דיור מוגן ירוק

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


התחומים הרבים של איכות הסביבה צוברים עניין ומקום בשיח הציבורי הישראלי והעולמי, אנשים וגורמים עסקיים רבים מבינים שעל החברה האנושית, כולל כמובן המגזר הפרטי, לערוך שינויים מהותיים בהתנהלותה על מנת ליצור אורח חיים שהוא יותר בר קיימא ובעל מחשבה אקולוגית מאחוריו.

הנושא הסביבתי מתחיל להראות ניצנים אפילו בתחום הדיור המוגן לבני גיל הזהב, גורמים פרטיים בענף מבצעים תהליכים סביבתיים והציבור הרחב מגלה עניין הולך וגדל במעבר לפתרונות דיור מוגן ירוקים.

הנושא של דיור מוגן ירוק הופך למשמעותי ומוחשי עבור ציבור הקשישים שמאכלס את פתרונות הדיור המוגן למיניהם וגם את העוסקים בענף מכמה היבטים – החל בהיבטים כלכליים פשוטים של התייעלות אנרגטית ושימוש מושכל במשאבים ועד נושאים אקולוגיים ורעיוניים של התנהלות ברת קיימא ובחירה באורח חיים בריא וסביבתי יותר.

בנייה ירוקה כקונספט המרכזי לגבי דיור מוגן ירוק

מבין שלל ההיבטים הירוקים/סביבתיים הקיימים, הנושא של בניה ירוקה הוא כנראה המרכזי והמוביל את הגורמים בתחום הדיור המוגן. בניה ירוקה היא כזו שבתהליכי הבנייה שלה מנסים לעשות שימוש בעיקר בחומרים ידידותיים לסביבה וכאלו שיוצרו באופן מקומי ובאופן כללי ליצור כמה שפחות פגיעה סביבתית בתהליכי התכנון, הבנייה והתפעול של המבנה. כמובן שבניה ירוקה כוללת גם מאפיינים רבים של ניצול אנרגיה יעיל וחסכוני, מיחזור מים ומוצרים שונים, הפרדת פסולת וכן הלאה.

מבחינת דיור מוגן ירוק חברות המפעילות מרכזי דיור מוגן בוחנות כיום בצורה רצינית מעבר לשיטות של בנייה ירוקה גם מהסיבות הכלכליות של חיסכון באנרגיה, ייצור חשמל סולארי בתעריפים מיוחדים וכן הלאה אך גם מפאת ההיבטים האקולוגיים הטהורים של התחום – צמצום טביעת הרגל האקולוגית של הארגון, מחויבות חברתית-סביבתית וכמובן על מנת לעלות על הטרנד הירוק וליצור גורם משיכה עבור קשישים בעלי מודעות סביבתית. למידע נוסף – רשימת דיור מוגן ירוק

שתי דוגמאות של חברות דיור מוגן הבוחנות באופן מתקדם יישום של שיטות בנייה ירוקה ושיפור תהליכי תפעול במבנים הקיימים הן חברת מגדלי הים התיכון שמתכננת לבנות מוסד דיור מוגן ירוק בגני תקווה שיכלול בנייה על פי עקרונות הבנייה הירוקה וכן אפשרויות מגורים אקולוגיות כגון הזמנת מזון אורגני, צמחוני או טבעוני, מיחזור מים אפורים ופסולת וכדומה.

החברה הנוספת היא בתי הדיור המוגן "בית בלב" של מכבי שירותי בריאות (4 סה"כ) שמטמיעה מאז שנת 2009 נושאים סביבתיים של בנייה ירוקה וצמצום הפגיעה הסביבתית עקב השימוש והתפעול במוסדות הרשת.

פוטנציאל כלכלי אמיתי

לנושא של דיור מוגן ירוק יש כמובן גם הצדקות כלכליות אמיתיות בתחום אשר נחשב רווחי מאוד בכל מקרה. על פי בדיקות מקצועיות שנעשו, בישראל פועלים כמעט 600 מוסדות לטיפול ולמגורים בקשישים בישראל ועוד מספר לא מבוטל של מוסדות שאינם רשומים ואינם נמצאים בפיקוח. פתרונות הדיור המוגן והמוסדות הטיפוליים השונים מגלגלים שוק כלכלי של כ-8.5 מיליארד ש"ח בשנה ובנוסף קיימים פקדונות עבור השהייה בדיור מוגן בערך כולל של כ-10 מיליארד ש"ח.

מדובר על ענף בעל שיעורי רווח גבוהים מאוד וכן ביקוש הולך וגובר למוסדות ושירותים עקב העלייה בתוחלת החיים בישראל. לגבי דיור מוגן ירוק, מחקרים מראים כי ציבור הקשישים בישראל בהחלט מביע עניים בתחום, בעיקר ציבור הנשים אשר מביעות של כ-78% לגבי פתרונות דיור מוגן ירוק לעומת דיור מוגן רגיל – למרות ההבדלים הקיימים בעלויות.

כך שהמעבר לפורמט של דיור מוגן ירוק הוא גם סביבתי ונכון יותר מכל בחינה אקולוגית אך גם טומן בחובו הזדמנות עסקית משמעותית עבור חברות הדיור המוגן. נותר רק לקוות שהטרנד של דיור מוגן ירוק יצבור תאוצה ואכן יקומו פרויקטים רבים יותר בעלי השקפה זו.