תאגיד המיחזור ERP

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר

תאגיד המיחזור ERPתאגיד המחזור ERP יחל את פעילותו בישראל בתחום המחזור של מוצרי אלקטרוניקה.

התאגיד, שפועל במספר גדול של מדינות באירופה, מתכוון לפעול בארץ בשיתוף חברה מקומית שמבוססת על יעדים חברתיים ועל העסקה של אנשים בעלי מוגבלויות.

מומחי מחזור מסבירים שהתאגיד צבר ניסיון רב ברבות ממדינות אירופה ולמעשה מדובר על גוף רב לאומי, אחד הגדולים מסוגו בעולם.

כוונתה של חבר ERP (European Recycling) להתחיל לפעול במשק הישראלי בנקודת הזמן הנוכחית נובעת מכניסתו הקרובה לתוקף של חוק מחזור פסולת אלקטרונית.

על פי החוק, כבר בראשית 2014 היו אמורים יצרנים ומשווקים של מוצרי אלקטרוניקה לעמוד ביעדי המחזור שנקבעו להם. בפועל, נכון לעת כתיבת שורות אלה יישומו של החוק עדיין מתעכב אך הוא צפוי להיות מיושם בקרוב.

עוד חוליה בשרשרת

בשנים האחרונות עוברת על ישראל מהפכה ירוקה של ממש. הפעילות הצפויה בתחום המחזור של מוצרי אלקטרוניקה ישנים הינה עוד חוליה בשרשרת הצעדים האופרטיביים שהפכו את המחזור לחובה חוקית, המוטלת על גופים מסחריים הפועלים בענפים שונים.

נכון להיום תאגידי מחזור שפועלים במתכונת של חברות עסקיות פועלים כבר בשני ענפים – הענף הראשון הוא ענף מיכלי המשקה והענף השני הוא ענף האריזות הגדולות.

בשני הענפים הללו חייבות החברות המסחריות לעמוד ביעדי מחזור בהתאם לקריטריונים שונים, כאשר כל יצרן או משווק אמור להעביר למחזור מוצרים בהתאם למחזור עסקיו ולמחזור המכירות שלו.

הן בתחום אריזות המחזור והן בתחום של אריזות גדולת קיימת פעילות של תאגידי מחזור שהוקמו על ידי היצרנים עצמם, בצורה של מלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח).

במקביל, פועלות גם חברות פרטיות שמספקות שירותי מחזור בתמורה לתשלום עמלה. המשרד להגנת הסביבה ציפה לכך שגם בתחום המחזור של מוצרי אלקטרוניקה ימהרו היבואנים והמשווקים להקים תאגיד מחזור, על פי הדגם המוכר בתחומים אחרים.

אחרי הכל, תאגידי המחזור אל"ה (איסוף למען הסביבה) ותמי"ר (תאגיד מחזור האריזות בישראל) פועלים במתכונת זו ובהצלחה יחסית. למרות הציפיות, טרם נרשמו צעדים להתאגדות שכזאת, כך שתאגיד ERP נראה כיום בתור הגוף העיקרי והמוביל שצפוי לפעול, לפחות בשלב הראשון של יישום החוק.

לעמוד ביעדי המחזור

כדי לפועל בשוק הישראלי החליט, על פי הדיווחים, תאגיד המחזור להתקשר עם גוף מקומי שכבר פעיל בתחום.

הגוף הישראלי – "אקולוגיה לקהילה מוגנת" צבר ניסיון בתחום המחזור של פסולת אלקטרונית לאחר שהחל לפעול על פי מודל עסקי מיוחד. על פי מודל זה, מעסיקה החברה עובדים שונים בעלי מוגבלויות ובמקביל יוצרת קשר עם חברות מסחריות על מנת שהללו יעבירו אליה פסולת אלקטרונית ומוצרים אלקטרוניים ישנים.

מחברת ERP נמסר שיעדיה לגבי הפעילות בישראל חופפים ליעדיה של "אקולוגיה לקהילה מוגנת". המטרה הכפולה של פעילות חברתית בעלת משמעות לצד הצגת רווח כספי מפעילות כלכלית אמורה להוות מוטו מרכזי.

על פי חוק המחזור שצפוי להיכנס לתוקף בימים הקרובים, חייבות כל החברות הפועלות בייבוא, יצור ושיווק של מוצרי אלקטרוניקה קטנים וגדולים למחזר אחוז מסוים מסך הסחורה שאותה הם משווקים. אי עמידה ביעדים תגרור קנסות כבדים וכדי להוכיח עמידה ביעד חייבות החברות הללו לנהל רישום מדויק הן של הסחורה הנמכרת והן של הסחורה שאותה הם אוספים מלקוחותיהם.

לסיכום נספר שתאגיד ERP לא צפוי להיות פעיל יחידי בשטח. מספר אנשי עסקים מובילים בישראל כבר מבינים את הפוטנציאל העסקי שטמון בענף המחזור שרק ילך ויגדל. חברות נוספות כבר הודיעו על כוונה לפעול בשטח זה באופן פרטי, כספקי שירות וקבלנים ביצועיים.

ראו עוד בנושא מיחזור פסולת אלקטרונית:

מ.א.י – מיחזור אלקטרוניקה בישראל