שואבי אבק מחומר ממוחזר

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


בעיית זיהום הפלסטיק באוקיינוסים ובימים היא חמורה מאוד ולמרות גודלו העצום של הים על פני כדור הארץ, כמויות הפלסטיק האדירות שנשטפות ונשפכות אליו פוגעות מהותית בו ובמערכות האקולוגיות הרבות שמאכלסות את מימיו.

במאמץ שיווקי מרשים ומעניין להעלות את מודעות הציבור לבעיה, חברת מוצרי החשמל השבדית אלקטרולוקס החליטה לאסוף בעזרת ארגונים מכל רחבי העולם פסולת פלסטיק מהים לייצר ממנה שואבי אבק מחומר ממוחזר.

שואב אבק מן הים – Vac from the sea

הפרויקט שבסופו מיוצרים כמה דגמים מיוחדים וייחודיים של שואבי אבק מחומר ממוחזר נקרא על ידי תאגיד האלקטרוניקה השבדי "שואב אבק מן הים", כאשר שמו המקורי של הפרויקט באנגלית הוא משחק מילים עם המשפט בחזרה מן הים (Vac – Back), כי הפלסטיק נאסף מהים ומוחזר ליבשה על מנת להפוך להיות שואבי אבק מחומר ממוחזר. אלקטרולוקס החלה בתהליך איסוף הפלסטיק בקיץ של 2010 בשיתוף עם 7 ארגונים סביבתיים וחברתיים מכל רחבי העולם, החברה התמקדה עבור הפרויקט של שואבי אבק מחומר ממוחזר בחמישה אזורים וימים:

  • הים התיכון
  • הים הצפוני
  • האוקיינוס ההודי – בעיקר אזור תאילנד
  • האוקיינוס השקט – אזור הוואי לדוגמא
  • והים הבלטי

האחראית לתחום הקיימות בחברה ומנכ"ל אלקטרולוקס אמרו שהם היו מייצרים באופן תעשייתי שואבי אבק מחומר ממוחזר ושאר מוצרי חשמל ביתיים אך פשוט אין בנמצא כמויות מספיקות של פלסטיק ממוחזר איכותי ומתאים לייצור שכזה. הפרויקט אמור להעלות את המודעות לבעיית זיהום הפלסטיק בימים אך גם לקרוא לפיתרון של מיחזור פלסטיק מכל הסוגים בכל העולם.

שואבי אבק מחומר ממוחזר – כרגע רק פרויקט סביבתי אך לא לייצור מסחרי

כאמור, החברה משבדיה אספה פסולת פלסטיק מחמישה אזורים ימיים בעולם ומהפלסטיק שנאסף בכל אזור יוצרו שואבי אבק מחומר ממוחזר – אחד מכל אזור בתור התחלה, כאשר כל שואב אבק מייצג את אותו אזור בעיצוב מיוחד וצבעוני מאוד. התוצאה הצבעונית והמרשימה, גם מבחינת המטרה שלה וגם מבחינת התוצאה עצמה של שואבי אבק מחומר ממוחזר, תוצג בתחילה בשבדיה בתערוכה ולאחר מכן ימשיך המיצג לתערוכות שונות ברחבי העולם על מנת לעורר אף יותר את המודעות לנושא.

החברה מתכננת לערוך מכירה פומבית שבה ימכרו שואבי אבק מחומר ממוחזר שיוצרו למטרת הפרויקט – כל השואבים או רק אחד מהם בתור התחלה – כאשר ההכנסות ממכירת אותם שואבי אבק מחומר ממוחזר יוקדשו למטרת מחקר של השפעת זיהום פסולת הפלסטיק על הימים והאוקיינוסים ובעיקר על ניצול פסולת זו.

כרגע לא מתוכנן ייצור סדרתי ומסחרי של שואבי אבק מחומר ממוחזר בפורמט הזה של מיחזור פסולת פלסטיק מהים, מסיבות ברורות של חוסר כדאיות כלכלית בצעד שכזה. יתכן שאלקטרולוקס כן תייצר בעתיד שואבי אבק מחומר ממוחזר אך מפלסטיק ממוחזר שיגיע ממקורות יותר שגרתיים וכלכליים.

כמויות אדירות של פלסטיק ובעיה קשה של אי מיחזור

במהלך ימי איסוף הפלסטיק, שנמשכו כמה שבועות, מכל האזורים שהשתתפו בפרויקט של שואבי אבק מחומר ממוחזר נאספו כמויות אדירות של פסולת פלסטיק בעזרת מאות מתנדבים ובהנהגת הארגונים הסביבתיים שנבחרו לנושא על ידי החברה השבדית. כמובן שרוב האיסוף היה למטרת העלאת המודעות בקרב הקהילה המקומית לכמויות הפלסטיק בים ולנושא בכללותו ולא רק למטרת ייצור שואבי אבק מחומר ממוחזר.

מנהלת הפרויקט בתאגיד השבדי מספרת כי בתאילנד הם אספו ביום אחד טון של פלסטיק מאי אחד בלבד ולחופיה של שבדיה נאספו 10,000 ליטר פלסטיק בכל יום איסוף.