חוק הוד"לים והסביבה

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


במסגרת הקיץ של 2011, שהיה הקיץ של המחאה החברתית הגדולה בישראל ולווה בתהליכים שעשויים להיות משמעותיים ופורצי דרך מבחינת מדינת ישראל והחברה שבה, חוק הוד"לים שמהווה חלק מהותי מפעילותו של ראש הממשלה בנימים נתניהו תפס חלק נכבד מהכותרות וזהו בהחלט חוק שנוי במחלוקת שהשפעתו הסופית עדיין לא ברורה. נושא שוב מאוד שהעלו גורמים רבים לגבי החוק והשפעותיו הוא חוק הוד"לים והסביבה.

מהותו של חוק הוד"לים

כולם מדברים על חוק הוד"לים והסביבה ועל השפעות אחרות של החוק, חלק תומכים בו וחלק מתנגדים מאוד, אך בציבור יש תחושה שחלקים גדולים מהאוכלוסייה כלל לא מודעת למהותו של החוק. חוק הוד"לים – ועדות דיור לאומיות – נועד באופן עקרוני לייעל תהליכים של אישור רכישת קרקעות ובנייה של פרויקטים למגורים עליהן, הנושא אמור להיות יעיל ומהיר הרבה יותר מהמצב היום בזכות הקמתן של ועדות דיור לאומיות מיוחדות שידונו ויאשרו פרויקטים אלו בצורה שונה מהותית מהבירוקרטיה והתהליכים הארוכים שיש לעבור כיום על מנת לבנות דירות או כל דבר אחר בישראל.

החוק הוא ממש בבת עינו של רה"מ נתניהו והוא אמור להביא לכך שכ-50,000 יחידות דיור יתחילו להיבנות בישראל בטווח זמן של שנה וחצי – בעיקר דירות שאישורן תקוע בוועדות התכנון השונות.

החוק קובע כי יוקמו 6 ועדות תכנון מיוחדות בפריסה ארצית, אלו יעבדו לצד הועדות המחוזיות שקיימות כיום אלא שהן ידונו רק בתכניות של דירות למגורים על קרקעות ציבוריות. חוק הוד"לים  קובע כי ועדות הדיור הלאומיות יפעלו למשל 18 חודשים ואז תיבחן המשך דרכן. זירוז תהליכי הבנייה של יחידות הדיור הרבות הללו נועד להורדת מחירי הדירות ולפתירת משבר הדיור שגורם לכך שמשפחות רבות פשוט לא מסוגלות לרכוש דירה – גם כי יקר וגם כי אין היצע.

חששות כבדים מפגיעה בסביבה ובציבור

לצד קידום משמעותי של חוק הוד"לים על ידי גורמים שונים בממשלה ותמיכה מקרב גורמים שונים בתחום הנדל"ן, ישנם קולות רבים מאוד שזועקים נגד החוק וטוענים כי כל מהותו היא להעשיר את חברת הנדל"ן ולהפריט עוד יותר את קרקעות המדינה, הועלו חששות כבדים בנושא של חוק הודל"ים והסביבה ופגיעה מהותית באתרי טבע רבים. יש גורמים פוליטיים, תקשורתיים ואזרחיים הטוענים כי החוק החדש היה בכייה לדורות וכי עם ההשפעות ההרסניות שלו עוד נתמודד שנים רבות, כמו כן נטען כי מדובר על עושק של הציבור, על הולכת שולל בנוגע לפיתרון מצוקת הדיור ועל קשרים בעיתיים של הון ושלטון.

המתנגדים לחוק ואלו שחוששים מפני ניגוד עניינים מבחינת חוק הוד"לים והסביבה טוענים בעיקר כי החוק יאפשר מכירת קרקעות רבות לבעלי הון, לגורמים זרים ושאר יזמים עסקיים במהירות ובהיקפים גדולים וכי האישרו המהיר של התכניות יגרום לכך שגורמים שונים ישתלטו על קרקעות המדינה – כולל על אזורים שיש בעיתיות מהותית בבנייה בהם.

חוק הוד"לים מהווה עבור רבים נקודת שבר אדירה בישראל, גורמים שונים טוענים כי במסגרת גל המחאה החברתית והכלכלית בישראל דווקא החוק הזה, שלמרות ההתנגדויות הרבות נדחק מעט לשוליים בגלל מחאות אחרות, הוא משמעותי מאוד ובעל השפעות  שליליות מאוד על הציבור ועל הסביבה בישראל.

תסבוכת הליכי התכנון בישראל

תהליכי התכנון בישראל הם סבוכים, מורכבים וארוכים בצורה כמעט בלתי אפשרית, חוק הוד"לים אמור לשנות תופעות אלו ולקדם במהירות את הקמתם של פרויקטים למגורים בכל רחבי הארץ. אין ספק כי הליכי התכנון צריכים רפורמה מקיפה והכנסת שינויים שיאפשרו התנהלות נכונה של יזמים, של הציבור ושל שמירה על האינטרסים של הסביבה ושל הציבור עצמו.

מבחינת חוק הוד"לים והסביבה בהחלט נראה שיש מקום לחשש וכי החוק עשוי לגרום לכך שבמקום מאבקים בודדים נגד בנייה בחופים כגון בצת ונחשולים או הקמת פרויקטים בעייתיים אחרים הציבור בישראל יעמוד בפני גל אדיר של מיזמי בנייה פוגעניים, בנוסף יש סבירות מהותית כי החוק יפעל רק לטובת היזמים ולא הציבור.

למידע נוסף: בנייה ירוקה