שעת כדור הארץ – נחסכו 65 מגה ואט

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


כדור הארץ מתחמם, ועל כל אחד מאיתנו מוטלת החובה לפעול על מנת לשפר את מצבו. אחד הביטויים המרכזיים של גישה זו הוא פרוייקט "שעת כדור הארץ", אשר מונהג במדינות רבות בעולם החל משנת 2008- ומשמש דוגמא נחרצת לכך שחיסכון קטן של כל אחד מצטבר לכמויות עצומות.

שנת 2012 מציגה תמונה דומה גם בישראל, עם חיסכון של 65 מגה ואט בשעה אחת.

מהי שעת כדור הארץ?

בשנת 2007, הגתה הקרן העולמית לשימור חיות הבר ׁ(WWF) רעיון פשוט מאד: בכל בתי האב, העסקים והמוסדות הציבוריים יכובו האורות ושאר מכשירי החשמל למשך שעה אחת. המטרה הייתה להעלות את המודעות העולמית לשינויי האקלים החלים על הגלובוס, וזאת בעזרת חיסכון באנרגיה.

העיר הראשונה בה התבצע הפרוייקט הייתה סידני, בה למעלה משני מיליון תושבים כיבו את האורות למשך שעה בתחילת 2007- וחסכו כ-10% אנרגיה. בשנה העוקבת מספר המדינות שנרתמו למאבק עלה ל-35, והערים ל-400. אז גם נכנסה ישראל לתמונה.

המטרה: להקטין את פליטת גזי החממה

הסיבה לכך שנבחר דווקא כיבוי מכשירי החשמל כמסמל הפעילות למען כדור הארץ אינה מקרית. שימוש נרחב באנרגיה חשמלית מביא לפליטה של גזי חממה, אשר מצטברים באטמוספירה ושולחים קרינה אל פני כדור הארץ. זו מביאה לעליית הטמפרטורה הממוצעת בעולם באחוזים מבהילים.

תוצאות אפקט החממה הרסניות- וחלקן מתרחשות אפילו כרגע. שינויי אקלים בלתי צפויים, אסונות טבע, המסת קרחונים והפיכת אזורים למדבריים הם הדוגמאות המוכרות יותר. וגם אם ניתן לייחס זאת לפעילותם של מפעלים, לשימוש הגובר בכלי תחבורה הגורמים לזיהום אוויר ולהרס משאבי טבע חיוניים, גם לאדם הקטן תפקיד חשוב.

שעת כדור הארץ: לא רק כיבוי מכשירי חשמל

במרוצת השנים, הפך יום כדור הארץ להרבה יותר מכיבוי קולקטיבי של מכשירי חשמל. תאריך זה הפך סמל להעלאת המודעות, עם שלל גורמים שנרתמים למאבק.

מופעים חינמיים של יוצרים מוערכים, תאורה המופעלת על ידי דיווש אנושי, החשכת עמוד הבית של Google, הפסקת שידורים בערוצי טלוויזיה והפעלת טלסקופים לצפייה בשמיים הם רק חלק מהדוגמאות המעניינות.

השנה, הגיעו למופע המרכזי בתל אביב כ-15 אלף איש, אשר צפו במופעים שונים, שיפרו את ידיעותיהם בנושא באחד מדוכני ההסברה שהוקמו במקום ואף השתתפו במגוון פעילויות חוויתיות. בנוסף על כך, הוענקו פרסי "הגלובוס הירוק" לגורמים הפועלים נחרצות למען החברה, ובכלל זה חבר הכנסת דב חנין.

2012: חיסכון גדול, אבל לא מספיק

השנה צויין בישראל יום כדור הארץ ב-22 לאפריל. למאבק נרתמו 22 ערים, לרבות תל אביב, חיפה, אילת, הרצליה, רעננה, בת ים, חולון, אשדוד, דימונה, עכו- והרשימה עוד ארוכה.

הנתונים מראים כי בשעת השיא של כיבוי המכשירים, נרשם חיסכון עצום של לא פחות מאשר 65 מגה וואט. עיקר החיסכון היה בראש העין, בה נחסכו כ-10% מכמות האנרגיה הממוצעת. מן העבר השני, אילת ובת ים היו היעילות פחות, עם 2.8% חיסכון בלבד.

גם אם נתונים אלה מרשימים בכל קנה מידה, יש לזכור כי מדובר בירידה ביחס לשנת 2011, בה נחסכו כ-100 מגה ואט- זאת למרות שמספר הערים גדל מ-20 ל-22. זהו הבדל של 35%, שבאנרגיה אף משמעותי הרבה יותר.

כך נרתמים למאבק

חשוב להבין כי המספרים המרשימים האלה מושגים אודות לשיתוף פעולה נרחב- הכולל בתוכו מוסדות ציבוריים, אך בעיקר את האזרח הקטן. הפסקת הפעילות החשמלית למשך פרק זמן מצומצם מעין זה, ועל אחת כמה וכמה הגברת המודעות לשיפור יחסו לסביבה, יכולים לחולל פלאים במצבו של הגלובוס בטווח הרחב.