מהו מיזם אקולוגיה לקהילה מוגנת?

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר

מיזם אקולוגיה לקהילה מוגנתכמעט נסתר מן העין מצוי מיזם כלכלי וחברתי מסוג אחר. המיזם ובשמו "אקולוגיה לקהילה מוגנת" מבקש לספק לאנשים בעלי צרכים מיוחדים, כאלה הסובלים ממוגבלויות שונות ומגוונות, סביבת עבודה איכותית ותומכת.

המיזם איננו מסתפק בהיותו מעסיק בהיקף קטן. השאיפה היא להוביל מהפכה של ממש בתחום המחזור האקולוגי שמוביליו יהיו אנשים שנדחקו, שלא באשמתם, אל שולי החברה.

המציאות בשטח מוכיחה שהעובדים רחוקים מרחק רב מהתדמית שקל כל כך להדביק להם. מדובר על אנשים איכותיים, שמסוגלים ורוצים לבצע עבודה איכותית ולהפוך בתוך כך את סביבת החיים של כולנו לירוקה יותר ולטובה יותר.

בעיה ושמה פסולת אלקטרונית

החברה המודרנית עושה שימוש רב במוצרים אלקטרונים מסוגים שונים ומגוונים. שלא כמו בעבר, מלבד בארגונים ומוסדות שונים מצויה כמות עצומה של מוצרים אלקטרוניים מתוחכמים גם בבתים של כל אחד ואחת מאזרחי ישראל.

אחת הבעיות החמורות בתחום זה נובעת מהתחלופה הגבוהה של המוצרים הללו. מחזור החיים שלהם הולך ומתקצר והצרכן הישראלי נוטה להחליף אותם בתדירות רבה. על המוצרים האלקטרוניים החדישים הללו כגון הטלפונים הסלולריים והמחשבים הנישאים שהופכים במהירות רבה, לפסולת, מתווספים גם המוצרים האלקטרוניים הוותיקים וגדולי המידות כגון טלוויזיות, מקררים וכן הלאה.

למרבה האבסורד מרבית הפסולת האלקטרונית בישראל איננה לוקחת חלק בתהליכי מחזור מוסדרים. עקב כך, מרבית המכשירים של אתמול הופכים לפסולת של היום וגרוע מכך – מדובר על פסולת מזהמת מאין כמוה.

רכיבים שונים ובהם גם מתכות שונות ורעילות מחלחלות לקרקע ולמי התהום ובעיית הזיהום רק הולכת ומחריפה. הפתרון לבעיה צריך וחייב להיות מחזור של פסולת אלקטרונית בהיקפים גדולים בהרבה מהמצוי כיום.

מתקשים למצוא עבודה

בנקודה זו נכנס לתמונה היזם דני קוגן שהפך לגורם משמעותי בתחום המחזור האקולוגי מתוך סיפור אישי מרגש. כשנולד בנו של מר קוגן והתברר שלרוע המזל הוא לא התברך בבריאות מושלמת נעשה מר קוגן מודע לצרכים המיוחדים של האנשים שסובלים ממוגבלויות שונות.

בין היתר, התברר לו שאנשים בעלי צרכים מיוחדים אינם נקלטים בצורה טובה בשוק העבודה, אף על פי שיש להם הרבה מה לתרום. הארגון אקולוגיה לקהילה מוגנת נולדה למעשה מתוך הצורך לסייע לבעלי צרכים מיוחדים להיכנס למעגל העבודה ותוך כדי כך – לתרום לחברה ולסביבה.

התאמה מושלמת

עבור כל אדם, בריא או שאינו בריא, אוטיסט, נכה, עיוור או אדם הסובל משיתוק מוחין – עבור כולם הזכות להתקיים בכבוד מספקת הרבה יותר מאשר הצורך בפרנסה.

מקום עבודה שמתייחס לעובד בצורה הוגנת ושמספק לו עבודה עם משמעות, הוא צורך נפשי חשוב לכולם. כאשר מחברים את העובדה הזאת עם העובדה שמרבית הנכים והמוגבלים אינם מתקבלים בזרועות פתוחות בשוק העבודה, הפתרון של מיזמי תעסוקה איכותיים הוא פשוט מתבקש.

יתרה מכך – הפתרון של מיזם למחזור אקולוגי של פסולת אלקטרונית מתברר כבעל התאמה מושלמת. מצד אחד – המיזם מספק פרנסה הוגנת ומטרה ראויה לאוכלוסיית המוגבלים. מצד שני – המיזם מספק פתרון לבעיה אמיתית של הצטברות פסולת אלקטרונית במזבלות ובאתרי ההטמנה ברחבי הארץ.

זוהי רק ההתחלה

על פי החזון של המיזם החברתי והכלכלי המיוחד, הפתרון של העסקת מוגבלים בתחום רחוק מאוד מכדי מימוש מלא. עם הזמן הולכים ונרקמים יותר ויותר שיתופי פעולה בין הארגון (ששואף לפעול על בסיס כלכלי לכל דבר) לבין חברות עסקיות וארגונים נוספים שמתבקשים להעביר אליו פסולת אלקטרונית לצרכי מחזור.

ככל שההיענות תהיה גדולה יותר גם בקרב עסקים וגם בקרב משפחות, כך יוכלו יותר אנשים לזכות בתעסוקה מכובדת וכך תיהנה גם החברה בישראל מסביבה ירוקה יותר ומזוהמת פחות.

ראו גם:

משטרת איכות הסביבה – משטרה ירוקה