מהפכת המחזור בארץ מגיעה גם לענף הזכוכית, כשבקרוב יתחילו להפיק בישראל תחליף אספלט לסלילת כבישים מזכוכית ממוחזרת. מתקני מחזור זכוכית חדשים של חברת קאולה יוצבו בראש העין, במועצה האזורית זבולון ובאשדוד, וזאת בנוסף על מתקני המחזור הפעילים כבר בעמק חפר ובטבעון.
זכוכית והיתרונות במחזורה
זכוכית הינה חומר גלם שכיח ומשמעותי בחיינו המשמש במוצרים רבים, כדוגמת מוצרי אריזה כצנצנות דבש, בקבוקי יין ואגרטלים, או בריהוט ובתעשייה בצורת וויטרינות, שולחנות, חלונות, דודי שמש וכדומה.
מתקנים חדשים להפרדת זכוכית
חברת קאולה תציב בקרוב מתקנים חדשים להפרדה ומחזור זכוכית במספר מוקדים בארץ. מיכלים אלו מאפשרים איסוף מוצרי זכוכית כמו בקבוקים, צנצנות וכוסות שאינם מיועדים לפיקדון. זכוכיות אלו יישלחו למתקני מחזור, שם יגרסו אותם וישתמשו בזכוכית הגרוסה לייצור מוצרי זכוכית ממוחזרים ולייצור תחליף אספלט וחצץ לתשתיות בנייה שונות.
מחקר בטכניון לשילוב זכוכית ממוחזרת באספלט הוכח כהצלחה
פרופסור אילן ישי מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, סיים בהצלחה לפני כשנה ומחצה מחקר רב שנתי של המכון לתחבורה בטכניון במימון של המשרד להגנת הסביבה, ליצירת תערובות אספלטיות לסלילת כבישים מזכוכית ממוחזרת.
מחקר זה כלל ניסויי מעבדה רבים וניסויי שטח במקטעי כבישים עמוסי תנועה באזור חיפה. ניסויים אלו, כמו ניסויים מקבילים רבים שמבוצעים בעולם, הוכיחו שהוספת עשרה אחוזים זכוכית גרוסה לאספלט יוצרת תערובת חזקה, צפופה ועמידה המתפקדת מצוין גם בתנאי אקלים ותנועה קשים כמו אספלט רגיל.
היתרונות בשימוש תערובות זכוכית ממוחזרת בסלילת כבישים
לתערובת זכוכית ואספלט ישנם גם יתרונות בכבישים הסלולים, מפני שכבישים אלו יאריכו את אורך חיי צמיגי הרכבים על ידי הורדת מקדם החיכוך של צמיגי הרכבים עם הכביש. בנוסף, כבישים שיורכבו מתערובת זכוכית ממוחזרת יהיו בעלי נראות גובהה יותר בלילה, בזכות החזרת האור של הזכוכית היצוקה באספלט.