יוזמה ממשלתית להקמת תחנות סולאריות

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


בתאריך 16.01.2011 אישר משרד התשתיות הלאומיות, באמצעות חתימה רשמית של השר, הד"ר עוזי לנדאו, את הקמתן של 17 תחנות סולאריות בינוניות שימכרו את תוצרת החשמל שלהן לרשת הארצית, היקף התחנות הסולאריות החדשות הוא 25 מגאוואט.

התחום הסולארי, בעיקר טכנולוגיה פוטו-וולטאית (הפאנלים לייצור חשמל מאנרגיית השמש), נמצא בתנופה בישראל בשנים האחרונות כאשר חלק מהחסמים להקמתם של מתקני ייצור של חשמל סולרי בהיקפים גדולים יותר הוא מכסות ייצור חשמל, אישורי בנייה/הקמה של המתקנים וכדומה. האישורים ל-17 המתקנים החדשים יהיו בתוקף למשך 42 חודשים (להקמת המתקן) בהתאם לתנאי הרישיון של כל מפעיל מתקן.

קידום החלטות ויעדי הממשלה לגבי אנרגיות מתחדשות

האישור של משרד התשתיות להקמתם של 17 מתקני ייצור בינוניים נוספים בטכנולוגיה פוטו-וולטאית הוא חלק מצעדים שעושה הממשלה, בעיקר בהובלת משרד התשתיות, לקידום ועמידה ביעדים שהיא עצמה קבעה לגבי שימוש באנרגיות מתחדשות לצרכי האנרגיה של ישראל. משלת ישראל קבעה כי עד שנת 2020 10% מייצור האנרגיה המקומית יגיע מאנרגיות מתחדשות, היעד גם קובע כי עד 2015 הייצור יעמוד על 5%.

קראו גם על תכנית הממשלה לבניית לוחות סולריים על גגות מבני ציבור

נכון לתחילת 2011 רמת השימוש באנרגיות מתחדשות למשק החשמל בישראל רחוקה מיעדים אלו ועומדת על פחות מ-0.5%, הקמתם של מתקני ייצור דוגמת אלו שקיבלו את האישור ודוגמת המתקנים הגדולים בדרום (פרויקט אשלים למשל) אמורים לקדם את יעדי הממשלה בכיוון הנכון.

17 רישיונות למתקני ייצור של מעל 50 קילוואט

כל אחד מתוך 17 הרישיונות החדשים שאושרו בינואר 2011 על ידי משרד התשתיות הוא להקמת מתקן ייצור סולארי שמוגדר בינוני, מתקנים אלו הם בעלי כושר ייצור חשמל של מעל 50 קילוואט ועד 5 מגאוואט. אמנם הוקמו בישראל הרבה מתקני ייצור בינוניים, בעיקר על גגות תעשייה וחקלאות אך אם המדינה רוצה באמת לקדם את הפקת החשמל ממקורות ירוקים ומתחדשים אז היא חייבת לדחוף להקמת מתקנים נוספים.

17 המתקנים יפעלו באותה מתכונת של שאר מתקני הייצור הפרטיים מאנרגיות מתחדשות, על פי תעריפי ההזנה, יצרני החשמל ימכרו את החשמל הסולארי בתעריף קבוע ומובטח למשך 20 שנה, תעריף אטרקטיבי ורווחי עבורם. כך המדינה מעלה את השימוש באנרגיות מתחדשות וגם עושה זאת באמצעות יזמים פרטיים ולא ישירות באמצעות גורמים ממשלתיים.

מסירים חסמים בפני יזמי החשמל הסולארי

משרד התשתיות פועל יחסית במרץ כדי לקדם הקלות בירוקרטיות ליזמים אשר רוצים להקים תחנות סולאריות לייצור חשמל, כמובן כי המשרד מבין את המצב הקריטי בו נמצא משק החשמל בישראל מבחינת יכולות הייצור ועמידה ביעדי השימוש באנרגיות מתחדשות.

חלק מהותי בפעילות המשרד, מעבר למתן אישורים ספציפיים כמו ה-17 שניתנו באמצע ינואר 2011, הוא ניסיונות מול גורמי ממשלה שונים לייעל ולקצר את תהליכי קבלת אישורי ההקמה והבנייה השונים שיזמים נאלצים לעבור עד להתחלת הנחת הפאנלים הסולאריים באתר. אישורי הבנייה השונים, שכוללים מעבר בין וועדות תכנון ובנייה רבות, לצד נושאי מכסות החשמל ותעריפי ההזנה מקשים על פעילותם של יזמים פרטיים אשר רק מחכים להתחיל לייצר חשמל שיצרום רבות למשק החשמל בישראל, לצד כמובן תרומה לשורת הרווח של היזמים.

דוגמאות לחלק מהתחנות הסולאריות שיוקמו בעקבות האישור

  • מתקן בפארק גורם בצפון בהיקף של 2.5 מגאוואט, יוקם על ידי פז סולאר מקבוצת האנרגיה, פז, שבשליטת צדיק בינו.
  • מתקן לייצור 5 מגאוואט בחצרים, גם של פז סולאר
  • 5 מגאוואט בעין השלושה – פז סולאר
  • 1.5 מגאוואט בניר עציון, של סאנשיין אנרגיות מתחדשות שלוש בע"מ