בנייה ירוקה: earthships

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


תחום הבנייה הירוקה הולך וצובר תאוצה בישראל ובעולם כולו, ניתן לראות זאת מבחינת היצע חומרי בנייה אקולוגיים ויעילים יותר מבחינה אנרגטית, בסיס ידע מקצועי הולך וגדל של אדריכלים וגורמי ביצוע וכמובן מודעות של הציבור לחשיבות האדירה של בנייה ירוקה על כל השלכותיה ויתרונותיה.

בעולם הבנייה האקולוגית והירוקה, המושג earthships טומן בחובו עולם ומלואו, טכניקה מקיפה וכבר בת 40 שנה. מבני earthships הם מבנים מגוונים, עשירים וחסכוניים בצורה מדהימה, מבנים המאפשרים עיצובים חדשניים ופורצי דרך באדריכלות המקובלת בישראל.

ניתן לבנות earthships בכל חלק של העולם, כולל ישראל כמובן, בכל אקלים ועדיין לספק לדיירים או למשתמשים במבנה את כל הדרוש לחיים נוחים ואיכותיים – כולל תנאי שירות מודרניים בהתאם לצורך.

שיטת הבנייה

שיטת הבנייה הירוקה של earthships נקראת גם ביו-טקטורה (מהמונח ה"רגיל" ארכיטקטורה) והיא מבוססת על עקרונות שונים שפותחו על ידי האדריכל מייקל ריינולדס. המושג earthship הוא בפועל מעין שם מסחרי של צורת בנייה אותה מפתחת, משווקת ומבצעת חברת Earthship Biotecture מניו מקסיקו, ארה"ב. ההגדרה של מבני earthships היא בתים סולאריים פאסיביים אשר נבנים מחומרים ממוחזרים וטבעיים. כאשר באופן עקרוני המבנים מתוכננים להיות אוטונומיים וללא תלות בתשתיות חיצוניות מבחינת חשמל, מים וביוב. לרוב בונים מבנה "ספינת אדמה" שכזה בעזרת שימוש נרחב בצמיגים ממוחזרים שממלאים באדמה ליצירת השלד, נעשה שימוש בבנייה של מסה תרמית באמצעים טבעיים כך שהטמפרטורה הפנימית מווסתת לרמה נוחה באופן טבעי וללא שימוש בתשתיות או מיכשור חיצוני.

בתור מבנים אוטונומיים במהותם, earthships יכללו מערכת חשמל סולארית, מערכת טיפול סניטרית בביוב, מתקני קומפוסטציה, איסוף מי גשמים וכן הלאה. במקרים רבים מבני earthships יהיו מעוצבים בצורת פרסה, על מנת לנצל בצורה אופטימאלית תאורה טבעית מהשמש ונצילות כמה שיותר גבוהה של מערכת הפאנלים הסולאריים. מעבר לשימוש בצמיגים לבניית שלד המבנה, נעשה שימוש באדמה רבה מאוד ובטיח טבעי, לכן העיצובים של מבנים אלו יהיו מעוגלים ומלאים בקימורים, לא מראה סטנדרטי של בית בישראל או בעולם אך בהחלט מתאים לרוח השיטה וליעילות אקולוגית ואנרגטית. מבני earthships כוללים ברוב המקרים שפע של אפשרויות ותשתית לגידול עצמי של תוצרת אורגנית.

הקירות עבים ודחוסים מאוד ולכן נוצר בידוד מעולה וויסות טמפרטורות גם בקיץ וגם בחורף, המבנים כוללים מערכת אוורור פנימית ששומרת על האוויר צח ונעים בכל עת. הגג של מבנה earthships חייב להיות מבודד בצורה משמעותית ומקצועית, תוך שימוש בכמה שכבות עבות של חומרי בידוד איכותיים ובנייה נכונה. ניתן בהחלט לתכנן מבנה earthship כך שיעמוד בתקנות בנייה מקומיות ויוכל לקבל אישורי בנייה על פי כל סטנדרט או דרישה מקצועית של רשויות התכנון בישראל ובעולם.

מבנה יעיל אקולוגית וכלכלית

העלות של מבני earthships היא לרוב בסופו של דבר דומה מאוד לעלות בית רגיל (לפחות זהו המצב בארה"ב שם נבנים רוב המבנים הללו). אך יש לזכור ולהבין כי עלות בית סטנדרטי אינה כוללת את כל חשבונות החשמל, המים, הביוב והמכשירים המתלווים לקירור וחימום בעוד שמבנה earthship מייצר את התשתיות של עצמו ולכן ההשקעה מחזירה את עצמה במהירות. בדומה לשיטות בנייה ירוקה אחרות, אפילו אם העלות הראשונית יקרה או זהה, החיסכון בהוצאות השוטפות הוא משמעותי ולכן אלו מבנים זולים יותר באופן כללי.

שיטות הבנייה הקונבנציונליות בישראל פוגעות בסביבה, הן אינן יעילות אנרגטית, הן כוללות שימוש בהמון חומרים מזהמים שמצריכים דלקים פוסיליים לייצורם ושאר היבטים מזיקים או פוגעניים. זאת בעדו ששיטת ה- earthships מייצרת בתים חזקים מאוד, ללא שימוש בחומרים מזיקים, תוך מיחזור גדול מאוד ושמירה על יעילות אנרגטית הכרחית בימינו.