זיהום אוויר והשפעתו– האם זיהום אוויר מקצר את החיים?

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר

זיהום אווירסוגים שונים של זיהום אוויר

זיהום אוויר נובע ממקורות רבים, רובם כתוצאה מפעילותו של האדם, ולא מגורמים טבעיים. גורמים מזהמים נפלטים לאוויר בפעילויות תעשייתיות, בייצור דלק, בתנועה של כלי רכב, בפיזור של חומרים המשמשים לחקלאות, שריפות ועוד. מרכיבים רבים של פעולות אלו גורמות לזיהום האוויר, ולא ניתן לדון על גורם זיהום דומיננטי אחד. כאשר דנים בהשפעות הבריאותיות של זיהום האוויר, נוטים לעיתים לחלק את הגורמים המזהמים לכמה קטגוריות. קטיגוריה אחת כוללת את כל החלקיקים המזהמים הנמצאים באוויר שקוטרם קטן מ – 2.5 מיקרון (PM2.5), וחלקיקים גדולים יותר, עד קוטר של 10 מיקרון (PM10). גזים מזהמים חשובים כוללים גופרית דו חמצנית, פחמן חד ודו חמצני, תרכובות של חמצן וחנקן (בעיקר חנקן דו חמצני), ותרכובות אורגניות המכונות פמחמימנים (תרכובות שונות של פחמן, מימן וחמצן).

 השפעות בריאותיות של זיהום אוויר

מספר מחקרים בסיסים שפורסמו כבר לפני כעשרים שנה קישרו בין זיהום אוויר והשפעות שונות על הבריאות שלנו. מחקרים בסיסים בנושא הראו גם שזיהום אוויר קשור לתמותה (באופן כללי). מחקרים אפידמיולוגים רבים כאלו הצביעו גם על קשרים ספציפיים, בין זיהום אוויר ומספר מחלות. זיהום אוויר נקשר למחלות לב והתקפי לב, מחלות ריאה (אסטמה, זיהומים בדרכי האוויר, סרטן ריאות), וסוגים אחדים של מחלות ממאירות. ככל הנראה, מרבית החומרים המזהים משפיעים על גופינו כאשר שואפים אותם עם האוויר, והם מגיעים עם החמצן לדם ולרקמות הגוף.

האם זיהום אוויר מקצר חיים?

הוכחות מוצקות ראשונות להשפעה של זיהום האוויר על אורך החיים שלנו פורסמו לפני כעשרים שנה במאמר בכתב העת הרפואי The New England Journal of Medicine. במאמר המשך שפורסם בכתב עת זה בשנת 2000 (Samet ושותפיו)  נבחנה ההשפעה של מספר גורמים נפוצים של זיהום אוויר על התמותה בעשרים הערים הגדולות בארצות הברית, כפי שהתבטאה בין השנים 1987 עד 1994. החוקרים בחנו את הקשר בין התמותה לבין מספר מדדים נפוצים של מזהמי אוויר, כפי שצויינו לעיל. נמצא, שזיהום אוויר חלקיקי בחלקיקים שמתחת ל – 10 מיקרון (PM10) קשור לעלייה בתמותה מכל סיבה שהיא, ובייחוד מסיבות קרדיווסוקלריות (לב וכלי דם) ומסיבות ריאתיות. החוקרים גם הצליחו להגדיר את הסיכון לעלייה בתמותה ביחס להיקף זיהום האוויר – זיהום אוויר הגדול ב – 10 מיקרוגרם לכל מטר מעוקב של אוויר (בחלקיקי PM10) מעלה את הסיכון לתמותה בכחצי אחוז. במחקר זה לא נמצא קשר בין גורמים מזהים אחרים ובין תמותה באופן כללי.

מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי BMJ (British Medical Journal) ניסה לתאר את הקשר שבין זיהום אוויר ובין תמותה באחת הערים הגדולות והמזוהמות שבעולם – בייג'ינג שבסין. במחקר זה נבדקו שיעורי תמותה בביג'ינג', ביחס לזיהום האוויר, בשמונה מחוזות עירוניים גדולים בעיר. מחקר זה אפשר הערכה בסדר גודל מרשים של השפעת זיהום האוויר על התמותה. סך הכל נמצאו בתקופת המחקר המדובר באזורים שנבחרו כ – 80,000 מקרי תמותה. החוקרים השתמשו במדד שנקרא YLL – Years of life lost (שנות חיים שאבדו) לכימות נזקי זיהום האוויר.

במחקר זה נמצא שלמספר גורמים של זיהום אוויר היה אפקט משמעותי על תמותה: חלקיקים בקוטר של עד 10 מיקרון (כפי שנמצא במאמר הקודם שתואר), חלקיקים עד קוטר של 2.5 מיקרון, גופרית דו חמצנית, וחנקן דו חמצני. החוקרים הראו שעלייה משמעותית (עליה בין רבעונית – IQR increase) בזיהום האוויר גרמה להפסד של כ – 15 YLL, והשפעתה נמשכה כשני ימים לאחר הופעת הזיהום החמור.

