הרחקת יונים ידידותית לסביבה

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


יונים מהוות בתרבות הישראלית סמל לשלום. אך מעבר לסמליות יפה זו, מדובר בחיה עקשנית, רעשנית ובעלת כושר הישרדות גבוה במיוחד. לכן, אלו הזוכים לביקור של יונה על אדן חלונם לא יוכלו להימנע מלצפות בה חוזרת לבקרם שוב ושוב, ובפיה זרדים להכנת קן לגוזליה.

הכל טוב ויפה, אבל מעבר לרעש וללכלוך שעושה היונה הממוצעת, הרי שהיא מהווה מפגע בריאותי, ובהחלט לא מומלץ לאפשר לה להקים את משפחתה בקרבתכם או בקרבת ילדיכם.

היונה והבית

בישראל נפוצות יונים מזן יונת סלעים ויונת בית. הן מסוגלות לעוף למרחק רב ולשרוד גם בתנאי מחייה קשים. היונים נוטות לקנן על מרפסות וגגות רעפים, אדני חלונות, חבלי כביסה ומרזבים. הן ידועות ביכולתן לזכור את הדרך המדוייקת חזרה לשובך, וזו גם הסיבה לתפקודן המוצלח כשליחות דואר. משום כך, קשה עד בלתי אפשרי למנוע מיונה לחזור למקום הנחשב מבחינתה לבית, גם כשמדובר בקן שבנתה על אדן חלונכם או על רעפי הגג שלכם.

למה להרחיק יונים?

על גוף היונה חיים טפילים רבים המסוכנים לבני אדם, שכן הם עשויים לגרום לאלרגיות קשות, גירויים ובעיות עור ואף למחלות זיהומיות שונות. בנוסף, צואת היונה עמוסה חיידקים, וכשהיא מתייבשת ומתפוררת לאבק, אותו אנו נושמים, עלול הדבר לגרום נזק לריאות ולבעיות בדרכי הנשימה. גם לחיות הבית, כמו חתולים וכלבים, מהוות היונים סכנה בריאותית, העלולה להיגרם מאכילת פגרי יונים חולות.

מסיבות אלה, במקרים של קינון יונים באזורי מגורים נדרשת הרחקה מיידית של המפגע. בעבר היו נפוצים אמצעי הדברה להמתת יונים, תוך שימוש ברעלים קשים הגורמים לזיהום סביבתי רב, או בשיטות אלימות כמו לכידה או ירי. שיטות אכזריות אלו אינן נחוצות כיום, עם התפתחותם של אמצעים ידידותיים לסביבה וליונים עצמן, המשמשים להרחקתן.

סילוק ידידותי

אחד האמצעים הפשוטים המונע מיונים לקנן על הגג או בחלון הוא הנחת דוקרנים. אמצעי זה אינו כה אכזרי כפי שהוא נשמע – היונים אינם נפגעות מן הדוקרנים אלא רק נרתעות כאשר הן נוגעות בהם. חלק מן הדוקרנים עשויים מחומרים אלסטיים, המשפרים את יעילותם. רצוי לוודא שהדוקרנים אינם עשויים מחומרים שיינזקו בתנאי מזג אוויר קיצוניים כגון שמש וגשם.

בנוסף לדוקרנים ניתן להשתמש גם ברשתות מיוחדות, המונעות מן היונים גישה למקומות הקינון. חסרונה של שיטה זו הוא כמובן בצורך לרשת את כל דרכי הכניסה האפשריות, כיוון שהיונים הן עקשניות. במקומות מסויימים חשוב להשתמש ברשתות עמידות, כך שלא יקרעו על ידי חיות אחרות כגון חתולים. שדרוג של שיטת הרשתות מהווה הרשת החשמלית. ברשת זו זורם כל העת חשמל בזרם נמוך, אשר אינו מסוכן ליונה (או לבני אדם) אך יוצר אצלה תחושה לא נעימה כאשר היא נוגעת ברשת.

שיטות חדשות – וישנות

אחת השיטות החדישות להרחקת יונים מבוססת על מחקרים שעסקו בתדרים ובצלילים אותן מסוגלת היונה לשמוע. בעקבות המחקרים פותחו מכשירים המפיקים צלילים בלתי נעימים, המרחיקים את היונה. בשל העובדה שצלילים אלו מושמעים בתדרים גבוהים מאוד, הם אינם נשמעים כלל על ידי בני אדם ולכן מהווים אמצעי בלתי מורגש לחלוטין.

ולסיום – תמיד ניתן להשתמש בשיטה הוותיקה של הדחליל. עד כמה שהדבר יישמע משעשע, הרי שהצבתה של בובה בדמות אדם היא עדיין אמצעי יעיל להרחקת יונים. חשוב לציין, עם זאת, ששיטה זו יעילה יותר בשמירה על ערוגות הגינה והשדה, ופחות רלוונטית לחלון הבית. בנוסף לדחלילי אדם, ניתן להשתמש גם ב"דחלילים" בדמות יונים מגזע יריב כדי להרתיע את היונה מלקנן.