מהפכת מיחזור בעולם הקפה

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


"אל תזבל – תמחזר" כתוב בכרזות ענק בכל רחבי הארץ הקוראות לציבור להיות חלק ממהפכת המיחזור. כרזות אלו מופיעות בשנים האחרונות מול עינינו בתדירות גבוהה. מה שהתחיל לפני מספר שנים בארץ כטרנד של מיחזור בקבוקי פלסטיק, הפך להיות היום תרבות לכל דבר.

מודעות הציבור לחשיבות המיחזור עלתה פלאות, ורבים ממחזרים לא רק את הפסולת שלהם אלא מלכתחילה משתמשים בפחות מוצרי גלם אשר נראה שיש להם רק שימוש חד פעמי (צלחות, כוסות, שקיות ניילון ועוד).

המודעות למיחזור ברחבי העולם גברה בשנים האחרונות, במקומות רבים באירופה וברחבי ארצות הברית, ניתן לראות פחי אשפה המחולקים לסוגים שונים של חומרי גלם – פח לניירות ועיתונים, פח לשאריות אוכל בלבד (ממנו מייצרים פסולת אורגנית – קומפוסט – המשמשת דשן אותנטי ומסייעת בגידולים חקלאיים רבים, וגם ברחבי הבית הפרטי), פח לזכוכיות, פח לבקבוקים, ועוד.

למה למחזר?

המיחזור חוסך לנו המון אנרגיה, המון זמן והמון מקום. במקום לייצר מוצר מסוים מראשיתו, אנו יכולים לעבד חומר מסוים בחזרה למצב של חומר גלם, וכך ניתן להשתמש בו שוב, לחסוך חומר חדש, לחסוך אשפה שנזרקת ומזהמת את כדור הארץ, ולחסוך מקום שהאשפה הזו תופסת. כאמור, ניתן למחזר פלסטיק, מתכת, זכוכית, נייר, פלדה, ועוד.

אחד התחומים אשר ניכר כי גוברת מודעות הציבור לגביו מבחינת החשיבות למחזרו, וגם מודעות בעלי העסקים, שוק הכלים החד פעמיים: צלחות, כוסות, סכו"ם. רבים מאיתנו מעדיפים לחסוך מקום ועבודת ניקיון של שטיפת הכלים ופשוט לרכוש חבית צלחות או כוסות. מקומות עבודה רבים משתמשים בכוסות חד פעמיות עבור שתיה חמה לעובדיהם, באירועים רבים יש שימוש רב של כלים חד פעמיים.

אולם נשאלת השאלה עד כמה אנו ידידותיים לסביבתנו בעשותנו זאת? הרי הכוסות החד פעמיות, למשל, יישארו כאן הרבה אחרינו ותנצלנה משאבים רבים על מנת להתכלות ולשוב לראשיתן..

עד כמה אכפת לתעשיית הקפה ממיחזור?

קחו לדוגמה את תעשיית הקפה בארץ. רק בארצנו הקטנטונת מגלגלת תעשיית הקפה מיליוני כוסות קפה בשנה אותם היא מגישה ללקוחות רבים בבתי קפה, במזנונים, במכונות שתיה, בבסיסים צבאיים. כמה מתוך כוסות הקפה הללו הן חד פעמיות, כלומר – מסייעות למיחזור? וכמה לא?

מסתבר ששוב נוכל ללמוד מהאח הגדול באמריקה. חברת סטארבקס, רשת בתי הקפה העולמית, החליטה לערוך שינוי גישה בכל הנוגע למיחזור כוסות קפה, כשהכוונה היא להפוך את כל כוסות הקפה של החברה לכוסות שניתן יהיה למחזר אותן או לעשות בהן שימוש חוזר.

סטארבקס עוברת לכוסות קפה ממוחזרות

בכל שנה בארצות הברית, שלוש מיליארד כוסות חד פעמיות נזרקות לפח האשפה ומרחיקות את המעצמה הזו צעד משמעותי מקיום חיים של מיחזור.

לאחרונה הוחלט לשים קץ למספר האסטרונומי הזה, כאשר הצליחה חברת מיסיסיפי ריבר פאלפ לאחר פיילוט שערכה בשנים האחרונות, לייצר סיבים חדשים מכוסות נייר קיימות. משמע, ניתן לייצר כוסות חדשות מכוסות קיימות.

חברת סטארבקס האמריקאית, הידועה כמלכת רשת בתי הקפה, אימצה את הפיילוט המוצלח הזה ושמה לה למטרה לקדם את השינוי בתעשיית המיחזור של כוסות הקפה, בשנים הקרובות, כאשר מדובר לא רק בשינוי שיביא לשיפור ממשי בתחום המיחזור, השאיפה היא גם שינוי שיביא לשינוי בדעת הקהל בכל הנוגע לשימוש בכוסות קפה חד פעמיות, וההשלכה של תהליך זה.

עדיין נשאלת השאלה עד כמה יהיה יעיל תהליך זה, ואולי ניתן להגדיל את השימוש של כוסות רב פעמיות? מחקרים בארצות הברית מראים כי בשנת 2009, רק אחוז וחצי מכל הנהנים מכוס הקפה ברשת סטארבקס, עשו זאת כשהם שותים מכוס רב פעמית. ובכל זאת, מתחייבת סטארבקס לחולל את השינוי עד שנת 2015.