תקנות העישון החדשות

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


מזמן כבר ידוע כי העישון מזיק לבריאות וציבור המעשנים ספג גזירות רבות בשנים האחרונות, ואכן כמות המעשנים ירדה עם הזמן והתופעה נחשבת פחות מקובלת בציבור, למרות שכמות המעשנים יציבה בתקופה האחרונה.

המדינה מיישמת החלטות ותקנות חדשות על ציבור המעשנים מכמה סיבות, ראשית בגלל שמדובר על הרגל לא בריא שעולה בהוצאות רבות למדינה ולקופות החולים הרצון הבסיסי הוא למגר אותו וגם בגלל שמדובר על ציבור שקל להשיט עליו תקנות מחמירות ולעיתים יקרות כי הוא שבוי בהרגל שלו ואינו בעל תפיסה חיובית למדי במילא בציבור.

אם לאורך השנים מחירי הסיגריות הלכו והתייקרו עם העלאות מיסים גבוהות מאוד על השוק וציבור המעשנים נדחק אל מחוץ למקומות הבילוי אם החלת איסורי עישון במסעדות ומקומות בילוי אחרים, במאי 2011 פורסמו תקנות העישון החדשות שהופכות את חייהם של המעשנים לפחות נוחים ומיועדות באופן מוצהר את איכות החיים של ציבור הלא מעשנים וכמובן להפחית את כמות המעשנים.

תקנות העישון החדשות אושרו על ידי הממשלה במסגרת תכנית לאומית שמיועדת לצמצם את כמות המעשנים במדינה. ההמלצות והתקנות החדשות בעקבותיהן באו לאחר עבודה של וועדה שמינה סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (השר בפועל).

יש לציין כי לאחר אישור הממשלה, תקנות העישון החדשות צריכות לעבור אישור סופי של וועדת השרים לענייני חקיקה ותוך חצי שנה מפרסומן הצפי הוא שניתן יהיה ליישמן בשטח וציבור המעשנים ירגיש בהן בכיס ובעת חיפוש מקום לעשן.

מרכיבים של תקנות העישון החדשות

  • איסור למכור מוצרי טבק למיניהם באמצעות מכונות אוטומטיות – המשמעות בפועל היא היעלמותן של מכונות הסיגריות מהנוף המסחרי בישראל.
  • סימון של סיגריות ומוצרי טבק אחרים באמצעי אזהרה גרפיים לצד האזהרות הכתובות המוכרות שגם הן הודגשו והובלטו בשנים האחרונות – אזהרות גרפיות ממדינות אחרות כוללות איברים פנימיים חולים לאחר שנים של עישון ושאר תמונות המראות את ההשפעות הבריאותיות של העישון.
  • הגבלת אפשרויות הפרסום של סיגריות במדיה השונה – למשל הגבלת שעות בהן מותר לפרסם, מדיה מודפסת בה מותר לפרסם סיגריות וכדומה.

המלצה נוספת שעדיין אינה חלק רשמי במסגרת תקנות העישון החדשות ושאותה בוחן משרד האוצר היא העלאת מס נוספת על מחירי הסיגריות והעלאה כללית של מחירן – כבר כיום מדובר על מחיר משמעותי מאוד לכל חפיסה ועל הרגל שפוגע קשות בבריאות אך גם בכיס. במשרד הבריאות אמרו כי באמצעות העלאות המחירים על סיגריות במסגרת תקנות העישון החדשות ניתן יהיה להוריד את המיסים על הדלק והמים.

צמצום מקומות העישון למינימום

היבט נוסף של תקנות העישון החדשות שעדיין נמצא בבחינה לקראת הגשת המלצות והחלטות סופיות הוא צמצום השטחים המותרים לעישון במרחב הציבורי. חברי הממשלה הביעו תמיכה נחרצת בקידום תיקון לחוק הקיים לגבי נושא זה שיאסור על מעשנים להדליק סיגריה ולעשנה ברציפי רכבת, תחנות אוטובוס מקורות ועוד מקומות תחבורה ציבורית – זאת בעקבות תלונות רבות ומצב קשה של עישון במקומות אלו למרות איסורים ספציפיים בשטחי התחנות.

תקנות העישון החדשות המוצעות שהוסכם עליהן בידי חברי הממשלה כוללות גם תקנה כי במסעדות ואולמות אירועים אזורי העישון החיצוניים יצומצמו למקסימום 25% מהשטח החיצוני כולו במתחם. כמו כן, המשרד להגנת הסביבה והשר העומד בראשו (גלעד ארדן) יפעלו לגיבוש תכנית שמטרתה הפחתת הנזקים השונים לסביבה מבדלי הסיגריות שציבור המעשנים משליך כלאחר יד בכל מקום.

תקנות העישון החדשות קובעות גם כי יחל תהליך של הפיכת בתי הספר ומוסדות החינוך לנקיים מעישון, באמצעות החלת איסור עישון גורף על כל העובדים במקום, כולל בחדרי מורים ופינות עישון.