כיצד גידול האוכלוסין משפיע על איכות הסביבה והמחזור?

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר

גידול אוכלוסין ואיכות הסביבה"תתארו לכם עולם יפה, פחות עצוב ממה שהוא ככה, ואנחנו שם הולכים, עם שמש בכיסים" – שלמה ארצי.

השיעור העולמי של גידול האוכלוסין הגיע לשיאו סביב שנת 1963, אך מספר האנשים החיים על פני כדור הארץ, לצד שיתוף משאבים מוגבלים דוגמת מים ומזון גדל בשני שלישים מאז, והוא עומד היום על למעלה משש מיליארד.

עד שנת 2050 צפוי גידול האוכלוסין להגיע למעל תשע מיליארד איש. ללא שמירה נאותה על איכות הסביבה, לא יוכל כדור הארץ לשרוד.

הקשר בין גידול האוכלוסין וההשפעה הסביבתית נראה מובן מאליו במבט ראשון: יותר אנשים צורכים יותר משאבים, ובכך נגרם יותר נזק לכדור הארץ באמצעות ייצור יותר פסולת. בני אדם הם כוחות טבע. כמדינות מתפתחות, הם מגדילים את הצריכה. אך התמונה הגדולה מורכבת יותר.

הצורך הנדרש הוא איזון דרישות האוכלוסייה ההולכת וגדלה עם הצורך של שימור הנכסים הטבעיים של כדור הארץ באמצעות הקפדה על הרגלי מחזור נאותים.

מדוע צריך למחזר?

הסיבה העיקרית היא דאגה לסביבה. יחד עם זאת, קיימות מספר סיבות אחרות. יש אנשים אשר ממחזרים כי הם מאמינים בתרומתם האישית לסביבה.

מחזור הוא צעד חיובי המתבטא בהפחתת שימוש במוצרים חדשים מצד אחד, ושימוש חוזר במוצרים מצד שני.

אנשים אשר מקפידים על מחזור, בדרך כלל נוקטים בגישת שימור של רוב הדברים בחייהם, באמצעות מיון אשפה במקום שליחה אוטומטית שלה אל המזבלה המקומית. בנוסף, מחזור הוא גם דרך יעילה לחסוך כסף.

נפח הפסולת וגידול האוכלוסין

אחד הנושאים הגדולים ביותר בתחום ניהול פסולת הוא גידול האוכלוסין. אדם ממוצע מייצר מידי יום קילוגרמים רבים של פסולת, הכוללת נייר, אריזות, שאריות מזון ואפילו מוצרי אלקטרוניקה.

החדשות הטובות הן שהמודעות לנושא המחזור גדלה משמעותית בשנים האחרונות.

יש להביא בחשבון כי נתוני ייצור הפסולת אינם כוללים את הפסולת התעשייתית או פסולת הבניין, ובעיקר את מה שנחשב לפסולת מסוכנת.

קרוב ל-45% מהפסולת המיוצרת מידי יום היא אשפה מסחרית אשר נוצרת על ידי עסקים, תעשיות, בתי ספר, בתי חולים ומוסדות שונים.

בעוד שמאמצי המחזור מרשימים, עדיין, מבחינה סטטיסטית, המצב רחוק מלהיות אופטימאלי. 65% הפסולת הנותרת עדיין נשלחת אל המזבלות.

יתרונות המחזור

הקפדה בפועל על מחזור יכולה להוזיל את העלות הכוללת של מוצרים. עלות ייצור מוצרים קשורה לעיבוד חומר גלם. כלומר, מחזור גורם להפחתה בהוצאות תהליך הייצור.

לדוגמה, בקבוקי זכוכית ומוצרים ממוחזרים אחרים משמשים לייצור מוצרי זכוכית נוספים. משטחי זכוכית ממוחזרים אינם תורמים לסביבה מצפונית בלבד אלא משפרים את איכות הסביבה בפועל ובאופן משמעותי.

אין זה משנה באיזה זמן האדם חי, תמיד יהיו יתרונות סביבתיים רבים למחזור. במיוחד בעולם של היום, בו משאבים טבעיים דוגמת דלקים, מתכות, עצים ואנרגיה נמצאים בשימוש בקצב מדאיג.

הגידול בכריתת היערות מחסל את יערות כדור הארץ וכן הכמויות המאסיביות של הפסולת אשר מיוצרת מידי יום, מגבירות ומדגישות את חשיבות המחזור.

שימור משאבים באמצעות מחזור

יתרונות חשובים נוספים של מחזור מתבטאים בנושא שימור המשאבים. דלקים, מתכות ואבנים אינם יכולים להתחדש על ידי הטבע. ככל שתגבר המודעות לשימורם, כך תישמר הסביבה הטבעית לדורות הבאים.

באמצעות מחזור, קיים פחות צורך בחומרי גלם ובמשאבים אותם יש לשתול, לגדל, לקטוף או להרוס.

על ידי שימוש חוזר במוצרים, באמצעות מחזור, יהיה פחות צורך בכריתת יערות וכריית סלעים, והפגיעה בסביבה תפחת. חומרי הגלם כבר זמינים. כל שצריך לעשות הוא לפרק את מרכיביהם הבסיסים על מנת לייצרם מחדש.

עם יתרונות כאלה של מחזור, אנשים באמת צריכים להתחיל למחזר עכשיו!