שימוש בזכוכית ממוחזרת לייצור אספלט

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


מהפכת המחזור בארץ מגיעה גם לענף הזכוכית, כשבקרוב יתחילו להפיק בישראל תחליף אספלט לסלילת כבישים מזכוכית ממוחזרת. מתקני מחזור זכוכית חדשים של חברת קאולה יוצבו בראש העין, במועצה האזורית זבולון ובאשדוד, וזאת בנוסף על מתקני המחזור הפעילים כבר בעמק חפר ובטבעון.

זכוכית והיתרונות במחזורה

זכוכית הינה חומר גלם שכיח ומשמעותי בחיינו המשמש במוצרים רבים, כדוגמת מוצרי אריזה כצנצנות דבש, בקבוקי יין ואגרטלים, או בריהוט ובתעשייה בצורת וויטרינות, שולחנות, חלונות, דודי שמש וכדומה.

הזכוכית מיוצרת מקוורץ הנכרה במכרות, ותהליך הפקת הזכוכית מקוורץ יוצר זיהום אוויר רב. בנוסף לכך, לזכוכית לוקח כמיליון שנה להתפרק באופן טבעי, ולכן מחזור זכוכית  חוסך הן בחומר הגלם קוורץ שמצוי בכמויות מוגבלות בארץ, ובנוסף לכך הוא פחות מזהם וחסכוני באנרגיה לעומת הפקת זכוכית מקוורץ.

מתקנים חדשים להפרדת זכוכית

חברת קאולה תציב בקרוב מתקנים חדשים להפרדה ומחזור זכוכית במספר מוקדים בארץ. מיכלים אלו מאפשרים איסוף מוצרי זכוכית כמו בקבוקים, צנצנות וכוסות שאינם מיועדים לפיקדון. זכוכיות אלו יישלחו למתקני מחזור, שם יגרסו אותם וישתמשו בזכוכית הגרוסה לייצור מוצרי זכוכית ממוחזרים ולייצור תחליף אספלט וחצץ לתשתיות בנייה שונות.

עד כה מוחזרו רק מוצרי זכוכית שהיו חייבי פיקדון, אך אלה היוו רק כשבעה אחוזים מכלל מוצרי הזכוכית בארץ. מהיום ניתן יהיה למחזר את כל פסולת הזכוכית וליישם טכנולוגיות מחזור חדישות לסלילת כבישים בעזרת תערובות אספלט מתקדמות.

מחקר בטכניון לשילוב זכוכית ממוחזרת באספלט הוכח כהצלחה

פרופסור אילן ישי מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, סיים בהצלחה לפני כשנה ומחצה מחקר רב שנתי של המכון לתחבורה בטכניון במימון של המשרד להגנת הסביבה, ליצירת תערובות אספלטיות לסלילת כבישים מזכוכית ממוחזרת.

במחקר זה נימצא שניתן להשתמש בהצלחה בגרסי זכוכית ממוחזרת בשכבות האספלטיות העליונות של הכבישים.

מחקר זה כלל ניסויי מעבדה רבים וניסויי שטח במקטעי כבישים עמוסי תנועה באזור חיפה. ניסויים אלו, כמו ניסויים מקבילים רבים שמבוצעים בעולם, הוכיחו שהוספת עשרה אחוזים זכוכית גרוסה לאספלט יוצרת תערובת חזקה, צפופה ועמידה המתפקדת מצוין גם בתנאי אקלים ותנועה קשים כמו אספלט רגיל.

היתרונות בשימוש תערובות זכוכית ממוחזרת בסלילת כבישים

לשילוב זכוכית בתערובות אספלט לסלילת כבישים יתרונות רבים. המרכזי שבהם הינו ניצול חומרי גלם ממוחזרים לתעשייה ומתוך כך הקטנת כמות הפסולת המוטמנת בקרקע. בנוסף, הוספת הזכוכית חוסכת כסף ומשאבים דרך הקטנת כמות חומר גלם הנדרש לכרייה במחצבות.

לתערובת זכוכית ואספלט ישנם גם יתרונות בכבישים הסלולים, מפני שכבישים אלו יאריכו את אורך חיי צמיגי הרכבים על ידי הורדת מקדם החיכוך של צמיגי הרכבים עם הכביש. בנוסף, כבישים שיורכבו מתערובת זכוכית ממוחזרת יהיו בעלי נראות גובהה יותר בלילה, בזכות החזרת האור של הזכוכית היצוקה באספלט.

תהליך יישום המחקר בשטח

ביחד עם הטכניון העבירה מע"צ את מחקר תערובת זכוכית אספלט לסלילת כבישים לשלב מיסוד הטכנולוגיה ויישומה בשטח. בשלב זה ייבדקו שוב יכולות העמידות של התערובת ויתרונותיה באופן מעשי ולאורך זמן. על מנת ללמד את הטכנולוגיה יוכנו הנחיות, נהלים ומפרטים למטרות תכנון, ייצור וסלילתם של כבישים מתערובות אספלט וזכוכית.

הבדיקה המעשית תבוצע גם בעזרת סלילת קטעי כבישים נוספים. כך למשל בתחומי העיר חולון נסלל כביש המבוסס על טכנולוגיה זו בהשתתפות של המינהל לתשתיות העיר. בשכבה העליונה של הכביש ישולבו בתערובת אספלט של 400 טון, 20 טון זכוכית גרוסה בעובי של 5 ס"מ.

מחזור הזכוכית הינו צעד חשוב למדינת ישראל כחלק מפתרון סביבתי כולל של הפסולת בארץ. הזכוכית הממוחזרת תחסוך למדינה במשאבים ובכסף, ובנוסף עשויה לשמש במוצרים שונים מלבד שילובה בכבישים, כמו בחומרי בנייה, גגות רעפים ועוד.