הפרדת פסולת ביתית בכפר סבא

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר

הפרדת האשפה לשני פחים

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, מקדם ניסיון להפרדת הפסולת הביתית שמתחיל בכפר-סבא ובקרוב יוחל על ערים נוספות. זאת בהמשך לחקיקת חוק האריזות שארדן מקדם, המחייב את היצרנים לממן את הטיפול בפסולת הרבה הנוצרת בעת תהליך הייצור.

אם עד עכשיו התרגלנו לזרוק את כל האשפה לפח אחד, הרי שכעת עוברים לשני פחים, לכל פח יעוד אחר. פח אחד יקלוט פסולת רטובה, בעיקר מזון וזבל אורגני אחר. לפח השני נשליך פסולת יבשה – בעיקר אריזות, שקיות וכל מוצר יבש שאינו נייר.

במקביל יוקמו מפעלי מיחזור שם יהפכו את הפסולת הרטובה לקומפוסט, והפסולת היבשה תופרד למרכיבים, תמוחזר, והיתר יעבור להטמנה.

רגע, מה משליכים בפח החום?

מיותר לציין שהמהפך יחול גם על חדרי האשפה בבניינים ובמשרדים ברחבי העיר. במקום הפחים הירוקים הרגילים יוצבו שלושה פחים: חום, שיקלוט פסולת רטובה, ירוק, לפסולת יבשה, וכחול, לעיתונים וניירות.

להתרגל לשינוי המקיף הזה בוודאי לא יהיה קל לתושבי העיר, שיאלצו מעתה לחשוב היטב לפני השלכת הפסולת לפח, ולזכור איזה צבע מתאים לסוג האשפה שבידם.

ערים נוספות יצטרפו למהלך

כאחת הערים החלוצות בתחום המיחזור, כפר סבא לוקחת את עניין הפרדת הפסולת ברצינות. בשלב הראשוני, כ-200 בניינים יקבלו פחים מיוחדים ויחלו במלאכת ההפרדה. לאחר שנה הפרויקט יתרחב לשאר חלקי העיר והשאיפה היא שעד שנת 2013 יושלם המהלך בכל העיר.

ערים נוספות, ביניהן רעננה, סביון, מודיעין ושוהם נמצאות גם כן בתהליך קבלת אישורים מהמשרד לאיכות הסביבה ונראה שבקרוב יחלו גם הן ליישם את הפרויקט.

כיוון שפרויקט הפרדת הפסולת מתבטא גם בעלות כלכלית גבוהה, המשרד לאיכות הסביבה ישתתף בחלק גדול של המימון. המשרד יממן כ-85 אחוזים מהפרויקט ובכללם רכישת ציוד, ניהול והפצת הפחים ומסע הסברה מקיף.

הטמנת פסולת – זה יקר ולא משתלם

הערכת המשרד לאיכות הסביבה היא שלאחר הצטרפות כפר סבא וערים נוספות למהלך ההפרדה, יצטרפו עוד עשרות עיריות ורשויות לפרויקט, עד שיקיף את המדינה כולה. אמנם ההיערכות של העיריות למהלך אינה פשוטה, אבל היעדר המס על הטמנה בהחלט ימריץ אותן.

כיום ההיטל על כל טון אשפה שנשלחת להטמנה עומד על 45 שקלים. המשרד לאיכות הסביבה מתכנן להעלות את ההיטל בשנה הבאה ל-55 שקלים עבור טון אשפה, ובכל שנה בעוד 10 שקלים. העלות הכלכלית הכבדה שתיווצר על הרשויות שימשיכו להטמין פסולת באדמה תגרום, כך מקווים במשרד, לאימוץ מהלך הפרדת הפסולת וצמצום הוצאות ההטמנה.

במשרד לאיכות הסביבה שומרים על אופטימיות ובטוחים שהמהלך יתפוס תאוצה בכפר סבא ובערים אחרות. כדוגמא טובה הם רואים את מיחזור בקבוקי הפלסטיק והשלכתם לכלובי איסוף. הציבור הרחב כבר התרגל להפריד את הבקבוקים מהאשפה ולהשליכם בכלובי האיסוף ובמשרד מקווים שגם הפרדת הפסולת תתפוס באופן דומה.