מיחזור ציוד רפואי – איך עושים את זה?

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר

מיחזור ציוד רפואיחשיבות המיחזור החלה לחדור לאחרונה גם אל תוך כותלי בתי החולים, קופות החולים ומוסדות אחרים המתמחים ברפואת הציבור.

דבר זה ניכר ברחבי העולם כולו, אך גם במדינת ישראל, בה תחומי המיחזור השונים התעצמו באופן משמעותי ובפרט, מיחזור ציוד רפואי.

עד כה, ציוד רפואי אמנם סייע רבות להצלת חיים, אולם בדרך כלל הזדהם רבות תוך כדי הפרוצדורה. בשל כך, מרבית בתי החולים העדיפו לזרוק ציוד זה לאחר שימוש אחד בלבד.

עם זאת, בשל תודעת המיחזור המתעצמת, ובזכות הפיתוחים הטכנולוגיים המתקדמים, ניתן למחזר ציוד זה באופן סטרילי ומבוקר, ולהיעזר בו בשנית.

היתרונות של מיחזור ציוד רפואי

כמו מיחזור חומרים אחרים, גם מיחזור ציוד רפואי מציע מספר יתרונות עיקריים.

ראשית, מיחזור ציוד רפואי הנו מהותי מבחינה אקולוגית ומסייע לשמור על הסביבה לאורך זמן. כמות הפסולת שעד כה נזרקה והצטברה, שחלקה הגדול כלל ציוד רפואי כזה או אחר, הצטמצמה באופן ניכר בזכות מיחזור ציוד רפואי.

במקביל, מאחר ואין צורך לייצר ציוד חדש, האנרגיה והמשאבים הטבעיים הנדרשים לכך נחסכים אף הם.

שנית, מיחזור ציוד רפואי מסייע לחסוך בכסף ובזמן יקרי ערך. מוסדות הרפואה השונים יכולים להשקיע את אחוזי התקציב שעד כה הוקדשו לרכישת ציוד חדש, באפיקים אחרים, כגון מחקר ופיתוח.

גם הזמן שהוקדש לזריקת והטמנת מיני הפסולת הרפואית יכול להיות מתועל לכדי מטרות אחרות, חשובות לא פחות.

יתרון משמעותי נוסף המוצע על ידי מיחזור ציוד רפואי הוא החיסכון במקום. חלקים ניכרים ממוסדות הרפואה השונים מוקדשים לאחסון, ייצור ומיון. באמצעות שימוש חוזר בציוד, אין צורך להקדיש שטחים חשובים למטרות אלו, אלא להשתמש בהם ללינת חולים ולצרכים רפואיים אחרים.

ציוד רפואי שניתן למחזר

באופן עקרוני, חלק הארי מן הציוד הרפואי אפשר למחזר ולהשתמש בו בשנית ואף בשלישית. לרוב, הציוד הרפואי נחלק לשני תחומים.

הראשון הנו מכשור ואביזרים רפואיים, הכולל בין היתר מכשירים גדולים וקטנים המיועדים לבדיקות השונות, ציוד אלקטרוני וטקסטיל.

התחום השני הנו הציוד הרפואי שנחשב עד כה לחד פעמי, מאחר והזדהם במהלך הפרוצדורות הרפואיות השונות.

ציוד זה כולל אזמלים, מסיכות, כיסויי ראש ואי- אילו חלקים קטנים אחרים, המסייעים באופן משמעותי במהלך הניתוח והטיפול.

אופני מיחזור ציוד רפואי

כמו כל תחום אחר, גם בתחום הרפואה, הציוד השונה ממוחזר בהתאם לסוג החומר ממנו הוא עשוי. ציוד רפואי עשוי ממגוון רחב של חומרים ניתנים למיחזור ביניהם טקסטיל, זכוכית ופלסטיק למיניו.

מכשירים אלקטרונים שאינם ברי שימוש, לדוגמא, ניתן לפרק ולהיעזר בחלקים השונים לכדי יצירת מוצרים חדשים. כך, גם לגבי מוצרי הטקסטיל והביגוד.

עם זאת, המצב נעשה מורכב מעט יותר בכל הנוגע לציוד החד פעמי. בעת מיחזור ציוד רפואי המסייע לפרוצדרות השונות, יש לנקות אותו באופן מוחלט ולהעביר אותו תהליך של סטריליזציה על פי התקנים המחמירים ביותר. לכל מדינה יש את תו התקן שלה, על פיה מיחזור ציוד רפואי נעשה.

מיחזור ציוד רפואי בישראל

כמו בכל רחבי העולם, גם ישראל החלה לפתח את הנושא של מיחזור ציוד רפואי באופן נמרץ. עם זאת, דבר זה נעשה לא רק עקב חשיבותו הרבה של המיחזור עצמו, אלא בכדי לחסוך הוצאות ולמנוע הליכי מיחזור שמוסדות הרפואה נהגו לעשות בכדי לחסוך בכספים.

עד השנים האחרונות, בתי החולים ביצעו מיחזור ציוד רפואי בכוחות עצמם. עם זאת, תודות לחברות חיצוניות, מאמריקה ומאירופה, מוסדות הרפואה החלו לבצע את תהליכי המיחזור על ידי מיקור חוץ, בצורה מבוקרת וקפדנית הרבה יותר.

על אף העובדה כי אופני המיחזור הנם קפדניים למדי, לא נוצר תו תקן אחיד לכל המוסדות בישראל.

בשל כך, נוסדה הצעה לחוק הציוד הרפואי, שעובר בימים אלו קריאה שנייה ושלישית. לאחריהן, מרבית הסיכויים כי אופני המיחזור יהיו חקוקים באבן, וכלל המוסדות בארץ יבצעו מיחזור ציוד רפואי בהתאם לרמות הגבוהות ביותר, כנהוג בעולם כולו.

חשיבותו של ציוד רפואי מתפתח בישראל ובעולם

ללא קשר למיחזור ציוד רפואי, כיום מתבצעים מחקרים רפואיים מקיפים ומקצועיים שמטרתם מציאת פתרונות למגוון בעיות בריאותיות. חלק מניסיונות פיתוח המוצרים מכניסים את עניין איכות החומרים שיעמדו בתוי תקן בטיחות המחמירים ביותר ומכאן, שהשימוש בהם יהיה מחזורי ושמיש לאורך זמן. 

אותם המוצרים, אשר משפרים לרבים את איכות החיים ללא הכר, הינם מוצרים שבדרך כלל מפתחים אותם להיות ידידותיים לסביבה ונוחים למשתמש. בחנות מרלין למשל, תוכלו למצוא את מיטב מוצרי בריאות וציוד הרפואי המומלצים ביותר אשר עברו את האישורים הנדרשים ושעוזרים לאלפים מידי יום לתקופה ארוכה. היתרון הוא בטיב המוצרים שנשמרים לאורך זמן ולכן תקיפות הצורך במיחזור יורדת.