מהפך הפסולת הביתית בישראל

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר

עד סוף 2010 צפוי לקום באתר הפסולת דודאים שבדרום, מפעל לייצור קומפוסט. כיום משמש אתר דודאים את תושבי אשדוד, אשקלון, באר שבע והסביבה וכך לכשיקום המפעל הוא יקלוט את הפסולת האורגנית של התושבים, ימחזר אותה ויהפכה לקומפוסט. עד היום, מאות טונות הפסולת שהגיעו לאתר מדי יום, הוטמנו באדמה. עם הקמת המפעל כשלושת רבעי מן הפסולת תמוחזר ורק רבע יוטמן באדמה.

את המהפך יזמו עיריית באר שבע, המועצה האזורית בני שמעון וכן המשרד לאיכות הסביבה. הרעיון של מפעל קומפוסט באזור הדרום עלה כבר לפני מספר שנים, אולם מעולם לא יצא לפועל. ההאמרה במחירי ההטמנה שקבע המשרד להגנת הסביבה, היא זו שהביאה את המעורבים לעשות מעשה.

תושבי באר שבע והסביבה מוטרדים רבות מסוגיית הפסולת באזור מגוריהם. מספר אתרי הפסולת הלא חוקיים באזור עומד על 23 ואחוז מיחזור בקבוקי הפלסטיק בעיר נמוך במחצית מהממוצע הארצי. אין זה מפליא כי נושא הפסולת הינו נושא מרכזי בו מטפלת עיריית באר שבע.

אולם, על אף או דווקא בעקבות נתונים אלה, בחרה העירייה לפעול באופן נמרץ בנושא. העירייה החליטה לבסס את פעולותיה העתידיות על דו"ח איכות סביבה מקיף שעסק בכל סוגיות איכות הסביבה בעיר. דו"ח זה הופץ לכל התושבים כצעד של שקיפות וכן לצורך העלאת מודעות התושבים לחומרת המצב.

ביום כתיבת מאמר זה, אתר ההטמנה "דודאים" צפוי לקבל את היתרי הבנייה עבור מפעל הקומפוסט ולהיבנות עד סוף 2010. עלות המפעל עומדת על כ-80 מיליון שקלים והמשרד להגנת הסביבה הינו אחד המסייעים לבניית המיזם. כספי הסיוע של המשרד להגנת סביבה יגיעו מקרן הניקיון של המשרד, שמקורה מכספי היטלי ההטמנה שגובה המשרד עבור הטמנת אשפה.

לצורך כך תושבי הערים שבאזור יתחילו את מהפך ההפרדה של הפסולת הביתית. בימים אלה בוחנת העירייה ביחד עם המשרד לאיכות הסביבה את יישומה של התוכנית להפרדת פסולת. הפרוייקט דורש תכנון מקיף של תשתיות ומתן פתרונות מתאימים לתושבים. לצורך ביצוע הפרוייקט ימונה מתאם שיהיה כפוף למנכ"ל העירייה והוא יתחיל לפעול באופן הדרגתי.

פרוייקט דומה של הפרדת פסולת מתחיל בימים אלה בכפר סבא. תחילתו ב-200 בניינים והוא צפוי להתפרס לכל חלקי העיר עד להשלמתו ב-2013. המסגרת הפרוייקט מתבקשים תושבי העיר להשליך את הפסולת הביתית שלהם לפי שלוש קטגוריות: פסולת רטובה הכוללת שאריות מזון אורגניות, פסולת יבשה הכוללת בעיקר אריזות יבשות וכן פסולת נייר הכוללת עיתונים, מוצרי נייר וקרטונים.

תושבי העיר ינהלו בביתם שלושה פחים נפרדים וגם בחדרי האשפה יוצבו שלושה פחי מחזור נפרדים. הירוק עבור פסולת יבשה, החום עבור הפסולת הרטובה והכחול עבור פסולת נייר.

גם המקרה זה מקורו של המימון הוא מהמשרד להגנת הסביבה והפרויקט צפוי להתפרס במהרה לערים נוספות: רעננה, מודיעין, סביון, שוהם ועוד.