נוטשים את שקיות הפלסטיק בסופר

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר

מדי חודש נצרכות כ-430 מיליון שקיות פלסטיק בשווקים, מכולות וברשתות השיווק בישראל, בערך שתי שקיות לאדם ליום. כ-60% משקיות אלה הינן שקיות גופיה, שקיות פלסטיק דק ובעלות צורת גופיה והשאר הינן שקיות פלסטיק קטנות יותר או עבות יותר.

המשקל הכולל של שקיות פלסטיק עומד על כמה עשרות אלפי טון בשנה, אשר מהווים חלק מן הפסולת הביתית ונטמנים באתרי הפסולת או לחילופין מזהמים את השטחים הפתוחים. רק 1% מפסולת השקיות נאסף למחזור, השאר אחרי שימוש קצר מועד, מושלך לפח.

שקיות פלסטיק – הפגיעה הסביבתית

שקיות פלסטיק גורמות לפגיעה חמורה בבעלי חיים יבשתיים וימיים אשר בולעים שקיות אלו ומתים. בכל שנה נפגעים כ-100,000 בעלי חיים בשל בליעת שקיות פלסטיק.

שקיות פלסטיק אינן מתכלות ומהוות גורם זיהום הן בשלבי היצור ושינוע והן בזמן השימוש בהן, שברב הפעמים הוא חד פעמי. פסולת השקיות כמעט ואינה ניתנת למיחזור ולכן הפתרון הנכון ביותר עבורה הוא הפחתת השימוש או הפסקתו.

הפחתת השימוש בשקיות תורמת לצמצום בזיהום האוויר, צמצום בשימוש בחומרי הגלם, מניעת הפגיעה בבעלי החיים ובבתי גידולם וכן צמצום בלכלוך הסביבה.

כיצד מסייעים לשמור על הסביבה?

מניסיון במדינות אחרות בעולם, האמצעי היעיל ביותר לצמצום השימוש בשקיות פלסטיק הינו גביית תשלום תמורת השקיות. כיום במרבית רשתות השיווק השקיות מחולקות חינם וכתוצאה מכך נצרכות בכמויות גדולות, תוך בזבוז מיותר.

כאשר נדרש תשלום תמורת השקיות מרבית האנשים מוותרים על השקיות או מצמצמים משמעותית את השימוש בהם. לשיטה זו מתנגדים רבים אשר טוענים כי גביית תשלום עבור השקיות תפגע בעיקרון השוויון, כך רק אנשים עשירים יוכלו להרשות לעצמם לשלם תמורת השקיות.

יחד עם זאת, כיום עלות השקיות מגולמת במחירי המוצרים שהנמכרים ברשתות השיווק. במידה ויופעל חוק הגבייה, אנשים יהיו רשאים לבחור באם לרכוש שקית או לא, מי שיבחר להשתמש בשקית ישלם עבורה ואילו מי שאינו מעוניין ייהנה ממוצרים במחיר מופחת. בצורה כזו צרכן שמוותר על השקית יצא נשכר וכן יסייע בשמירה על הסביבה.

כאמור, חוק השקיות בתשלום הינו צעד ראשון בהפחתת השימוש בשקיות פלסטיק. הצעת חוק זו גוררת אחריה הדים שליליים רבים ולכן דרושה דרך שתפעל להקטנת השימוש בשקיות אך באופן חיובי. דרך זו קשורה בחינוך והסברה בנושא.

הסברה על נזקי השימוש בשקיות פלסטיק והצעת אלטרנטיבות לשקיות אלה תופסות מקום חשוב בצמצום השימוש, אך כפי שהראה הניסיון במדינות שונות בעולם, ללא חקיקה אגרסיבית יותר נראה כי ההסברה והחינוך אינם מצליחים בעבודתם. בעת האחרונה, לדוגמא, על אף מאמצים הסברתיים שמתקיימים ברחבי הארץ, צמצום השימוש בשקיות אינו מתקיים.

קיימות רשתות בארה"ב בהם נעשה שימוש שקיות נייר במקום בשקיות פלסטיק, חשוב לציין כי מבחינה סביבתית אין לשקיות הנייר שום יתרון על פני שקיות פלסטיק ואף ישנה עדיפות לשימוש בשקיות פלסטיק, יחד עם זאת יש להמשיך במגמת צמצום השימוש בשקיות ככלל.

אחת האלטרנטיבות הישימות הינה שימוש בשקית קנייה רב פעמית. שקיות אלה נמכרות ברשתות השיווק הגדולות ונושאות לרב צבע ירוק. שימוש בשקיות רב פעמיות העשויות מחומרים ידידותיים לסביבה, מקטין משמעותית את השימוש בשקיות פלסטיק.

השקיות הרב פעמיות בעלות נפח הגדול פי שלוש משקית פלסטיק רגילה והיא עמידה וחזקה יותר. ניתן לעשות בשקית זו שימושים חוזרים עד לתקופה של שנתיים ובסופם למחזר את השקית. קניות שבועיות ממוצעות של משפחה צורכות כ-15 שקיות פלסטיק. שימוש בשקיות רב פעמיות היה חוסך כ-60 שקיות פלסטיק בחודש וכ-720 שקיות בשנה- סיוע משמעותי בשמירה על הסביבה.