מיחזור נורות פלורסנט

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר

השימוש בנורות הפלורסנט הולך וגדל, בעוד אטרקטיביות השימוש בנורות הוותיקות, נורות הלהט בעלות הסליל, הולכת ויורדת. מבחינת הצרכן הסופי – מדובר על פניו בעסקה משתלמת. מבחינת הסביבה – הרבה פחות. דבר זה הינו תולדה של ריכוז החומרים הרעילים המצויים בנורות החסכוניות ובראשן המתכת כספית.

על העובדה שמדובר בנורות חסכוניות, שחוסכות שימוש במקורות אנרגיה מזהמים ויקרים כגון תחנות חשמל פחמיות, מעיבה העובדה שקיים מחדל מתמשך בטיפול בנורות כאלה שסיימו את חייהן. הבשורות הטובות – הולכת ומסתמנת מציאה של פתרון שיהפוך את המחזור של הנורות הללו למעשי יותר מאי פעם. כאן עולה השאלה הגדולה – האם יצליחו קובעי המדיניות להפוך את המחזור מפעולה שאפשרית על הנייר לפעולה שמתבצעת הלכה למעשה.

עסקה משתלמת? תלוי למי

נורות פלורסנט ידועות בתור חלופה טובה ומשתלמת לנורות הליבון הישנות והטובות. היכולת שלהן לנצל בצורה טובה יותר את אנרגיית החשמל ולהפוך אותה לאור הנראה לעין עולה בהרבה על זו של נורת הלהט, המבוססת על התלהטות חוט תיל מתכתי לצורך הפקת אור. אמנם, נורות הפלורסנט הינן יקרות יותר (ואפילו במידה רבה) לעומת הנורות הסטנדרטיות, אבל כאשר לוקחים בחשבון את החיסכון באנרגיה – יוצא שמדובר על עסקה משתלמת. לאור העובדה שנורות ליבון מפיקות חום רב, ולא רק אור, מדובר על פתרון תאורה בזבזני מדי ולכן לא אפקטיבי לטווח הארוך.

למרבה הצער, ליעילות הכלכלית של הנורות החסכוניות יש מחיר סביבתי חמור. למרות שמדובר על נורות בעלות אורך חיים גבוהה מאוד (בין עשרת אלפים שעות פעולה ובחלק מהסוגים אפילו כפול מזה), גם הן אינן יכולות לתפקד לנצח. כאן בדיוק מתחילה הבעיה. בעוד שבתחומים אחרים הצליחה מדינת ישראל להתקדם מאוד בעניין המחזור (ראה למשל חוק האריזות וקיומם של תאגידי מחזור שונים), בתחום הטיפול בפסולת של נורות – ישנו לא פחות מאשר מחדל מתמשך.

מרכיב חיוני שמצוי בנורות הפלורסנט הינו המתכת כספית, שלוקחת חלק בהפיכת האור הבלתי נראה (אור על סגול) לאור הנראה לעין האנושית. לרוע המזל מדובר על מתכת רעילה ביותר הן כאשר היא מתנדפת בצורה של גז והן כאשר היא מחלחלת למי התהום ומזהמת אותם. מכיוון שלא קיים טיפול מוסדר בנורות הפלורסנט שפג תוקפן, הן מושלכות לאשפה, מגיעות למרכזי ההטמנה הרגילים, ומשם הדרך לזיהום המים והקרקע – קצרה.

הפתרון – מחזור

אחרי שראינו את הצד השלילי, והפחות מוכר של נורות הפלורסנט הפופולאריות, הגיע הזמן להרחיב בנוגע לבשורות הטובות שהזכרנו קודם לכן. אחד ממפעלי המחזור הוותיקים הפועלים בישראל – "שירותי אקולוגיה מפעל למחזור וטיפול בפסולת תעשייתית" שנוסד לפני יותר משני עשורים, צפוי להציג בקרוב מכונה חדשנית שצפויה להביא למהפך בתחום המחזור של נורות הפלורסנט.

כאשר החברה, שנחשבת לאחת המובילות בישראל בתחום הפינוי והטיפול של חומרים מסוכנים ורעילים, יוצאת בהצהרה כזאת, אין סיבה שלא להאמין לה. החברה והעומד בראשה, מר אלכס מנגולד, הודיעו על כוונתם להציג את המכונה המסקרנת בתערוכת קלין טק 2014.

התקווה לעתיד ירוק

נכון לרגע כתיבת שורות אלה, מכונת המחזור החדשה טרם הוצגה וחלופה מידית כגון פריסת מיכלי איסוף לנורות ישנות לא נראה באופן. התקווה של כותב שורות אלה וככל הנראה של כלל החברה בישראל היא שקובעי המדיניות הציבורית ינצלו את היתרונות הטכנולוגיים החדשים, ירימו את הכפפה ויביאו לשינוי יסודי של המצב. כפי שהמחוקק הצליח להביא לאיסור השימוש בנורות ליבון מסוימות ועל הגבלת הייבוא של מכשירי חשמל שנחשבים ל"בזבזנים" מועדים, כך ניתן לצפות שיקרה בתחום נורות הפלורסנט – קבלת החלטות ירוקות ויישומן.