Site icon פורטל מיחזור בישראל

הכנת קומפוסט ביתי

נתחיל בנתון מעניין ומדאיג כאחד: משפחה ממוצעת בישראל מייצרת 2.7 טון של פסולת מוצקה בשנה, כאשר חצי מכמות עצומה זו הוא פסולת של שאריות מזון אורגניות (כמעט טון וחצי).

איך מפחיתים כאלו כמויות? הרי מדובר רק במשפחה אחת שמייצרת כל כך הרבה פסולת! אולם, אותה משפחה אחת יכולה להפחית את כמות האשפה השנתית בכ-1 טון באמצעים של מיחזור.

האומנם? כיצד עושים זאת?

ייצור קומפוסט ביתי

מהו קומפוסט?

המילה בעברית לקומפוסט היא רקבובית ופירושה דשן אורגני עשיר במיוחד, אשר אינו פוגע בסביבה. דשן זה מיוצר בתהליך טבעי לחלוטין של פירוק ביולוגי, בשימוש בשיירים של חומרים אורגניים כגון פירות, ירקות וצמחים אחרים, אשר ממילא יירקבו בסופו של דבר.

תהליך הכנת הקומפוסט מזרז את הריקבון שלהם, ועושה זאת בצורה מבוקרת. היתרון הוא שהפירוק נעשה בסביבה שיש בה חמצן (פירוק אירובי) לעומת הפירוק המתקיים באתרי ההטמנה, אשר מתקיים בסביבה אנ-אירובית, כלומר, ללא חמצן, ועל-כן פולט את גז המתאן הכל כך לא ידידותי לסביבה.

בסוף תהליך הקומפוסט מתקבל הומוס – פסולת אורגנית איכותית אשר יכולה עתה לשמש לטיוב הקרקע החקלאית. זהו בעצם השלב הראשון בהפיכת החומר לאדמה לצמחים שאנו מכירים.

תרומותיו ויתרונותיו של קומפוסט

איך מכינים קומפוסט?

המצרכים:

משתמשים בכל שאריות המזון הרטובות מהמטבח הביתי – ירקות, פירות ואף נייר סופג אך לא בבשר או בעצמות בשר! בנוסף, קליפות ביצים וקליפות תפוזים נחשבות בעייתיות וכמקשות על התהליך ולכן פחות משתמשים בהן.

את הפסולת הביתית משלבים עם פסולת עשירה בחנקן, אשר נמצא בגזם (עלים, ענפים, עשבים ודשא) או בעיתונים.

אופן ההכנה:

זמן הכנה:

כשלושה חודשים…

תוכלו להבחין שהקומפוסט מוכן כאשר הוא מקבל צבע חום כהה והוא אינו מדיף ריחות לוואי.
ריחות חריפים מעידים על ליקויים:

  • ריח של ביצים שסרחו – חוסר חמצן אשר מתרחש בשל רטיבות גבוהה
  • ריח של אמוניה – ישנו חוסר פחמן אשר נגרם בשל יתירות החומר הרטוב על החומר היבש, או גם מחוסר חמצן

וכשהקומפוסט מוכן, מה עושים עימו?

אם שותלים צמח חדש בגינה – מוסיפים לבור של השתילה. חשוב להקפיד שהקומפוסט יוצנע בעומק של מספר סנטימטרים בתוך האדמה (5-10).

אם זוהי הפעם הראשונה שאנו מדשנים כך, והקרקע דלה יחסית – נוסיף כמות משמעותית של קומפוסט החל מ-5 ליטר ועד 25 ליטר עבור מטר רבוע. אך אם אנחנו מדשנים כבר באופן שוטף (אז א – כל הכבוד…) נסתפק בכמויות קטנות יותר.

הכי חשוב להדגיש – גם אם זו לכם הפעם הראשונה לייצר קומפוסט ביתי, מדובר בהליך טבעי לחלוטין, כך שגם אם יבוצע בצורה חלקית – לא ייגרם שום נזק. אדרבא, אתם צוברים ניסיון לפעמים הבאות המוצלחות יותר.

Exit mobile version