אמצעי תחבורה ידידותיים לסביבה

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


בעבר, כשהיינו מדמיינים את העתיד היינו חושבים על מסעות לחלל, על תוחלת חיים של מאות שנים, רובוטים שישרתו אותנו ומכוניות מעופפות. העתיד הגיע. חלק מהנבואות התגשמו, חלקן בדרך וחלקן כבר לא רלוונטיות. עם זאת נוספו אליו גורמים שלא יכולנו לחזות בזמנו.

בשנים האחרונות התגלו וממשיכים להתגלות נזקי זיהום אוויר וסביבה. אלו נוצרו וממשיכים להיווצר בין אם כתוצאה משימוש מאסיבי בחומרים מזהמים ובין אם כתוצאה מריבוי האוכלוסין המהיר בעשרות השנים האחרונות וצמצום שטחים ירוקים. בין ההשפעות השליליות של כלי רכב רגילים קיימים שינויי מזג אוויר, ערפיח וירידה באיכות החיים.

נזקים אלו מעלים צורך ביצירת פתרונות חדשים, על מנת לצמצם את הנזק ואם אפשר אף לתקן אותו בהדרגה, כיוון שקיימים מחקרים הגורסים כי הנזק הוא בר תיקון כל עוד שינוי משמעותי יתחולל בעולמנו.
מסיבה זו במקומות רבים שוקדים היום על מציאת פתרונות ירוקים לאנרגיה שיחליפו את אלו בהם אנו משתמשים היום.

כלי רכב שאינם מזהמים

המצאה אחת משמעותית ומרכזית בחיינו שנמצאת בצומת דרכים בין הישן והמזהם לחדש והירוק היא המכונית. המכונית, ושאר אמצעי תחבורה עוברים בימינו שינויים במטרה להתאים את עצמם להלך הרוח החדש, הירוק והידידותי לסביבה.

אמצעי תחבורה ידידותיים לסביבה כוללים בשלבים אלו בעיקר מכוניות שפועלות על אנרגיות חלופיות. כיוון שמכוניות צורכות כעשרים עד עשרים וחמישה אחוזים מצריכת האנרגיה העולמית התקווה היא שבעתיד הן וכל כלי תחבורה אחר יפעלו על אנרגיה ירוקה הפולטת פחות פחמן דו חמצני וחומרים מזהמים לאוויר. כיום סוגי רכבים חלופיים לאלו המוכרים לנו, הפועלים על בנזין או דיזל, כוללים רכבים הפועלים על אנרגיה חשמלית, על אנרגיה משולבת ועל גז טבעי.

חשמל וגז

לרכבים הפועלים על אנרגיה חשמלית קיים פוטנציאל להפחית את כמות הפחמן הדו חמצני המשתחררת לאוויר באופן משמעותי העומד כיום על עשרות אחוזים עד כמעט וכלל לא. לרכב ההיברידי מנוע בעירה רגיל משולב עם מנוע חשמלי והפעולה המשולבת של שניהם מסייעת לצמצום השימוש בדלק. לאורך זמן קניית המכונית, היקרה יחסית, מתקזזת עם החיסכון בעלויות הדלק הנצרך. גז טבעי גם הוא, כאמור, נחשב תחליף ירוק וזמין לדלק וכיום הוא משמש תחליף נפוץ בעיקר במדינות כמו ארגנטינה, ברזיל, איטליה וסין.

ביו-דיזל

בעבר ניסו לשלב שאר טכנולוגיות ירוקות כמו ביו-דיזל או ביו-אתנול כתחליף דלק שישתלב בשוק. עם זאת ההערכה לאחר זמן מה של התנסות היתה שתחליף זה לא מוצלח דיו ולכן שלושת הסוגים שפורטו למעלה היו ונשארו החלופות המרכזיות. חלופות נוספות לאנרגיה בכלי רכב כוללות מימן, אנרגיה סולרית, אוויר דחוס ועוד. עם זאת גם חלופות אלו קיימות אמנם, אך אינן נחשבות מוצלחת כמו שלוש המרכזיות. יש הטוענים שגם כלי רכב חסכוניים בדלק או שימוש בדלקים מזהמים פחות (כמו דיזל נקי או דלק משולב עם אתנול) הם שני פרמטרים הנכנסים לקטגוריה של אמצעי תחבורה ידידותיים לסביבה.

כיום נהוג להניח שהזיהום הנוצר מכלי רכב הוא בין הגורמים המובילים ביצירת אפקט החממה. הוא משפיע על הבריאות האנושית, לרבות על מחלות בדרכי הנשימה וסוגי סרטן שונים. ולא זו בלבד- אפילו מבחינה כלכלית השימוש בדלק רגיל עולה לנהג הרבה יותר לטווח ארוך. אם תוסיפו למשוואה את הקידום הנרחב שעושות ממשלות מסוימות על מנת להרחיב את השימוש באמצעי תחבורה ידידותיים לסביבה על חשבון אלו הרגילים תקבלו מצע להתפתחות סביבתית וחברתית חשובה מאין כמוה, שעשויה לשפר משמעותית את איכות חיינו, בריאותינו, וגם את הכלכלה של כולנו.