך אין צורך בהטמנת אשפה יבשה, דבר שחוסך זיהום של הקרקע ושל מי התהום.
  • הפחתה של אנרגיה – האנרגיה שמושקעת בתהליכים שונים שבהם משתמשים בחומרי גלם ממוחזרים היא קטנה באופן משמעותי מזו שמושקעת כשמשתמשים בחומרים טבעיים.

תהליך מיחזור אשפה יבשה

נביא כאן כמה סוגים של אשפה יבשה שלכל אחד יש תהליך מיחזור ייחודי:

מיחזור פלסטיק

את המכלים שעשויים מפלסטיק טוחנים עד שהם נהפכים להיות פתיתי פלסטיק זעירים שמשמשים כחומר גלם למוצרים כמו בגדי פליז, תחליפי עץ, סלסילות ותבניות ביצים.

מיחזור נייר

אוספים את כל מוצרי הנייר ודוחסים אותם לקוביות ענקיות שמועברות אחר כך לבריכות מים ושם הנייר מתפרק לסיבי נייר. לתוך הנוזל של סיבי הנייר מוסיפים חומרים שונים אשר נותנים לנייר כל מיני תכונות.

נוזל סיבי הנייר מועבר לסרט נע שמורכב מרשת, הסיבים נסחטים ועוברים תהליך של חימום במטרה להוציא מתוכם את שאריות המים. לאחר הסחיטה סיבי הנייר נסחטים בשנית בין גלילים גדולים ונוצרים גיליונות של נייר שמשמשים חומר גלם לסוגים שונים של מוצרי נייר.

מיחזור זכוכית

הזכוכית עוברת תהליך של גריסה והתכה בתוך תנור עד שנוצר חומר שהוא נוזל זכוכית אליו מוסיפים רכיבים שמשנים האופי שלה על פי הדרישות השונות. לאחר מכן שופכים את נוזל הזכוכית לתבניות שדרכן מתקבלת צורתן הסופית. בסוף התהליך הזכוכית עוברת עוד כמה טיפולים כדי שתהיה עמידה.

מיחזור מתכת

מוצרי מתכת עוברים תהליך של קיצוץ ומשם הם נשלחים לבריכות התכה בטמפרטורות גבוהות במיוחד. לאחר שהמתכת הותכה מוספים כל מיני דברים כדי שהיא תקבל את התכונות המיועדות לה. כאשר המתכת היא נוזלית שופכים אותה לתבניות של מטילי מתכות שהם בעצם חומר הגלם למוצרים נוספים. לאחר מכן הם עוברים טיפולים שנותנים להם את הגודל ואת הצורה החדשים.