מפגעי ריח בקריית גת

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


כבר כמה שנים שתושבי קריית גת בדרום המדינה סובלים מריחות רעים מאוד שמקשים מאוד על שגרת החיים בעיר, מפגע הריח הוא של ריחות ביוב קשים אשר אופפים את העיר כולה.

חילופי האשמות בין העירייה ליזמים פרטיים

כיום עוד לא ברור מה מקור מפגעי הריח בקריית גת אך רשימת החשודים עומדת על שניים, מפעל פרטי לעיבוד בוצה או תאגיד המים של קריית גת שאחראי על מתקן טיהור השפכים, מיחזור מים ומערכת הביוב של העיר. לאחרונה, לקראת סוף 2010, הוזמנו למקום מומחים רבים ומקצועיים ביותר מהמגזר הציבורי והפרטי על מנת לנסות להבין מה מקור מפגע הריח בקריית גת.

בעיקר בערב ובסופי שבוע

תושבי קריית גת מספרים כי מפגע הריח הוא גרוע ביותר בעיקר בשעות הערב ובסופי שבוע, תושבי העיר מתארים את הריחות הקשים שנושבים בכל העיר כ"ריחות אסלה" או "הרגשה של שירותים ציבוריים". רוב התושבים מצדדים מאז תחילת התופעה בעמדת העירייה כי מקור מפגע הריח בקריית גת הוא מפעל הבוצה הפרטי שפועל בשנים האחרונות באזור צומת פלוגות שסמוך לעיר.

שני החשודים במפגע הריח בקריית גת – פועלים בסמיכות

בעוד שהעירייה ותאגיד המים שלה טוענים כי הריחות נובעים ממפעל עיבוד בוצת השפכים, המפעל הפרטי טוען כי מקור הריחות הוא דווקא במתקן טיהור השפכים של תאגיד המים וממערכת צינורות הביוב של העיר שאינה עומדת בעומס, יוצרת גלישות ביוב שנשפכות לאזורים פתוחים ויוצרות את משבי הריח העזים והקשים. שנוי המתקנים, מתקן טיהור השפכים העירוני ומפעל עיבוד הבוצה נמצאים בסמיכות אחד לשני באזור צומת פלוגות, ולכן הקושי לקבוע את המקור האמיתי והעיקרי למפגע הריח בקריית גת.

יש לציין כי מלבד מפעיל מפעל עיבוד הבוצה שטוען לחפותו וכי מקור הריח הוא העירייה עצמה, כל הגורמים הרשמיים טוענים כי הם אינם אחראים למפגע וכי המפעל הפרטי הוא המזהם ומפיץ הריחות הקשים. כמו כן העירייה ומובילי המאבק, שגם מפנים אצבע מאשימה כלפי מפעל הבוצה, טוענים כי מבדיקות שערכו המקום פועל ללא טופס אכלוס וללא אישור לעבודה.

המפעל מעבד בוצה, שאריות שפכים מרחבי ישראל כאשר התוצר הסופי שלו הוא קומפוסט לחקלאות, אך כרגע נראה כי למרות המיחזור המבורך התוצאה היא מפגע קשה ומשמעותי לעיר שלמה.

ויכוח שנמשך כבר חמש שנים

מפגע הריח החל לפני כחמש שנים והריחות הפכו בלתי נסבלים כבר בשנת 2007 ומאז הצדדים נמצאים בעימות וויכוחים לגבי מקור הריחות והגורם שצריך לטפל בהם. המאבק כלל תביעות משפטיות הדדיות, פניה למשרד להגנת הסביבה ופעילות של מטה מאבק עירוני בראשות תושבת קריית גת, מרים חדד. עיריית קריית גת אף מעודדת את תושביה לפנות למשרד להגנת הסביבה ולהתלונן על מפגע הריח ועל מפעל הבוצה.

לאחרונה אף ביקר בעיר ובמפעל הפרטי השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, ועל פי הדיווחים הריחות הקשים היו קשים מנשוא עבורו באתר במפעל והוא עזב את המקום עם פמלייתו.

פעילות העירייה לאיתור הבעיה

ראש עיריית קריית גת אבירם דהרי מינה את אלירן הראל, מנכ"ל תאגיד המים העירוני לחקור את הנושא לעומקו. לאזור הובאו מומחים מקצועיים מישראל ומחו"ל לחקור את הנושא ואת כלל מערכות הביוב העירוניות. לאחר בדיקה של המשרד להגנת הסביבה העירייה התבקשה לפזר פחם פעיל בצנרת הביוב והיא אכן עשתה כך אך הריחות ממשיכים.

אם מפגע הריח בקריית גת הוא מפעל הבוצה הפרטי אז הטיול בנושא יהיה באחריות המשרד להגנת הסביבה.