בגדים ונעליים מתכלים

להצערת מחיר אטרקטיבית צרו איתנו קשר


חברת פומה יצרנית בגדי ונעלי הספורט הותיקה, הודיעה לאחרונה כי בכוונתה להתחיל ולייצר בעתיד הקרוב בגדים ונעליים מחומרים מתכלים לשמירה על איכות הסביבה.

התכנית היא חלק ממגמה כללית של החברה התופסת תאוצה בשנים האחרונות של השקעת מאמץ מחשבתי תכנוני ניכר בייצור מוצרים ידידותיים לסביבה.

את הדברים מסר לאחרונה מנכ"ל החברה בריאיון עיתונאי. לדברי המנכ"ל, פרנץ כוך, פומה אימצה לעצמה את הגישה העיצובית – תכנונית הנקראת "מעריסה לעריסה", שהינה גישה ירוקה, המבקשת למנוע זיהום הסביבה על ידי מוצרים תעשייתיים.

מה משמעות המושג "מעריסה לעריסה"?

הכוונה היא ליצור מוצרים הנמצאים כל הזמן בשימוש ואינם הופכים לפסולת. כלומר, כאשר מסתיים השימוש במוצר ניתן למחזר אותו ולהפוך אותו למוצר אחר. גישה זו מתנגדת לתעשייה המודרנית המייצרת מוצרים המוגדרים "מהעריסה לקבר", כשהכוונה היא למוצרים אשר ברגע שנגמר השימוש בהם הם נקברים באדמה ונשארים שם כפסולת לא מתכלה ומזהמת.

אילו עקרונות כוללת הגישה הירוקה של חברת פומה?

בשנים האחרונות הולכת ותופסת תאוצה המגמה הירוקה בכל תחומי התעשייה, ובכללם בתעשיית הביגוד וההנעלה. חברת פומה לקחה מגמה זו ברצינות ומתכוונת להפוך את כל היצור שלה לידידותי לסביבה מסוליית הנעל ועד לקופסת הנעליים.

מדובר בשני כווני חשיבה ותכנון: מסלול טכני ומסלול ביולוגי.

המסלול הטכני מתייחס לייצור מוצרים העשויים מחומרים ממוחזרים ואשר ניתן יהיה למחזר אותם בהמשך.

למשל: את דגם הדגל של החברה הנעליים מסוג Suede, החלה החברה לייצר לאחרונה בתהליך אקולוגי כאשר הנעל עשויה מחומרים ממוחזרים. למרות השינוי בהרכב החומרים אין השפעה על המראה החיצוני של הנעל והיא נראית אותו דבר כמו הדגם הישן והמוכר. כל חלקי הנעל: הסוליה, גוף הנעל והשרוכים עשויים מחומרים ממוחזרים. הנעל החדשה מיוצרת גם בטכנולוגיה ירוקה המפחיתה את תצרוכת החשמל בזמן הייצור לעומת הייצור הרגיל ופולטת פחות פחמן דו חמצני המזהם את הסביבה.

מאמץ נוסף השקיעה החברה בפיתוח קופסת נעליים ידידותית לסביבה. מסתבר כי תהליך היצור של אביזרי האריזה לנעליים (קופסאות, הניירות הדקים שבתוך הקופסה והשקיות) פוגע בסביבה. החל בכריתת עצים רבים ליצור הקרטון של הקופסה וכלה בניילון הבלתי מתכלה של השקית.

לאחר כמה שנים של תכנון ופיתוח הוציאה החברה לאחרונה את ה "clever little bag". האריזה כוללת את החלק הפנימי של הקופסה בתוכו מונחות הנעליים. "חצי קופסה" זו ארוזה בתוך תיק בד אשר ידיותיו ננעצות בחריץ בקופסה ומקבעות אותו לשם אריזה ושמירה על הנעליים. לאחר הרכישה ניתן לשחרר את הידיות ולהשתמש בתיק כשקית במקום להזדקק בנוסף גם לשקית ניילון. לאחר מכן ניתן להשתמש בתיק לשימוש חוזר.

לפי פרסומיה של חברת פומה, ייצור התיק החכם חוסך כמות ניכרת של חשמל, מים ודלק לעומת ייצור הקופסאות המסורתי.

דוגמאות אלה מהוות הוצאה לפועל של המונח "מהעריסה אל העריסה" בכך שביצור נעשה שימוש בחומרים ממוחזרים, ושאת תוצרי החברה ניתן למחזר לשימושים נוספים או אחרים.

המסלול הביולוגי מתייחס לייצור מוצרים מחומרים מתכלים, אשר עם תום השימוש בהם יתפרקו מהר ולא יהוו פסולת המזהמת את הקרקע. מחקרים מראים כי סוליות הגומי של נעלי ספורט אינן מתכלות, ויישארו כפי שהן גם במשך 1000 שנה. מאחר ונעלי ספורט הן סוג הנעל הנפוץ ביותר היום, הצטברות של כמות כה גדולה של פסולת לא מתכלה עלול לגרום לנזק אקולוגי רב.

התכנית של הצוות המוביל בחברת פומה הוא לייצר נעליים ובגדים אשר עם תום השימוש בהם ניתן יהיה לקבור אותם באדמה, והם יתפרקו כחומרי דישון טבעיים אחרים באופן מועיל לסביבה ולא רעיל או מזיק.

לקריאה נוספת:

האנושות צורכת יותר משאבי טבע

מיחזור בגדים