הצעת חוק מיחזור מים אפורים

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר

לאחר חודשים ארוכים של חילוקי דעות, התנגדויות ודיונים בין משרדי הממשלה, אנו שמחים לבשר כי הצעת חוק מים אפורים אושר על ידי ועדת השרים לענייני חקיקה.

חוק מים אפורים מאפשר מיחזור מים אפורים לטובת גינון והדחת מי אסלה. בשלב זה יחול חוק מים אפורים על מבנים ציבוריים בלבד, על מנת להבטיח כי קיים פיקוח הולם על איכות המים ועל המערכות הפועלות, בשלב הבא יתפרש החוק גם על בתים פרטיים וראוי להניח כי הדבר יאפשר התקנת מערכות טיהור מים ביתיות בתנאים מועדפים בעידוד הממשלה.

במדינות רבות בעולם מיחזור מים אפורים מהווה חלק מחיי השגרה כבר שנים ארוכות. מיחזור מים אפורים מאפשר לחסוך קרוב לשליש מצריכת המים של כל מבנה, הדבר מוביל לחיסכון משמעותי במים וחיסכון כלכלי לצרכנים.

מדינות רבות, גם אלו שלא סובלות ממחסור מים, מעודדות מיחזור מים אפורים על ידי מגוון מענקים והטבות. במדינת ישראל, הנמצאת במצוקת מים תמידית זהו צעד הכרחי וחשוב מאין כמותו.

מים אפורים הם מים שנעשה בהם שימוש בכיור, במקלחת ובמטבח, מים אלו אשר מכילים שאריות חומרי ניקוי, שרידי רקמות וחיידקים מתאימים לשימוש חוזר לצורכי גינון והדחת אסלה לאחר תהליך טיהור פשוט וזול, המתאפשר באמצעות מערכות סינון מים ביתיות.

לפי הערכות מומחים בתחום, הטמעת מערכות מסוג זה בישראל תאפשר חיסכון של כ-50% מצריכת המים הביתית וחיסכון לאומי בקנה מידה משמעותי.

על פי בדיקות שנערכו על ידי אדם טבע ודין עולה כי הטמעת מערכות מסוג זה בשליש מבתי ישראל תאפשר חיסכון לאומי של 50 מיליון מ"ק מים בשנה ואולי אפילו יותר, כמות זו של מים יכולה להשפיע רבות על מפלס הכנרת ועל מצב המים בישראל.

דבר נוסף שחשוב להדגיש הוא העובדה כי למרות עלותן של מערכות לטיהור מים ביתיות ההשקעה צפויה לחזור לכיסכם תוך שנים ספורות, העלייה במחירי המים הופכת את ההשקעה למשתלמת אף יותר.

לאור הקמפיינים הרבים בנושאי צרכנות מים ומדינת ישראל המתייבשת, חשוב להבין את המהות האמיתי של חוק זה, שימוש אחראי וחסכוני במים כבר לא מספיק, קיים הכרח אמיתי למיחזור ושימוש חוזר בכל טיפת מים אפשרית.