מהו ההבדל בין מיחזור לבין שימוש חוזר?

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר

לאחרונה, ניתן לראות כי המיחזור מתפתח, מתעצם וחודר לכל תחומי החיים. בזכות הפיתוחים הטכנולוגיים שיש היום,  ניתן למחזר חומרים רבים יותר, ולהחזיר אל התעשייה והמסחר, חומרים שפעם נאלצנו לזרוק לאחר שימוש אחד בלבד.

תודות לאמצעי האיסוף והמיחזור המוצבים ברחבי הערים, הציבור יכול להעביר למיחזור חומרים רבים, ולהאריך את מחזור החיים של החומרים השונים. באותה מידה, ניתן להשתמש בשנית או למצוא שימושים אחרים למוצרים השונים. עם זאת, לצד חשיבות המיחזור הגדלה, עולה השאלה – מהו בעצם ההבדל בין מיחזור לבין שימוש חוזר? במאמר זה ננסה לענות על שאלה חשובה זו.

מיחזור

מיחזור הנו פירוק מוצרים וחומרים שונים לכדי חומרי גלם למיניהם. מחומרי גלם אלו, ניתן ליצור ולפתח מגוון של מוצרים, בהתאם לחומר המפורק. כמו כן, ניתן להעביר את חומרי הגלם לתעשייה, ולהטמיע אותם באותו התחום בו שימשו מקודם.

לאחר תהליכי האיסוף, המוצרים השונים מועברים לפירוק, עיבוד, גריסה והשטחה. לאחר מכן, הם הופכים לחומרי גלם, מהם ניתן ליצור את החומרים השונים, או ליצור מוצרים אחרים לגמרי ממה שהיו מקודם. בין היתר, ניתן למחזר חומרים כגון נייר, פלסטיק, זכוכית, מתכת, בד, גזם, מוצרי אלקטרוניקה, גז, מים, אשפה, פסולת אורגנית ועוד.

ניקח לדוגמא את תהליך מיחזור הנייר. אנשים רבים אוספים ניירות ומוצרי נייר ומעבירים אותם לפחים הכחולים והירוקים הפזורים בכל רחבי המדינה. פחים אלו מרוקנים אחת לשבוע, כאשר התכולה שלהם מועברת למרכזי מיחזור בארץ.

במרכז המיחזור, הנייר עובר תהליך של ריסוק במים, לאחריו נוצרת עיסה. עיסה זו משטחים עד לכדי עובי דק ביותר, ומניחים לייבוש על רשת. מן השכבות הללו יוצרים את הנייר הממוחזר, שחוזר אל השוק. חלק מן הנייר הממוחזר חוזר לתעשיית הניירות לשימוש מחודש, בעוד מחלק אחר יוצרים מוצרי קרטון.

שימוש חוזר

בשונה ממיחזור, שימוש חוזר אינו דורש פירוק ועיבוד של המוצרים השונים, אלא מציאת שימושים חוזרים לאותו מוצר. ניתן לעשות זאת באמצעות החזרת המוצר לתפקודו, באמצעות תיקון או שיחזור. כמו כן, אפשר לעשות זאת באמצעות שימוש רב פעמי, במידת האפשר, בחומר מסוים. מעבר לכך, שימוש חוזר יכול להיעשות באמצעות מציאת שימושים אחרים מאלו שנועדו למוצר או לחומר במקור.

בהתאם לעיקרון השימוש החוזר, במקום לזרוק לפח המיחזור בקבוק פלסטיק, ניתן להשתמש בו עוד מספר פעמים לשם שתייה. כמו כן, בקבוק זה יכול לסייע באופנים דומים, כמו בהשקיית העציצים והאדניות או בהשקיית הגינה הביתית או חצר הבניין.

יחד עם זאת, ניתן להאריך את חייו של מוצר מסוים באמצעות תיקון ושיחזור. לדוגמא, במידה וכיסא בפינת האוכל נשבר או נקרע, אין צורך לזרוק אותו אל פח הזבל. באותה המידה, ניתן לתקן את הרגל שלו, לחזק את מערכת הרגליים, לתפור את הקרע או לרפד מחדש.

כמו כן, ניתן למצוא שימושים שונים למוצר או חומר מסוים, הרחוקים שנות אור מן השימוש המקורי שלו. לדוגמא, במידה ואמבטיית אימייל או גיגית פלסטיק יוצאות מכלל שימוש, אין צורך לזרוק אותן אל הזבל ולהגדיל את מתחם האשפה העירונית. במקום זאת, ניתן להפוך את הגיגית/אמבטיה לאדנית או עציץ ענקיים במיוחד, להציב אותה בגינת הירק או בחצר הבניין ולשתול בה מיני צמחים ופרחים.

אז מה בעצם ההבדל בין מיחזור לבין שימוש חוזר?

לסיכום, ניתן לראות כי על אף העובדה שמיחזור ושימוש חוזר מבקשים לפתור את אותה בעיה ויש להם אותה מטרה, כל אחד עושה זאת בדרכים שונות. בעוד מיחזור עושה זאת באמצעות פירוק החומרים, שימוש מחדש עושה זאת באמצעות מציאת דרכי שימוש שונות לאותו החומר.