מחקר חדש זה, כמו גם המחקרים שפורסמו בעבר, מחזקים מאוד את הצורך הציבורי בהפחתת זיהום האוויר כדרך ישירה לשיפור הבריאות הכללית. קשה להצביע על אדם ספציפי שחלה בעקבות זיהום אוויר מוגבר. אבל, אנחנו יודעים על פי המחקרים שתוארו, שחולים רבים הסובלים ממחלות נפוצות (מחלות לב וריאה, בעיקר) חולים בהם בגלל זיהום האוויר. ייתכן שמחקרים אלו יפנו את תשומת ליבם של קובעי המדיניות הציבורית הלאומית והבין לאומית אל הצורך החשוב בהפחתת זיהום האוויר ופיקוח על הזיהום.

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר

לוגו המרכז למיחזור

המרכז למיחזור

מחפשים חברה אמינה ומקצועית לטיפול בפסולת וגרוטאות מתכת שלכם? הגעתם למקום הנכון! אנו החברה המובילה בישראל לפינוי מתכות, פירוק ומחזור. השירותים שלנו כוללים קניית גרוטאות ברזל, גרוטאות אלומיניום, גרוטאות נחושת ומתכות נלוות אחרות במחיר הטוב ביותר.

אז מה היה לנו בכתבה:

זיהום אוויר

מדוע מיחזור הוא חיוני לקיימות ושימור מאגרי מים

מים הם משאב נדיר, ושימורם הפך בראש סדר העדיפויות ברחבי העולם. בישראל, מדינה הידועה באקלים הצחיח שלה, יש חשיבות עליונה לשמירה על מאגרי המים. מיחזור מים הופיע כאסטרטגיה חיונית לשמירה על אספקת מים בת קיימא לאומה. באמצעות יישום טכנולוגיות חדשניות ושיטות ניהול אפקטיביות, למיחזור תפקיד חיוני בהבטחת אורך החיים והיעילות של מאגרי המים.

לקריאת המאמר »

נוהלי הריסה וניהול פסולת

בעולם של היום, שבו הדאגות הסביבתיות עומדות בראש דיונים רבים, חיוני לתת עדיפות לשיטות קיימא בכל התעשיות. להריסת מבנים ולניהול הפסולת הנוצרת במהלך התהליך יכולה להיות השפעה משמעותית על הסביבה. על ידי יישום נוהלי הריסה וניהול פסולת בר קיימא, נוכל להפחית את טביעת הרגל הסביבתית שלנו ולתרום לעתיד ירוק יותר.

לקריאת המאמר »

המדריך האולטימטיבי לבחירת חברת ניקיון משרדים הטובה ביותר

בכל הנוגע לשמירה על שטח משרד נקי ומאורגן, שכירת חברת ניקיון משרדים מקצועית היא חיונית. זה לא רק מבטיח סביבת עבודה בריאה ופרודוקטיבית, אלא גם חוסך זמן ומאמץ לעובדים שיכולים להתמקד במשימות שלהם מבלי לדאוג לניקיון. עם זאת, עם מספר רב של חברות ניקיון בשוק, כיצד תבחרו את הטוב ביותר עבור המשרד שלכם? מדריך מקיף זה ידריך אותך דרך הגורמים המכריעים שיש לקחת בחשבון לפני קבלת החלטה.

לקריאת המאמר »

10 טיפים לשמירה על המשרד שלך נקי – חברת ניקיון משרדים פרמייר בפתח תקווה חושפת הכל

בכל הנוגע לשמירה על משרד נקי ומאורגן, אין למי לפנות יותר מאשר חברת ניקיון משרדים המובילה של פתח תקווה. עם שנים של ניסיון וצוות של אנשי מקצוע מסור, יש לנו את המומחיות להבטיח שסביבת העבודה שלך תהיה תמיד נקייה ונוצצת. במאמר זה, נשתף אתכם ב-10 טיפים חיוניים שיעזרו לכם לשמור על המשרד שלכם במצב 

לקריאת המאמר »

הכירו מקרוב את קסמם של מטבחי הגינה

הגינה היא חלק בלתי נפרד מהבית שלכם ואתם נהנים ממנה מאוד? רוצים להפוך כל ארוחה שלכם בגינה לעוד יותר נוחה? אם כך, כדאי שתדעו: הדרך הנכונה לעשות זאת היא לקנות ולהתקין מטבח גינה שימושי. מטבחי גינה זוכים להצלחה רבה לא במקרה, שכן הם נוחים מאוד לשימוש. אפשר לשלב בהם כיריים, מטבח ואפילו ברביקיו, כך שאין ספק שהשימוש בהם יכול להקל על הכנת כל ארוחה שתבקשו. זו הסיבה שבגללה היום בהרבה מאוד בתים אנחנו רואים מטבחי חוץ וגינה, אז למה שלא תזמינו גם אתם מטבח גינה איכותי?

לקריאת המאמר »

צפון -שרון

מרכז-דרום

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!