מחזור מצברים – חושבים ירוק נוסעים רחוק

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר

מיחזור מצברבין אם מדובר ברכב חשמלי, היברידי, גיר או אוטומט, על מנת להניע לפעולה יש צורך במצבר. מצבר זה מכיל חומרים וכימיקלים רעילים שונים כגון חומצה ועופרת, חומרים אשר עשויים לפגוע באיכות הסביבה במידה ואין מטפלים בהם כראוי.

על מנת לצמצם פגיעה בכדור הארץ ולמנוע זיהום של קרקע ומים, ראוי למחזר מצברים ישנים אשר אינם תקינים או שאינם ראויים לשימוש.

בכדי ליישר קו בכל הנוגע לביצוע המעשה הנכון במקרה של מצברים ישנים, בשנת 2012 התקבל חוק חדש בכנסת שנקרא: "חוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות".

מה בין סוללות למצברים?

הן סוללות והן מצברים מכילים כמויות נכבדות של כימיקלים רעילים הפוגעים באיכות הסביבה, אך, בעוד כיום סוללות רגילות מכילות פחות כספית מאשר בעבר וניתן להשליכם, באופן עקרוני, לפח, הרי שבדומה למצברים, סוללות נטענות מכילות כמות גבוהה של רעלים ויש למחזר אותם על מנת לצמצם פגיעה בכדור הארץ.

יחד עם זאת, נהוג למחזר הן סוללות רגילות והן סוללות נטענות על מנת למנוע אפילו חדירה זעירה של כספית מיותרת לחלל האוויר, ועל כן ישנם מתקנים מיוחדים למחזור סוללות. מתקנים אלו אינם נותנים פתרון למצברים שאינם בשימוש, ועל כן יש להכיר את הפתרונות האחרים הקיימים כיום.

מדוע למחזר מצברים?

לכאורה, נשמע "כאב ראש", למה לא לזרוק את המצברים לפח, בדומה להשלכת מוצרי חשמל אחרים שאינם תקינים?

התשובה לכך היא פשוטה: מצברים מכילים חומרים המסוכנים לסביבה. פגיעה בסביבה מהווה סכנה עתידית גם להמשך הקיום שלנו בעולם שכן ללא מים נקיים, ללא אוויר צלול, ללא שכבת אוזון וללא צמיחה טרייה, המשך החיים שלנו בכדור הארץ מוטל בספק.

אם כן, למחזור מצברים מספר יתרונות עיקריים:

1.      מיחזור מצברים מונע זליגה של חומרים רעילים לאוויר, למים ולקרקע, וכך מצמצם פגיעה באיכות הסביבה ובריאות האדם והחי

2.      שימוש במצבר ממוחזר עשוי לחסוך כסף לבעליו, הן כאשר הוא מחזיר אותו למוסך והן כאשר הוא קונה אותו במחיר נמוך משמעותית ממצבר חדש

3.      מחזור מצברים מאפשר חסכון באנרגיה על ידי שימוש חוזר במצבר תוך צמצום תהליכי עבודה המתבצעים בדרך כלל בתהליך ייצור מצברים

המחזור בחו"ל ובארץ

בארה"ב, המונח "מחזור מצברים" שגור בפי כל אחד מבעלי הרכבים עד כדי כך ששיעור מחזור המצברים מגיע כמעט ל-98%.

מחזור המצברים הפך פשוט ושגרתי כל כך עבורם, כיוון והם מחזירים את המצבר למוסך ממנו רכשו את כלי הרכב ומקבלים עליו תשלום של מספר דולרים או מיחזור סוללה חינם כאשר רוכשים רכב חדש. בעלי המוסכים יוצרים קשר עם חנויות שהוסמכו לכך, והם מבצעים מולן את פעולת המחזור.

בארץ, המצב פחות נוח, כיוון ולא כל בעל מוסך מוכן לשלם על מצבר שהוחזר לו, והמודעות לפעולת מיחזור המצברים עדיין נמוכה יחסית.

מיחזור מצברים על פי חוק

על פי "חוק טיפול סביבתי בציוד חשמלי התשע"ב", יש צורך בקביעת כללים המסדירים את הדרך בה יש לפעול בכדי למחזר מצברים ובכדי לעודד שימוש חוזר בציוד חשמלי בכדי לצמצם פגיעה באיכות הסביבה.

בחוק זה הוגדרו מספר הוראות וכללים, כגון:

  • יצרנים ויבואנים של ציוד חשמלי חייבים לבצע מיחזור של פסולת ציוד חשמלי ומצברים עד לאחוז מסוים מזה שמכר
  • קיימת חובה דיווח למנהל, המחייבת יצרנים ויבואנים לרשום, למלא דו"חות ולדווח על פריטי הציוד החשמלי
  • יש לנהל רישום מלא ומפורט של הציוד ואופן הטיפול בו
  • על היצרנים והיבואנים להכין תוכנית מפורטת לטיפול סביבתי וכן לפרסם את ההוראות בקרב הלקוחות
  • ימונה אחראי פסולת אשר ידאג להקמה של מוקדי איסוף ומחזור וכן להפעלתם

כמו כן, נקבעו כללים על אופן אחסון נכון של מכשירים חשמליים, סוללות ומצברים, וכן לגבי אופן הטיפול במצברים ישנים כולל פינויים ומחזורם. יצרן, יבואן, משווק, חברה או תאגיד אשר לא עומדים בהוראות שנקבעו, עשוי להתחייב בקנס כספי או חצי שנת מאסר בפועל.

אין הדבר כך במקרה של אדם פרטי. בכדי לסייע למאמץ הסביבתי ולמחזר מצברים, על כל אדם שבידו מצבר ישן, שאינו תקין או שאינו בשימוש, לפנות למוסך הסמוך למקום מגוריו או לחשמלאי מוכר ולבדוק מולו את נוהל החזרת המצברים.

לעיתים, הפעולה תיעשה מול תמורה כספית קטנה, ולעיתים, התמורה תהיה מסוג אחר לגמרי: סיפוק.