מיחזור, אנרגיה ירוקה, איכות הסביבה, חקיקה

מיסוי על ביו דיזל – האוצר מעלה את המחיר

Posted at אוגוסט 2, 2010 » By : » Categories : מיחזור,אנרגיה ירוקה,איכות הסביבה,חקיקה » 1 Comment

לאחר שנים בהן שוק הביו דיזל בישראל היה פרוץ מבחינת מיסוי ופיקוח על הייצור משרד האוצר מטיל מס חדש על כל ליטר ביו דיזל, מהלך שצפוי להכניס לקופת המדינה כ-400 מיליון ש"ח בשנתיים. הנושא מעלה התנגדויות רבות מבחינת ההיבטים האקולוגיים של המהלך שיכול לפגוע בייצור ובצריכה של מקור דלק חלופי שמזהם פחות מאשר סולר רגיל.

מהות המס החדש על ביו דיזל

המס החדש נכנס כבר לתוקף והוא פעיל החל מהראשון לאוגוסט 2010, המס שנקבע הוא בגובה של כ-2.5 שקלים לכל ליטר ביו דיזל – דומה מאוד בהיקפו למס שמוטל כעת על ליטר סולר רגיל.

רשות המיסים, שהיא חלק ממשרד האוצר, והעומד בראשה, יהודה נסרדישי פרסמה את המס החדש והסבירה כי ציבור גדול יחסית משתמש בביו דיזל ברכבים כתחליף חלקי לסולר רגיל בגלל חוסר המיסוי שהיה נהוג עד היום ושהאכיפה קשה כי לרוב הערבוב בין הסולר הרגיל לדלק ביו דיזל נעשית על ידי המשתמש הסופי, הטענה היא כי המדינה מפסידה סכומי כסף גדולים בגלל תופעה זו והיעדר המס על ביו דיזל.

מה זה בכלל ביו דיזל

דלק שנקרא ביו דיזל הוא דלק שאינו מיוצר מנפט אלא ממקור ביולוגי, בעיקר שמן צמחי, שומן בעלי חיים או ממיחזור לדלק משמן טיגון או בישול משומש. בביו דיזל אמיתי אין רכיבי נפט כלל אך הוא יכול להוות תחליף חלקי למנועי דיזל לצד דלק סולר רגיל.

רוב הרכבים פועלים בשילוב של שני סוגי הדלקים ולא בלעדית על ביו דיזל, על מנת למלא את מיכל הדלק בדלק ביולוגי שכזה בלבד ולנסוע רק בעזרתו יש צורך בהתאמה של הרכב והמנוע לצורך העניין. עד כניסת המס החדש לתוקף, ביו דיזל נקי שנמכר בצורתו הזו היה פטור ממס, אך תערובות דלק מוכנה שמכילה גם ביו דיזל ונמכרת לצרכן כבר כן הייתה חייבת במס ה"בלו" שחל על כל ליטר בנזין בישראל.

המדינה אומרת לא לתמריצים על ביו דיזל

המדינה טוענת כי בבחינה מלאה של הדברים ותוך הכנסת שיקולי עלות תועלת להכנסות המדינה של תחום הדלקים הביולוגיים והביו דיזל בפרט אין היא מעוניינת לקדם תמריצי מיסוי ירוק או תמריצים אחרים לייצור וצריכת תחליפי דלקים כמו ביו דיזל.

המדינה טוענת שבחינת הנושא כללה גם את נושא הפחתת כמות זיהום האוויר כתוצאה ממעבר מסוים לשימוש בדלקים ביולוגיים פחות מזהמים וגם שנערכה השוואה למקובל במדינות המערב. הטענה היא שצריכה של תערובות סולר רגיל עם ביו דיזל לא תוריד את רמות זיהום האוויר ברמה לאומית ומשקית ולכן אין מקום לתמריצי מס ולפטור שהיה קיים עד הנהגת המס החדש.

התנגדויות הירוקים וקשיי אכיפה

ארגונים ירוקים, יצרני דלק ואנשים פרטיים העלו קריאות התנגדות לגזירת המס החדש על ביו דיזל, הטענות העיקריות הן שהמדינה פוגעת בפיתרון סביבתי יותר לצורך רווחים ובצע כסף בלבד ושישראל נוקטת עמדה שמנוגדת לכל הנעשה במדינות המפותחות שמנסות לקדם שימוש במקורות אנרגיה חלופית.

הקושי העיקרי באכיפת המס החדש הוא כי קיימים המון יצרנים פרטיים שמייצרים ביו דיזל בביתם או יצרנים "פיראטיים" שלא ניתן לאתר או לגבות מהם את המס. דווקא במובן מיסוי על ביו דיזל יכול לתרום לפיקוח על היבט הייצור של הדלק.

מה צריך לעשות

כל יצרן של ביו דיזל צריך להירשם במנהל הדלק על מנת לקבל רישיון ייצור ולהתכונן כראוי לתשלום המס ודיווח נאות על היקפי הייצור של ביו דיזל.

תגובות למאמר:

Leave a Comment

עוד בנושא מיחזור, אנרגיה ירוקה, איכות הסביבה, חקיקה
ביודיזל – הדלק הירוק של העתיד?

ביודיזל הינו כינוי לדלקים ביולוגיים ממקורות מתחדשים, בהם נעשה שימוש במנועי דיזל בתור חומר דלק טהור או כערבוב עם סולר...

סגור