זיהום אוויר

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר

זיהום אוויר הינו מצב בו נפלטים לאוויר תרכובות וחומרים כימיים וביולוגיים שאינם מהווים חלק מהרכבו הטבעי של האוויר, או שפליטתם לאוויר גורמת לעלייה משמעותית באחוזם באוויר. הימצאותם של חומרים אלה באוויר גורמת לנזק מיידי או מצטבר, ברמות שונות, לחי ולצומח.

זיהום ממקורות טבעיים וזיהום מעשה יד אדם

זיהום ממקורות טבעיים יכול להיגרם כתוצאה משריפות טבעיות, פעילות בהרי געש, גזי פליטה של בעלי חיים ועוד.
זיהום מעשה אדם נגרם כתוצאה משריפות יזומות, גזי פליטה של כלי תחבורה, גזי פליטה במפעלי תעשייה, היווצרות אדים רעילים ועוד.

זיהום ממקורות טבעיים גורם בעיקר לעלייה באחוז גזי החממה באוויר כגון: פחמן דו חמצני ומתאן. אלו גזים שאינם משפיעים ישירות על החי או הצומח, אך תורמים לעיבוי שכבת האטמוספרה המונעת מקרינה החום להשתחרר לחלל. זיהום ידי אדם, לעומת זאת, גורם לעלייה הן בגזי החממה והן בגזים מזהמים-רעילים שפוגעים בחי ובצומח ישירות, ביניהם תחמוצות חנקן, פחמן חד חמצני, תחמוצות גופרית וכן חלקיקים מרחפים שונים.

מה עושים?

זיהום אוויר גובה קורבנות רבים, רמת התחלואה הנגרמת כתוצאה מנזקי זיהום האוויר גבוהה מאוד ומספר מקרי המוות כתוצאה מזיהום האוויר הוא עצום.

בשנים האחרונות ישנה ירידה משמעותית בזיהום האוויר שמקורו ממפעלים וזאת עקב חקיקה, לחץ ציבורי ועלייה במודעות. כל אלה הובילו את המפעלים להשתמש בטכנולוגיות חדישות לניקוי וסינון גזי הפליטה המזוהמים.

במקביל, חל שיפור הזיהום שמקורו בכלי התחבורה. הוגבר השימוש בדלקים מזהמים פחות, במנועים חדישים ובמערכות סינון לגזי הפליטה. כיום ישנם יותר ויותר אפשרויות של אמצעי תחבורה ידידותיים לסביבה.

יחד עם זאת, בשל הגידול באכלוסיה, העומסים בכבישים והשימוש הרב בכלי רכב ממונעים, כמעט ולא ניתן להרגיש את הירידה בזיהום האוויר שמקורו מכלי רכב.

בישראל מקורות הזיהום הם בעיקר מסופות אבק, כלי תחבורה, מפעלים ומחצבות. זיהום אוויר חמור קיים באזור מפרץ חיפה, גוש דן ובאר שבע.

בחיפה מקור הזיהום העיקרי הינו ממפעלים באזור המפרץ, בגוש דן זיהום האוויר נגרם כתוצאה מאמצעי התחבורה ובבאר שבע נגרם זיהום אוויר כתוצאה מהמפעלים באזור רמת חובב.

מעבר לבעיות הבריאותיות, גורם זיהום האוויר בישראל לבעיות סביבתיות נוספות, בעיקר בשל הופעתם של הפרברים. זיהום האוויר הגובר בערים, גורם לתושבים להתיישב מחוץ לערים במטרה לזכות באוויר צח, אולם, בשל ריחוקם מן העיר, תופעה זו מעודדת שימוש מוגבר ברכב פרטי שרק מעלה את רמת זיהום האוויר.

ומה בעתיד?

האמצעי היעיל ביותר למיגור תופעת זיהום האוויר הינו תקינה וחקיקה. בעולם נהוג לקבוע תקנים המגדירים את רמת הזיהום המותרת לצורך אכיפה ושמירה על איכות האוויר. תקנים לאיכות האוויר מתחלקים לשניים: תקני פליטה ותקני סביבה.

תקני פליטה- הוראות המגבילות את הריכוז המקסימאלי לפליטת מזהמים ממפעלים וכלי רכב, כלומר זיהום ממקור ספציפי מעבר לערך קבוע.

תקני הסביבה- הוראות הקובעות את רמת הריכוז המקסימאלית באוויר עבור כל מזהם ללא קשר למקור הזיהום. תקני הסביבה יהוו נורת אזהרה לרשויות לגבי מצב זיהום האוויר באזור וכך תידרש נקיטת אמצעים לצמצום הפליטות ממקורות ספציפיים.

התקנות נקבעות על ידי המשרד לאיכות הסביבה ומובאות לאישור בכנסת. בשיקולים העיקריים שנלקחים בחשבון הינם בריאות הציבור, היכולת לעמוד בתקן וכן העלויות ליישומו. בפעם האחרונה עודכנו תקנות לאיכות האוויר בשנת 1992. כיום קיימים קשיי אכיפה אל מול המפעלים בכל הקשור לזיהום אוויר, אולם "חוק אוויר נקי" אמור לשנות את המצב הקיים.

אולם גם לחוק זה היו חבלי לידה עקב מחלוקות שונות בין הרשויות, הוצאתו לפועל של החוק נמשכה כשמונה שנים והוא ייושם החל מ-2011.