למה מחזור משתלם כלכלית?

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר

למה מחזור משתלם כלכלית?למרות שאפשר לראות היטב שפעולות של מחזור נעשו נפוצות כיום יותר מאשר בעבר, אין ספק שעדיין לא הגיע התחום לכדי מיצוי. בעיות ביורוקרטיות שונות, מנגנונים שאינם ערוכים לכך וחסמים נוספים לרבות חינוך ציבורי לטובת העניין מקשים על קיום מנגנוני מחזור יעילים יותר.

בשיח הציבורי נהוג להתייחס בעיקר לפן הסביבתי של המחזור. תוך כדי ביצוע תהליך של הפיכת מוצרים ישנים או פסולת למוצרים חדשים, אכן נמנעת פגיעה מסוימת בסביבה ומפחיתים השלכה של פסולת שימושית, אבל ישנו גם היבט נוסף וחשוב לא פחות. היבט זה טמון ביתרונות הכלכליים הבלתי מבוטלים.

בין היתרונות הכלכליים ניתן למצוא:

  • חיסכון בכסף – באופן ישיר ועקיף.
  • הקטנת נזקי סביבה – והשפעת הדבר מתוך ראיה כלכלית טהורה.
  • הקשר בין פסולת – אנרגיה וכסף.
  • פוטנציאל לענף כלכלי רווחי ומשגשג.

חיסכון בכסף ובמשאבים

אחד ההיבטים המשמעותיים ביותר של העולם המודרני נעוץ במונח שניתן לסכם כ"תרבות הצריכה". תהליך הפקתם של משאבים שונים לייצור מוצרים כרוך בהשקעה כספית ניכרת. מדובר בין היתר על משאבים כגון מתכות, חומרי אריזה, חומרי בנייה וחומרים רבים נוספים. באמצעות מחזור נכון ניתן לחסוך כסף רב שכן בכך ניתן לוותר על תהלכי הפקה של חומרי גלם, דבר שהוא כמעט תמיד יקר יותר מאשר פעולות מחזור, כאשר הדבר נעשה בצורה מתוכננת ויעילה.

הקטנת נזקי סביבה

יתרון כלכלי נוסף וחשוב ביותר, מלבד החיסכון בייצור חומרי גלם שונים מצוי בהקטנת נזקי סביבה. בהקשר של מאמר זה, לא נבקש להתייחס לנושא מתוך זווית ראיה ירוקה כשלעצמה. חשוב להבין שתהליכים של זיהום סביבתי הם בעלי השפעה כלכלית ניכרת ובלתי מבוטלת. השלכת פסולת שיכלה לשמש ליצירת מוצרים אחרים מביא לזיהום מאגרי מים טבעיים, לזיהום אוויר, לזיהום קרקע וכיוצא באלה.

נזקים סביבתיים כאלה מביאים לנזק כלכלי בל ישוער. די אם נראה כיצד זיהום האוויר מעלה את רמות התחלואה ומצריך השקעה כספית בבריאות בכדי לרצות להפחית את פליטת המזהמים. בנוסף, מצוי כמובן הקשר שבין תעשיה לבין זיהום המים והקרקע והעלויות הנדרשות כיום או בעתיד לניקוי וטיהור קרקע, מים, ומשאבי טבע אחרים הנחוצים לאדם.

מפסולת לאנרגיה

בשנים האחרונות גברה המגמה של השימוש בפסולת להפקת אנרגיה. הפקת אנרגיה מסוגי פסולת שונים, כגון פסולת אורגנית ושמנים שונים, הינה בעלת אספקט כלכלי משמעותי. מעבר לעובדה שמדובר על מקור אנרגיה זמין ולרוב פחות מזהם מדלקים פוסיליים (נפט, פחם) מדובר על חומר גלם זול, שאין צורך להשקיע הון בכרייתו. יש לזכור זאת במיוחד לאור הירידה בזמינות משאבי אנרגיה רגילים.

ענף כלכלי רווחי

האספקט הכלכלי האחרון אותו נזכיר, שטמון במחזור, מתייחס לאפשרות להפוך את תחום זה לענף כלכלי לכל דבר. ככל שיושתו מנגנונים יעילים יותר למחזור של מוצרים סופיים וחומרי גלם שונים כך ניתן יהיה לשלב מפעלי מחזור שונים בכלכלה ה"רגילה".

הפיכתו של תחום זה לממוסד תפתח פתח לא רק לביצוע פעולות השבה של חומרי גלם ופסולת למוצרים שימושיים, אלא גם תאשר מקור פרנסה לגיטימי לציבור רחב של אנשים, בעלי תחומי הכשרה משתנים.

כיום, ניתן למצוא דוגמאות לכך בעובדי מפעלים ובמהנדסים ובמומחים אחרים הפעילים בענף המחזור. כאשר הפעילות תתרחב אנו צופים שמספר האנשים שיוכלו למצוא את פרנסתם בענף זה יגדל פי כמה וכמה. בכך תהיה תועלת כלכלית לפרט ולחברה גם יחד.