נזקי נפט לים

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


בני האדם משתמשים בנפט מזה שנים רבות, החוקרים מצאו עדויות להימצאות נפט בשימוש אנושי למטרות שונות ומגוונות עוד מתקופת מצרים העתיקה. בסין נמצאו בארות נפט מהמאה הרביעית, במאה השמינית הגיעה בשורת הנפט גם לאירופה דרך ספרד והחל השימוש בחומר השחור הסמיך הזה לתאורה ולבישול.

כיום נחשב הנפט לאחד מחומרי הגלם החשובים והיקרים בעולם הנמצא בשימוש יום יומי קבוע במגוון מקומות. כמעט כל הרכבים מונעים כיום על ידי דלק, הוא נפט והוא מקור האנרגיה הזמין ביותר הקיים כיום. רכבים, כלי טייס וגם אוניות מונעות על ידיו וכך גם מכונות תעשייה וחקלאות. הנפט משמש אחד החומרים השמישים ביותר גם בתעשייה הכללית ומשמש בסיס לכימיקלים בכל רחבי העולם.

נפט מסתתר בשכבה פנימית של כדור הארץ ועל מנת להגיע אליו יש לקדוח במעבה האדמה. הקדיחות מבוצעות במקומות שונים בעולם, ביבשה ואף בלב ים. ישנם אזורים כמו המפרץ הפרסי המשופעים בנפט ויש כאלו בהם הנפט הוא תגלית יוצאת דופן במחוזותיהם, אך מתקבלת כברכה של שפע פתאומי.

למרות היותו של הנפט חומר גלם ראשון במעלה ובעל שם חיובי, כך תעשיית הנפט בנתה לעצמה שם שלילי בהחלט. תעשיית הנפט נתפסת כמזוהמת ומזהמת וכמקור לאסונות טבע רבים.

כרוניקה של אסונות טבע

כל כמה שנים אירעה דליפה באסדת קידוח אחרת ברחבי העולם. אסדות אלו מאובטחות ומאובזרות במיטב הציוד האפשרי אך לעיתים כוחות הטבע חזקים יותר וגם טעויות אנוש לא חסר. הדליפות השונות התרחשו באזורים שונים בעולם ובהיקפים שונים אך רובם הביאו לתוצאות אקולוגיות הרות אסון על עולם החי והצומח שבים. עופות ימיים כמו שחפים, שקנאים, קורמורנים ועוד סבלו שות ואיבדו את יכולתם לעוף כתוצאה מנפט שנדבק ועטף את גופם. בעלי החיים שבמים, דגים, צבי ים, לוויתנים, דולפינים ואלפים אחרים נפגעו קשות ויש אף תיעוד של עשרות זנים שכיום פועלים החוקרים לאתר האם נותר מהם זכר באזור הדליפה. הצומח שבים לדוגמת האצות נפגעו כמובן אף הם וכתוצאה מכך כל שרשרת המזון הטבעית.

נדמה שהדליפות המסיביות חוזרות על עצמן בהיסטוריה באופן כרוני ולכאורה ידוע מראש. ברחבי העולם ישנן אסדות קידוח רבות מאד וכל אחת מהן טומנת בחובה אסון טבע פוטנציאלי. האסונות הללו מתפרסמים בזכות או נכון יותר לשלילה עקב היקפן העצום.

כמה מאלו הידועים ביותר הם:

שנת 1978: מכלית בשם אמוקו קאדיז, עולה על שרטון לחופי צרפת ונבקעת לשתיים, כתוצאה מכך מזדהמים החופים בכ220 אלף טון נפט.

שנת 1979: 445 אלף טונות של נפט נשפכים אל חופי מקסיקו בעקבות פיצוץ באר נפט.

שנת 1983: הבאר הימית נורוז במפרץ הפרסי מותקפת על ידי איראן ובעקבות כך מוזרמים אל המים 260 אלף טונות נפט.

שנת 1991: "דליפת המפרץ", הדליפה הגדולה בעקבות שפיכת הנפט אל המפרץ הפרסי במלחמת המפרץ, ע"י העירקים.

שנת 1991: התנגשות בין מכלית נפט ABT מביאה לזיהום חופי אנגולה בכ-260 אלף טון נפט.

שנת 2010: מפרץ מקסיקו, פיצוץ באסדת קידוח הגורם לעשרות מיליוני ליטרים של נפט לזהם את המפרץ בהיקף חסר תקדים עד כה שנחשב לדליפה ולזיהום הנפט הימי הגדול בהיסטוריה.

היקף הפגיעה בים ובמערכות החיים בו כפי שמצטייר כאן ובמקומות אחרים הוא עצום, במקרה הטוב שיקום מערכות ימיות מסוג זה אורך עשרות שנים, במקרה הרע נפגעים הזנים השונים ללא תקנה.

לקריאה נוספת:

עלייה ניכרת בייצור דלק ביולוגי בעולם

אנרגיה מתחדשת