אל"ה – תאגיד המיחזור

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


מרכיב משמעותי במהפכת המיחזור שעוברת על ישראל בשנים האחרונות הוא הקמתו וניהולו (החל מאוקטובר 2001) של תאגיד המיחזור אל"ה, ראשי תיבות של איסוף למען הסביבה. תאגיד המיחזור הוקם על פי חוק והוא אחראי על מתקני המיחזור השונים של מיכלי המשקה למיניהם, על איסוף המיכלים ועל העברתם למיחזור.

תאגיד אל"ה מחויב לעמוד ביעדי איסוף הקבועים בחוק והוא נמצא בפיקוח המשרד להגנת הסביבה. התאגיד הוא פרטי, נמצא בבעלות חברות המקשאות הגדולות והוא מוגדר באופן רשמי כארגון ללא כוונת רווח (מלכ"ר).

מטרות תאגיד המיחזור

מטרותיו הרשמיות והמוגדרות של תאגיד המיחזור אל"ה הן קידום, ניהול, תיאום ומימון של איסוף סלקטיבי, מיון לפי סוגי פלסטיק ומיכלים והעברה למיחזור בהתאם לחוק הפיקדון. התאגיד אחראי על איסוף ומיחזור מיכלי המשקה הקטנים שנכללים בחוק הפיקדון – אלו שמזכים את מי שמחזירם בסכום של 30 אגורות לכל מיכל – וגם איסוף של המיכלים הגדולים שאינם נמכרים בתוספת דמי פיקדון.

חשוב מאוד להבין מראש כי תאגיד אל"ה אחראי מבחינת החוק והגדרת תפקידו על איסוף מיכלי המשקה הקטנים שכן חייבים בפיקדון ולעומת זאת לגבי המיכלים הגדולים התאגיד אחראי רק אל הצבת כלובי המיחזור בתיאום עם הרשויות המקומיות אך איסוף הבקבוקים הגדולים הוא באחריות הרשויות המקומיות בלבד.

מעבר לכך אל"ה שותפים ואף יוזמים מהלכים של חינוך והסברה לגבי מיחזור ואיכות סביבה לכל שכבות הציבור הישראלי, בעיקר במוסדות חינוך רשמיים.

בעלי ומנהלי תאגיד איסוף למען הסביבה

חוק הפיקדון בישראל חייב את יצרני המשקאות הגדולים במדינה להקים גוף שיהיה אחראי על איסוף ומיחזור המיכלים שחייבים בפיקדון, לכן בעלי תאגיד אל"ה למיחזור מיכלי משקה הם:

  • החברה המרכזית לייצור משקאות קלים – קוקה קולה ישראל למעשה.
  • טמפו תעשיות בירה
  • יפאורה – תבורי
  • מעיינות עדן

מעבר לבעלים אלו, אל"ה מספק שירותים לכ-70 יצרנים ויבואנים נוספים של משקאות שנכללים בחוק הפיקדון. אל"ה מעסיק באופן ישיר 50 עובדים, המנכ"ל הוא חיים זרביב והיו"ר היא נחמה רונן שבעברה כיהנה כחברת כנסת וכמנכ"לית המשרד להגנת הסביבה.

לוגיסטיקת המיחזור של תאגיד אל"ה

לתאגיד כ-13,000 לקוחות קבועים ועוד מספר רב מאוד של אזרחים שמביאים מיכלי משקה החייבים בפיקדון על מנת למחזרם ולקבל את הסכום החייב בפיקדון עבור כל בקבוק. על מנת לעמוד בהגדרות חוק הפיקדון התאגיד מפעיל מערך לוגיסטי לצרכי ריכוז המיכלים, איסופם והעברתם למיחזור.

  • 20 תחנות אזוריות שמקבלות מיכלי משקה מהציבור.
  • 95 מכונות אוטומטיות לאיסוף ומיון מיכלי משקה ומתן סכום הפיקדון לציבור.
  • 2 מרכזי עיבוד מרכזיים למיכלים שנאספים באמצעים השונים – בקרית אתא ובאשדוד.
  • שינוע המיכלים באמצעות שתי חברות הובלות כקבלני משנה – העברה למיחזור, איסוף מלקוחות גדולים, העברה למרכזי עיבוד וכדומה.
  • הפעלת מוקד שירות לקוחות המשרת כ-1,000 איש ביום.
  • מעבר לאיסוף המיכלים הקטנים, תאגיד אל"ה מציב את כלובי המיחזור הגדולים שאמורים להגיע לכמות של 15,000 עד סוף 2011.

תאגיד אל"ה אוסף מיכלי משקה מפלסטיק, זכוכית ופחיות מתכת (מכילות בעיקר ברזל ואלומיניום), המיכלים ממוינים במרכזי העיבוד של התאגיד ומועברים בהתאם לסוג ולחומרים למפעלי מיחזור מקצועיים המבצעים את תהליך המיחזור. הפלסטיק שמהווה את רוב הבקבוקים מועבר למשל למפעל חברת אביב ברמת חובב (גם הבקבוקים הגדולים מועברים על פי רוב אליו).

בכל שנה מאז הקמתו של תאגיד אל"ה הוצגו נתונים של שיפור מהותי בהיקפי האיסוף והמיחזור של בקבוקי פלסטיק, מתכת וזכוכית בישראל, ההיקפים מגיעים למעל 3 מיליארד מיכלים החייבים בדמי פיקדון ומיליארדים נוספים של בקבוקים גדולים שנאספו על ידי רשויות מקומיות.

 

למידע על

תאגיד המיחזור ת.מ.י.ר

תאגיד המיחזור אסופתא