צרכנות ירוקה יכולה להיות מתוארת כאסטרטגיה דמוקרטית להצלת כדור הארץ, המתעמתת עם מסה של צרכנים במדינות מתועשות. צרכנים צריכים ליידע את עצמם אודות בעיות סביבתיות מרכזיות ולאחר מכן הם צריכים לבחור מוצרים ידידותיים לסביבה, ולאמץ סגנונות חיים ירוקים על מנת להתאים לטעמי הצריכה החדשים שלהם.
אם הכול ילך לפי התכנית, רק חברות אשר יסתגלו לביקוש צרכנות ירוקה, ישרדו. גישה זו לאיכות הסביבה נתפסת כעקבית עם תרבות המיינסטרים הקיימת. היא מאפשרת לרוב האנשים השתתפות בתהליך קבלת החלטות בדרך של הצבעה עם כרטיסי האשראי.
שנת הצרכנות הירוקה
בשנה זו הופיע גם המדריך ל”צריכה עם מצפון”, אשר הסביר על הענקת כספי צרכנים לחברות אשר מזהמות את הסביבה ומבצעות ניסויים על בעלי חיים. הצרכן קיבל את הכוח להשפיע. כיום אנשים רבים בוחרים לרתום את כל המשפחה לטובת מיחזור, שמירה על הסביבה וצרכנות נבונה יותר.
מהי צרכנות ירוקה?
הם בוחרים לרכוש, למשל, עגבנייה אשר מגיעה במכל מתכלה במקום במכל פלסטיק. הם רוכשים בגדים העשויים כותנה אורגנית, רהיטי במבוק, ונוהגים במכוניות היברידיות.
עבור אנשים רבים, אמצעים ירוקים אלו הם סימן להתקדמות. הם עוזרים לסביבה. המספר הגדול של מוצרים ידידותיים לסביבה בשוק מהווה עדות למודעות. הצרכנים להוטים לבצע את חלקם. ואם היצרנים פועלים מתוך אינטרס סביבתי אמיתי או אינטרס כלכלי פשוט, התוצאה עדיין אחת – הפחתת פליטות הפחמן, מחזור חומר ותמיכה בחקלאות.
כיצד מתחילים צרכנות ירוקה?
צרכנות ירוקה מתחילה עם אביזרים שאינם עשויים עורות של בעלי חיים, וכך גם לגבי כל דבר אחר אותו אדם רוכש.
הדבר הראשון אותו יש לעשות הוא לנתח את הרגלי הצריכה. על הצרכן לשאול את עצמו האם הוא באמת זקוק לכל הפריטים אותם הוא רוכש, בין אם מדובר במזון, בגדים, נעליים, סבון, ציוד לחיות מחמד או צעצועים לילדים. עד כמה הוא זקוק באמת לאינספור מוצרי קוסמטיקה או ערמות של ספרים, ועד כמה הוא באמת צריך, להבדיל מ”רוצה”, את כל החפצים האלה. אנשים המעוניינים להיות בעלי השפעה על הסביבה, צריכים לחשוב היטב על הגדרת הצרכים שלהם. בעת ניתוח הרגלי הצריכה שלהם, עליהם לשקול היבטים סביבתיים ועלויות כלכליות. עליהם להיות מודעים לכך שליצרנים קיים אינטרס חזק לטעת בלבול. טלפון סלולארי בסיסי עבור קבלת או הוצאת שיחות הקשורות למקרי חירום, עשוי להיות ממוקם בקטגוריית ה”צורך”. טלפון חכם המאפשר גישה מהירה לאינטרנט, אינספור אפליקציות ומשחקים, ומצלמה רבת עוצמה, בהחלט ממוקם בקטגוריית ה”רוצה”. אף אחד לא אומר שיש לשלול תחביבים או הנאות, אך יש לתת את הדעת והחשיבות לצרכנות ירוקה והשפעתה על הסביבה.